Powrót do DESA.PL
1910 of Liczba obiektów: 20
Obiekt jest zamknięty Władysław Czachórski | "Wnętrze klasztoru (schody)"
Władysław Czachórski | "Wnętrze klasztoru (schody)" - 1Władysław Czachórski | "Wnętrze klasztoru (schody)" - 2Władysław Czachórski | "Wnętrze klasztoru (schody)" - 3Władysław Czachórski | "Wnętrze klasztoru (schody)" - 4
1910
Władysław Czachórski | "Wnętrze klasztoru (schody)"
Cena wywoławcza: 45,000 zł
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Historyzm i realizm. Małe formaty w malarstwie Monachijczyków
Wymiary
26,5 x 34,5 cm
Opis
olej/tektura, 26,5 x 34,5 cm, sygnowany l.d.: 'W. Cz (...)', na odwrociu papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, numer inwentarzowy Muzeum Narodowego w Warszawie oraz fragment dawnej nalepki wytwórcy materiałów malarskich

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


W dorobku Władysława Czachórskiego prace takie jak „Wnętrze klasztoru (schody)” zajmują wyjątkową pozycję. Artysta, jeden z najważniejszych wychowanków szkoły monachijskiej, słynął z prac pełnych koloru, przedstawiających najczęściej piękne kobiety w zdobnych wnętrzach. Jego malarstwo cieszyło się dużą popularnością, co sprowadziło na niego zarzuty o zbytnią komercyjność, jednak nawet krytycy nie mogli odmówić Czachórskiemu wybitnego talentu i brawurowej dekoracyjności. Interesujące w tym kontekście wydaje się zainteresowanie artysty tematyką religijną, pozostające w wyraźnym rozdźwięku z przepychem malarstwa portretowego. Najbardziej znanym dziełem w tym cyklu jest „Wnętrze zakrystii. Silentium” w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, datowane na 1872 rok. Jego wąski, wertykalny kadr podkreślony obecnością zegara szafowego, ciemna, pełna czerni i brązów paleta oraz wieńcząca od góry kompozycję tablica z napisem „Silentium” wywołują do dziś żywą dyskusję w gronie historyków sztuki. Niektórzy chcieliby w tym obrazie widzieć dojrzałą lekcję realizmu, uspokojenie kadru i zwięzłość, wiążąc z wiernością obserwowanej rzeczywistości. Inni badacze sugerują odczytanie tej pracy jako aluzyjną alegorię śmierci i wiary, patrząc na nią jako na niemalże symbolistyczną. Niezależnie od przyjętej interpretacji, dzieła te cieszą się opinią wyjątkowo subtelnych, medytacyjnych i poetyckich, a tym samym zapisały się na stałe w kanonie historii sztuki polskiej. „Wnętrze klasztoru (schody)” łączy z „Silentium” obecność zegara, który wraz z słupkiem wieńczącym balustradę schodów wyznacza wertykalną oś obrazu. Czachórski poszukuje harmonijnego rozwiązania wewnątrz tej kameralnej, powściągliwej i delikatnej kompozycji – wskazują na to chociażby umieszczone w poprzecznych rogach obrazu opadające schody oraz łukowate, skierowane w ich stronę sklepienia klasztornego sufitu. Obraz wyróżnia również miękka, ciepła barwa światła płynącego jakby zza obserwującego obraz widza.
W latach 1866-7 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie oraz w Akademii w Dreźnie. Naukę kontynuował w latach 1869-73 w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Hermanna Anschütza, Alexandra von Wagnera i Karla Theodora von Piloty. W 1879 zamieszkał w Monachium, gdzie wykładał w tamtejszej Akademii. Wystawiał m.in. w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i TZSP w Warszawie. Przyjaźnił się z Władysławem Szernerem. Pozostawał pod wpływem monachijskiego akademizmu. Tworzył kompozycje figuralne o tematyce buduarowo-salonowej. Malował sceny rodzajowo-historyczne, pejzaże, portrety, martwe natury, kwiaty oraz obrazy o tematyce szekspirowskiej.

Description:
"Cloister's interior (stairs)"
oil/paperboard, 26.5 x 34.5 cm; signed lower left: 'W. Cz (...)', on the reverse paper exhibition label of Society for Encouragement of Fine Arts in Warsaw, inventory number of National Museum in Warsaw and fragment of art materials manufacturer's label,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'W. Cz (...)'
Proweniencja
zbiory matki artysty; Dominik Witke-Jeżewski (1862-1944), Warszawa; depozyt w Muzeum Narodowym w Warszawie; Izabella Galicka (1931-2019), Warszawa; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Janina Wiercińska, Katalog prac wystawianych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860- 1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 59; Sprawozdanie Komitetu Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim za rok 1911, Warszawa 1912, s. 31
Wystawiany
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, 1911