Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 115
5
Henryk Stażewski | "Relief nr 12", 1981
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Wymiary
52 x 52 cm
Opis
akryl, relief/płyta pilśniowa, 52 x 52 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'nr. 12 | 1981 | H. Stażewski' oraz wskazówka montażowa

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Późne prace Henryka Stażewskiego wyróżniają się wymiarem mistycznym, dalekim od uporczywej wierności racjonalizmowi i konsekwentnie realizowanego „systemu” opartego na liniach prostych i kwadratach. W ostatniej dekadzie życia artysta również chętnie podejmował w swoich dziełach refleksję nad psychologicznymi skutkami koloru. Jak wspominał w jednym z wywiadów: „Interesuje mnie bowiem szczególnie psychika ludzi nieustabilizowanych nerwowo. Oni czują więcej, mają niezwykłą intuicję i osobliwy kontakt z rzeczywistością. W projektowanym wnętrzu wykorzystuję działanie koloru niebieskiego, równocześnie uspokajające i pobudzające. Kolory mają wielką moc, każdy malarz wie o tym instynktownie. Kolor wyraża naszą emocję, nasz stan wewnętrzny. Podobnie zresztą jest z linią – linia prosta, falista, zygzakowata – ileż potrafią wyrazić stanów uczuciowych!” (Henryk Stażewski. Późny styl, katalog wystawy, Muzeum Sztuki ms1, Łódź, 21.04–27.08.2023, s. 23).
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).

Description:
"Relief no 12", 1981
acrylic, relief/fiberboard, 52 x 52 cm; signed, dated and described on the reverse: 'nr. 12 | 1981 | H. Stazewski' and assembly tip

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, relief/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'nr. 12 | 1981 | H. Stażewski' oraz wskazówka montażowa
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska