10
Joseph Pressmane | Pejzaż jesienny ("Automne"), 1963
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Artysta
Joseph Pressmane (1904 - 1967)
Wymiary
50 x 60 cm
Kategoria
Opis
olej/płyta pilśniowa, 50 x 60 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'J. Pressmane 63', opisany na odwrociu: 'Pressmane | Autumn (przekreślone) | automne | 12F', nalepka własnościowa z opisem obrazu, na krośnie malarskim nalepki aukcyjne i inwentarzowe
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Joseph Pressmane był artystą różnych gatunków malarskich, lecz najpełniej wyrażał się w tematyce pejzażowej, w której potrafił ukazać pełnię różnorodnych środków swojej sztuki. Prezentowane w katalogu dzieło to pokłosie długiego pobytu artysty w Paryżu oraz jego licznych podróży po Francji, które zaczął praktykować po II wojnie światowej. Oddawanie uroku małych miejscowości Ile-de-France dawało malarzowi ogromną satysfakcję, bowiem dzieła te dawały wyraz nieskrępowanej wrażliwości twórczej; każde miasteczko i każdy jego widok traktowany był indywidualnie niczym model. Pressmane nie ograniczał się w środkach wyrazu – chętnie operował niejednorodną perspektywą, kompozycją i barwami, dlatego też na jego płótnach można obserwować wielowarstwowe pejzaże wyrażone to kolorami czystymi, to przymgloną zielenią, krzykliwym kolorem lokalnym, pastelowym zarysem. Pressmane pracował pod naporem chwili, dyktując efekt tylko swojej wyobraźni. Nie planował rozwiązań kolorystycznych, nie dopracowywał detalu, działając tym samym na rzecz ciekawej tektoniki obrazu, nakładających się warstw farby. Dzieło prezentowane w katalogu pochodzi ze szczytowego okresu twórczego artysty, czasu, w którym osiągnął mistrzostwo w operowaniu naturą światła, a jego paleta ze wzmożoną czujnością rejestrowała różnorodność nastrojów natury. Jak pisano w czasach Pressmane’a, w jego obrazach wyczuwalny był delikatny smutek, wypływający z subtelnie odkrywanych cech obserwowanych pór dnia, pór roku. W Pressmanie widziano liryka natury, który, malując, komponował melodię odpowiednio dopasowaną do płaszczyzny malarskiej.
Był malarzem i grafikiem francusko- polskiego pochodzenia działającym w kręgu artystów należących do École de Paris. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, a później w Warszawie. Jego pierwsza wystawa indywidualna zorganizowana została w 1925 roku w Jerozolimie. Tam też wyjechał po ukończeniu studiów artystycznych. W 1926 przeprowadził się na stałe do Paryża, gdzie zaczął pracować dla Academie Ranson. Jego twórczość portretową i pejzażową cechuje szczególna ekspresja form i barwy. W Paryżu został wcześnie zauważony przez cenionego polskiego marszanda i poetę, Leopolda Zborowskiego, który zaczął kolekcjonować prace artysty oraz stał się jego opiekunem.
Description:
Autumn landscape ("Automne"), 1963
oil/fiberboard, 50 x 60 cm; signed and dated lower right: 'J. Pressmane 63', described on the reverse: 'Pressmane | Autumn (crossed out) | automne | 12F', a label with the painting's description, on the stretcher auction and inventory labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Joseph Pressmane był artystą różnych gatunków malarskich, lecz najpełniej wyrażał się w tematyce pejzażowej, w której potrafił ukazać pełnię różnorodnych środków swojej sztuki. Prezentowane w katalogu dzieło to pokłosie długiego pobytu artysty w Paryżu oraz jego licznych podróży po Francji, które zaczął praktykować po II wojnie światowej. Oddawanie uroku małych miejscowości Ile-de-France dawało malarzowi ogromną satysfakcję, bowiem dzieła te dawały wyraz nieskrępowanej wrażliwości twórczej; każde miasteczko i każdy jego widok traktowany był indywidualnie niczym model. Pressmane nie ograniczał się w środkach wyrazu – chętnie operował niejednorodną perspektywą, kompozycją i barwami, dlatego też na jego płótnach można obserwować wielowarstwowe pejzaże wyrażone to kolorami czystymi, to przymgloną zielenią, krzykliwym kolorem lokalnym, pastelowym zarysem. Pressmane pracował pod naporem chwili, dyktując efekt tylko swojej wyobraźni. Nie planował rozwiązań kolorystycznych, nie dopracowywał detalu, działając tym samym na rzecz ciekawej tektoniki obrazu, nakładających się warstw farby. Dzieło prezentowane w katalogu pochodzi ze szczytowego okresu twórczego artysty, czasu, w którym osiągnął mistrzostwo w operowaniu naturą światła, a jego paleta ze wzmożoną czujnością rejestrowała różnorodność nastrojów natury. Jak pisano w czasach Pressmane’a, w jego obrazach wyczuwalny był delikatny smutek, wypływający z subtelnie odkrywanych cech obserwowanych pór dnia, pór roku. W Pressmanie widziano liryka natury, który, malując, komponował melodię odpowiednio dopasowaną do płaszczyzny malarskiej.
Był malarzem i grafikiem francusko- polskiego pochodzenia działającym w kręgu artystów należących do École de Paris. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, a później w Warszawie. Jego pierwsza wystawa indywidualna zorganizowana została w 1925 roku w Jerozolimie. Tam też wyjechał po ukończeniu studiów artystycznych. W 1926 przeprowadził się na stałe do Paryża, gdzie zaczął pracować dla Academie Ranson. Jego twórczość portretową i pejzażową cechuje szczególna ekspresja form i barwy. W Paryżu został wcześnie zauważony przez cenionego polskiego marszanda i poetę, Leopolda Zborowskiego, który zaczął kolekcjonować prace artysty oraz stał się jego opiekunem.
Description:
Autumn landscape ("Automne"), 1963
oil/fiberboard, 50 x 60 cm; signed and dated lower right: 'J. Pressmane 63', described on the reverse: 'Pressmane | Autumn (crossed out) | automne | 12F', a label with the painting's description, on the stretcher auction and inventory labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'J. Pressmane 63'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska