Powrót do DESA.PL
48 of Liczba obiektów: 53
48
Włodzimierz Jan Zakrzewski | Bez tytułu
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
46 x 61 cm
Opis
olej/płótno, 46 x 61 cm, sygnowany i datowany wewnątrz kompozycji: 'Włodzimierz Jan Zakrzewski 27.07.| 1979', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'WŁODZIMIERZ JAN ZAKRZEWSKI | OBRAZ Z DNIA 27.07.1979 | 46 X 61 CM OLEJ, PŁÓTNO'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Włodzimierz Jan Zakrzewski pochodzi z artystycznej rodziny: jego ojciec, Włodzimierz Zakrzewski, był słynnym malarzem-weducistą, matka Elżbieta Owsepian- -Zakrzewska, również trudniła się tą profesją. Malarz studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i w 1970 obronił dyplom w pracowni prof. Krystyny Łada-Studnickiej. Lata 70. to moment, w którym wykształcił się indywidualny styl artysty. Mimo że z czasem ewoluował, wiele z jego elementów utrzymało się przez wszystkie lata twórczości. Wczesne dzieła artysty charakteryzują się dużym uproszczeniem przedstawień. Jego pejzaże i martwe natury zbliżały się niemal do abstrakcji. „Budowane były wielopłaszczyznowo, z dynamicznych układów składających się z płaskich, barwnych form i ostrych, kategorycznych podziałów liniowych, często prowadzonych po diagonali. Płasko kładziony kolor sąsiadował na jego obrazach z partiami półprzejrzystymi, malarskimi lub fragmentami pokrytymi geometrycznymi wzorami. W tamtym okresie artysta był szczególnie zainteresowany ukazaniem w konkretnym obrazie zmian, jakie zachodzą pod wpływem czasu” (Ewa Gorządek, profil artysty w serwisie Culture.pl). W drugiej połowie lat 70. w dziełach Zakrzewskiego zaczęły pojawiać się znaki graficzne i ich pochodne. Malarz przedstawiał obrysy przedmiotów, liter, figury geometryczne. Tego rodzaju formy zauważyć można również w prezentowanym w katalogu dziele „Obraz z dnia 27.07.79”. Niemalże monochromatyczna kompozycja została zbudowana tu na subtelnych zarysach nieznanych przedmiotów oraz okręgów. Na początku lat 80. artysta wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie kontynuował pracę w obranej konwencji, dążąc jednak do coraz większych uproszczeń.

Anda Rottenberg pisała o nim: „Włodzimierz Jan Zakrzewski przez lata zajęty był rozważaniami nad funkcjonowaniem we współczesności klasycznych tematów malarskich: pejzażu i martwej natury. Doprowadzał te malarskie archetypy do rozmaitych konkluzji; raz była to – tworzona na zimno – imitacja ‘malarstwa ruchu’, innym razem oszczędna abstrakcja geometryczna. Z biegiem lat treścią jego twórczości stała się autobiografia. W obrębie jednego płótna godził artysta fragmenty wspomnień o widzianych miejscach i przeżytych wydarzeniach – osobistych i publicznych – z wysiłkiem zgłębiania własnej tożsamości człowieka i artysty. Na płótnach Zakrzewskiego widzimy więc nakładające się na siebie obrazy, rysunki i symbole, nie zawsze budujące jedną semantyczną całość – jak nielogiczne są strzępy wspomnień pomieszane ze snami. W ostatnim okresie artysta wyszedł w swej twórczości poza dwuwymiarową przestrzeń malarską i buduje skomplikowane, wieloelementowe narracje, stopniowo wprowadzając wodza w zagadnienia wykraczające poza osobiste problemy, w doświadczanie historii” (Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2020, s. 201).

W działaniach Zakrzewskiego można zauważyć osadzenie w tradycji malarstwa polskiego i europejskiego, przede wszystkim szkołę Piotra Potworowskiego i słynnych twórców martwych natur: Giorgio Morandiego oraz Amédée Ozenfanta. Zakrzewski był również związany z polską awangardą. W wywiadzie z Adamem Mazurem przyznawał: ‘[o Stażewskim] Tak, znałem go, komentował moje obrazy. Tutaj jest zdjęcie z 1979 roku w mojej pracowni. Stażewski mnie wspierał, był moim mentorem. Ciągle powtarzał: ‘Upraszczaj, upraszczaj, upraszczaj’. Chyba nie zastosowałem się do jego rad. Upraszczanie jest tak samo ważne jak komplikowanie… Poznałem przez niego Ankę Ptaszkowską, podczas wyjazdu do Paryża. Ze Stażewskim miałem szczególny związek, zwłaszcza w kontekście mojego ojca, socrealizmu i tak dalej (…) Ryszard Winiarski, Kajetan Sosnowski… Nie mówię tutaj o Tomku Ciecierskim, z którym spotkałem się w jednej klasie liceum, a potem równolegle studiowaliśmy malarstwo na ASP i mieliśmy przez lata wspólnie szereg wystaw. Winiarski powiedział mi pod koniec lat 70.: ‘Włodku, mieliśmy z tobą problem, bo niby jesteś malarzem, ale z drugiej strony coś kombinujesz’. Po chwili dodał: ‘Wiesz, stwierdziliśmy jednak, że jesteś OK’” (Włodzimierz Jan Zakrzewski w rozmowie z Adamem Mazurem [w:] Punkt zwrotny. Rozmowa z Włodzimierzem Janem Zakrzewskim, „Szum”, 25.11.2016, https://magazynszum. pl/punkt-zwrotny/, dostęp: 4.06.2023).
W latach 1964-70 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, dyplom uyzskał w pracowni prof. Krystyny Łada-Studnickiej. Artysta wyjechał z Polski w 1981 roku i zamieszkał w USA w stanie Nowy Jork. Od 1990 roku dzielił swój czas pomiędzy Nowym Jorkiem a Warszawą. Od 2001 roku mieszka i pracuje w Warszawie. Pochodzi z artystycznej rodziny: ojciec, Włodzimierz Zakrzewski, był znanym malarzem i plakacistą, a matka, Elżbieta Owsepian-Zakrzewska, malarką. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in.: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Museum Bochum w Bochum, Galerii Zachęta w Warszawie, Galerii Foksal w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Brooklyn Museum w Nowy Jorku, Haags Gemeentemuseum w Hadze, De Pont Foundation w Tilburgu w Holandii.

Description:
Untitled ('Painting From The Day 27.07.79'), 1979
oil/canvas, 46 x 61 cm; signed and dated within the composition: 'Wlodzimierz Jan Zakrzewski 27 07 1979', signed, dated and described on the reverse: 'WLODZIMIERZ JAN ZAKRZEWSKI | OBRAZ Z DNIA 27.07.1979 R. | 46 X 61 CM OLEJ, PLOTNO'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany wewnątrz kompozycji: 'Włodzimierz Jan Zakrzewski 27.07.| 1979'