48
Włodzimierz Terlikowski | Martwa natura z japońską parasolką
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
60 x 81,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 60 x 81,5 cm, na odwrociu papierowa nalepka z opisem: 'TERLIKOWY'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Niejasne jest dziś, czy Terlikowski mógł zawędrować aż do Japonii. Źródła i przekazy mówią o Chinach, ale też o tak egzotycznych krajach jak Singapur czy Nowa Zelandia. Sztukę i kulturę Kraju Kwitnącej Wiśni artysta mógł poznać w sposób pośredni, we Francji, która ulegała wpływom dalekowschodnim już w czasach impresjonistów. Italię natomiast Terlikowski znał wyśmienicie. Szczególnie często odwiedzał Wenecję, łącząc te wypady z wizytami na Lazurowym Wybrzeżu. W twórczości malarza można odnaleźć wpływy tych dwóch środowisk ukazujące się w jego kompozycjach pod różnorodnymi postaciami.
Elementy o charakterze japonizującym pojawiają się w martwych naturach Terlikowskiego nader często. Artysta chętnie umieszczał w obrębie swoich kompozycji porcelanowe figurki, posążki Buddy, wachlarze czy, jak na prezentowanym w katalogu aukcyjnym płótnie, parasolki. W owym przedstawieniu malarz zawarł wszystkie charakterystyczne cechy swojego warsztatu. Martwa natura powstała już zapewne w okresie międzywojnia. Świadczy o tym ciemna paleta barwna zastosowana przez Terlikowskiego i wypukła, trójwymiarowa wręcz powierzchnia operująca grubymi impastami. Jest jednak w tym obrazie coś, co stanowi jeszcze echo wcześniejszych martwych natur artysty, kreowanych gdzieś około 1914. Jest to mianowicie typowe dla tamtego czasu opracowanie powierzchni blatu, na którym ustawione zostały elementy kompozycji. Na jego połyskującej, silnie wypolerowanej płaszczyźnie, niczym w lustrze, odbijają się formy wazonu z różami oraz błękitna parasolka.
Na formację artysty wpłynęły liczne podróże, m.in. do Anglii, Hiszpanii, Francji i Włoszech, lecz także do Indii, Australii, Nowej Zelandii czy północnej Afryki. Kształcił się w Monachium i paryskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jean-Paula Laurensa. W 1911 roku zamieszkał na stałe w Paryżu, stając się ważną postacią w życiu polskiej kolonii artystycznej nad Sekwaną. Prace artysty cieszyły się epoce znacznym powodzeniem. Eksponowano je na licznych wystawach indywidualnych, przede wszystkim w prestiżowej paryskiej Galerie Bernheim-Jeune, a także zbiorowych – we Francji, Włoszech, Belgii czy Polsce. Malarstwo Terlikowskiego charakteryzuje się silnymi, nasyconymi kolorami oraz grubą fakturą nakładaną szpachlą. Malował pejzaże, portrety i przeważające w jego dorobku martwe natury. Prace artysty znajdują się licznych kolekcjach publicznych we Francji.
Description:
Still life with a japanese umbrella
oil/canvas, 60 x 81.5 cm; on the reverse a paper label with a description: 'TERLIKOWY',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Niejasne jest dziś, czy Terlikowski mógł zawędrować aż do Japonii. Źródła i przekazy mówią o Chinach, ale też o tak egzotycznych krajach jak Singapur czy Nowa Zelandia. Sztukę i kulturę Kraju Kwitnącej Wiśni artysta mógł poznać w sposób pośredni, we Francji, która ulegała wpływom dalekowschodnim już w czasach impresjonistów. Italię natomiast Terlikowski znał wyśmienicie. Szczególnie często odwiedzał Wenecję, łącząc te wypady z wizytami na Lazurowym Wybrzeżu. W twórczości malarza można odnaleźć wpływy tych dwóch środowisk ukazujące się w jego kompozycjach pod różnorodnymi postaciami.
Elementy o charakterze japonizującym pojawiają się w martwych naturach Terlikowskiego nader często. Artysta chętnie umieszczał w obrębie swoich kompozycji porcelanowe figurki, posążki Buddy, wachlarze czy, jak na prezentowanym w katalogu aukcyjnym płótnie, parasolki. W owym przedstawieniu malarz zawarł wszystkie charakterystyczne cechy swojego warsztatu. Martwa natura powstała już zapewne w okresie międzywojnia. Świadczy o tym ciemna paleta barwna zastosowana przez Terlikowskiego i wypukła, trójwymiarowa wręcz powierzchnia operująca grubymi impastami. Jest jednak w tym obrazie coś, co stanowi jeszcze echo wcześniejszych martwych natur artysty, kreowanych gdzieś około 1914. Jest to mianowicie typowe dla tamtego czasu opracowanie powierzchni blatu, na którym ustawione zostały elementy kompozycji. Na jego połyskującej, silnie wypolerowanej płaszczyźnie, niczym w lustrze, odbijają się formy wazonu z różami oraz błękitna parasolka.
Na formację artysty wpłynęły liczne podróże, m.in. do Anglii, Hiszpanii, Francji i Włoszech, lecz także do Indii, Australii, Nowej Zelandii czy północnej Afryki. Kształcił się w Monachium i paryskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jean-Paula Laurensa. W 1911 roku zamieszkał na stałe w Paryżu, stając się ważną postacią w życiu polskiej kolonii artystycznej nad Sekwaną. Prace artysty cieszyły się epoce znacznym powodzeniem. Eksponowano je na licznych wystawach indywidualnych, przede wszystkim w prestiżowej paryskiej Galerie Bernheim-Jeune, a także zbiorowych – we Francji, Włoszech, Belgii czy Polsce. Malarstwo Terlikowskiego charakteryzuje się silnymi, nasyconymi kolorami oraz grubą fakturą nakładaną szpachlą. Malował pejzaże, portrety i przeważające w jego dorobku martwe natury. Prace artysty znajdują się licznych kolekcjach publicznych we Francji.
Description:
Still life with a japanese umbrella
oil/canvas, 60 x 81.5 cm; on the reverse a paper label with a description: 'TERLIKOWY',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
kolekcja prywatna, Paryż; dom aukcyjny Pierre Bergé & Associés, Paryż, czerwiec 2021; kolekcja prywatna, Polska