Powrót do DESA.PL
1917 of Liczba obiektów: 20
Obiekt jest zamknięty Władysław Malecki | Czerwone grzyby na leśnej polanie
Władysław Malecki | Czerwone grzyby na leśnej polanie - 1Władysław Malecki | Czerwone grzyby na leśnej polanie - 2Władysław Malecki | Czerwone grzyby na leśnej polanie - 3Władysław Malecki | Czerwone grzyby na leśnej polanie - 4Władysław Malecki | Czerwone grzyby na leśnej polanie - 5
1917
Władysław Malecki | Czerwone grzyby na leśnej polanie
Cena wywoławcza: 13,000 zł
Estymacja:
14,000 zł - 18,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Historyzm i realizm. Małe formaty w malarstwie Monachijczyków
Wymiary
27 x 37 cm
Opis
olej/tektura, 27 x 37 cm, opisany na odwrociu: 'Art. mal. | Wł. Ap. Malecki | ok. 1890'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Grzyby nie należały do pierwszoplanowych postaci malarstwa martwych natur. Czy nie wystarczy być cenionym jako coś do jedzenia, żeby zapewnić sobie poczesne miejsce na płótnach? Widocznie nie. Zdarzało się jednak w historii malarstwa europejskiego, że jakiś malarz litował się nad grzybami, czyniąc z nich swoich modeli. Giuseppe Arcimboldo przedstawił dwa grzyby, z których uczynił wargi w słynnym portrecie ogrodnika (do góry nogami przedstawia martwą naturę — miskę z warzywami; zbiory Museo Civico "Ala Ponzone" w Cremonie). Ale on użył do tego tylko dwóch grzybów, wetkniętych między inne warzywa. Więcej, bo aż cztery grzyby przedstawił na swoim obrazie sławny XVII-wieczny flamandzki malarz Jan Fyt (Musées Royaux des Beaux-Arts, Bruksela). Osypane ziemią leżą blisko dolnej krawędzi obrazu. Nie wytrzymują chyba jednak konkurencji czterech martwych ptaków, przedstawionych powyżej. W konkurencji malarze-grzybiarze, gdyby taka istniała, na czoło wysunąłby się z pewnością Otto Marseus van Schrieck, kolejny, tym razem niderlandzki, XVII-wieczny mistrz martwych natur. Mało kto, albo zgoła nikt nie umiał z banalnych przyrodniczych „rekwizytów” stworzyć malarskich opowieści, ciekawych i pełnych dziwnego, fabularnego napięcia. Tu każdy motyl, jaszczurka, oset, a w końcu grzyb — zyskują godność dramatis personæ. W jego przyziemnych martwych naturach grzyby zajmują poczesne miejsce, sprawiając wrażenie, że van Schrieck zauważał je bardziej niż inni malarze, jakby miał dla nich specjalne względy. Obraz Maleckiego mało kojarzy się z jego typowymi przedstawieniami pejzażowymi, wypełnionymi piękną i kojącą zielenią. To rzadkie w jego twórczości przedstawienie owiane jest malarskim sfumato i ma w sobie coś nierzeczywistego. Malecki pokazuje się tu nie tylko jako reżyser panoramicznych scen, ale umiejętny i wrażliwy podpatrywacz przyrody.
W latach 1856-56 studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Christiana Breslauera, potem w Akademii monachijskiej, gdzie działał w kręgu Józefa Brandta. W 1880 wrócił do kraju, mieszkał kolejno na Kielecczyźnie, w Krakowie, Warszawie, na Mazowszu i Wołyniu. Wielokrotnie zdobywał nagrody zagraniczne: w 1872, 1874, 1877 i 1879 (złoty medal w Londynie, w 1873 w Wiedniu). Malował głownie pejzaże (Bawarii, Tyrolu, Alp i Polski). Inspirował się pejzażystami francuskimi (Corotem i szkołą z Barbizon) i sztuką Maksymiliana Gierymskiego. Jego prace eksponowane są między innymi w Muzeum Narodowym w Krakowie i w Warszawie.

Description:
Red mushrooms on the forest clearing
oil/paperboard, 27 x 37 cm; described on the reverse: 'Art. mal. | Wl. Ap. Malecki | ok. 1890 r.',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/tektura