Powrót do DESA.PL
50 of Liczba obiektów: 53
50
Jan Ziemski | Z cyklu "Formury", 1959
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jan Ziemski (1920 - 1988)
Wymiary
60 x 40 cm
Opis
olej/płyta, kamień, 60 x 40 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan ZIEMSKI | LUBLIN 1959'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Jan Ziemski z grupy ‘Zamek’ od kompozycji surrealno-metaforycznych, w latach 1957-58 przeszedł poprzez asocjacyjne obrazy jak ‘Upadek Ikara’, gdzie gładką powierzchnię obrazu tworzyła regularna, nakrapiana tkanka – do iluzyjnie osiągniętego efektu chropowatości powierzchni, a potem para-rzeczywistej konsystencji muru. W rezultacie tego procesu przemian w 1959 doszedł artysta do prac kształtowanych reliefowo, modelowanych w gipsie i zamalowanych jednym kolorem. Podobne niekiedy do skorodowanych powierzchni ciał stałych, lub wypukłych żeber, nabierały one konkretyzacji tworów natury. W połowie lat sześćdziesiątych przeszedł Ziemski od tego typu działań do konstrukcji barwno-przestrzenych, sprzęgniętych już nie z naturą organiczną, ale ze światem cywilizacji technicznej”.

Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980. Szanse i mity, Warszawa 1998, s. 110
Studiował historię sztuki na KUL-u od 1956 roku. Był współtwórcą Grupy Zamek. Jego pierwsze malarskie kompozycje można określić jako metaforyczne. Od roku 1958 artysta eksperymentował z powierzchnią obrazu, wprowadzając niemalarskie, konkretne materie. Najciekawszym doświadczeniem twórcy były wykonywane w latach 1960-64 "formury", czyli obrazy-obiekty o skomplikowanej fakturze, formowane w gipsie. Od połowy lat 60. fascynowały artystę problemy wizualizacji przestrzeni, ruchu i światła (RYTMY, 1971; PERMUTACJE, 1973). W latach 80. Ziemski skrajnie uprościł paletę i w ostatnich pracach posługiwał się wyłącznie bielą i czernią (cykl METAMORFOZY). Stały uczestnik plenerów i sympozjów, m.in. PLENERÓW KOSZALIŃSKICH w Osiekach.

Description:
From the series "Formury", 1959
oil/board, stone, 60 x 40 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jan ZIEMSKI | LUBLIN 1959'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płyta, kamień
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan ZIEMSKI | LUBLIN 1959'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska