32
Stasys Eidrigevicius | Bez tytułu, 1989
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
19,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Stasys Eidrigevicius (1949)
Wymiary
220 x 159 cm
Kategoria
Opis
pastel/papier naklejony na płótno, 220 x 159 cm, sygnowany p.d.: 'stasys'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
MOTYW MASKI W TWÓRCZOŚCI STASYSA
Prezentowane w ramach aukcji dwie wielkoformatowe prace Stasysa to wybitne przykłady jego twórczości z przełomu lat 80. i 90. „Maski”, „Twarze”, „Wieczna Maskarada” to powtarzające się określenia malarstwa Stasysa. Motyw maski istotnie przewija się przez wszystkie praktykowane przez twórcę techniki artystyczne. Pojawia się zarówno w malarstwie (pastelach, obrazach olejnych, akrylach i temperach), ale też w formach przestrzennych, działaniach performatywnych, fotografii i plakatach. Jak pisał Wojciech Skrodzki: „Wszystko, co można powiedzieć na temat maski i osoby w twórczości Stasysa prowadzi do pewnej konstrukcji fundamentalnej: sztuka Stasysa jest w istocie swojej poszukiwaniem porozumienia się z drugim człowiekiem, porozumienia – ale i głębokiego zrozumienia tego drugiego człowieka. Tym wyróżnia się ona bardzo zdecydowanie na tle całej sztuki współczesnej, dla której drugi człowiek, jeśli już w ogóle zaistnieje, to jako najzupełniej anonimowy znak plastyczny, lub całkowicie bezosobowy i wyłącznie doraźny partner happeningowej gry”.
Gdy zapoznamy się z bogatą i różnorodną twórczością twórcy, pierwszym słowem, które nasuwa się na myśl, jest wszechstronność. Stasys nieustannie zadziwia zmiennością, ale i swobodą poruszania się w tak wielu dyscyplinach, a zarazem konsekwencją, jeżeli chodzi o podejmowaną tematykę. Wszystkie jego realizacje łączy jednak specyficzna atmosfera surrealizmu z akcentami ironii i groteski. Nadrzędnym motywem, który zdaje się spajać prace Stasysa jest bohater – postać o uproszczonym konturze z charakterystycznymi zdziwionymi, pustymi oczami, który może przywodzić dziecięcą twarz bądź zatraconego w dziecięcej wrażliwości dorosłego. Hipnotyzując przenikliwością spojrzenia, wyraża on różne stany emocjonalne rozpięte pomiędzy euforią a melancholią. Jak często wskazuje się w literaturze i opracowaniach twórczości Stasysa, za maską kryje się alter ego samego artysty. To właśnie w pastelach różnorodność wariantów masek jest najbardziej uwidoczniona. Prace te zachwycają swoją malarską wrażliwością, baśniową, oniryczną otoczką, w której jesteśmy skonfrontowani z postaciami cyrkowych clownów, smutnych pierrotów, człowieczo-zwierzęcych hybryd, groźnych, poważnych, groteskowych postaci.
W 1973 ukończył Wileński Instytut Sztuk Pięknych, a od 1980 mieszka w Polsce. Malarz, grafik i rysownik. Tworzy plakaty, ilustracje do książek (szczególnie bajek dziecięcych), ekslibrisy, projekty scenografii, instalacje i kompozycje przestrzenne, maski, akcje parateatralne. Jego figuratywną sztukę cechuje atmosfera surrealizmu z akcentami ironii i groteski. Posługuje się różnymi technikami: gwasz, olej, pastele, wykorzystuje rozmaite techniki graficzne.
Description:
Untitled, 1989
pastel/paper mounted on canvas, 220 x 159 cm; signed lower right: 'stasys'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
MOTYW MASKI W TWÓRCZOŚCI STASYSA
Prezentowane w ramach aukcji dwie wielkoformatowe prace Stasysa to wybitne przykłady jego twórczości z przełomu lat 80. i 90. „Maski”, „Twarze”, „Wieczna Maskarada” to powtarzające się określenia malarstwa Stasysa. Motyw maski istotnie przewija się przez wszystkie praktykowane przez twórcę techniki artystyczne. Pojawia się zarówno w malarstwie (pastelach, obrazach olejnych, akrylach i temperach), ale też w formach przestrzennych, działaniach performatywnych, fotografii i plakatach. Jak pisał Wojciech Skrodzki: „Wszystko, co można powiedzieć na temat maski i osoby w twórczości Stasysa prowadzi do pewnej konstrukcji fundamentalnej: sztuka Stasysa jest w istocie swojej poszukiwaniem porozumienia się z drugim człowiekiem, porozumienia – ale i głębokiego zrozumienia tego drugiego człowieka. Tym wyróżnia się ona bardzo zdecydowanie na tle całej sztuki współczesnej, dla której drugi człowiek, jeśli już w ogóle zaistnieje, to jako najzupełniej anonimowy znak plastyczny, lub całkowicie bezosobowy i wyłącznie doraźny partner happeningowej gry”.
Gdy zapoznamy się z bogatą i różnorodną twórczością twórcy, pierwszym słowem, które nasuwa się na myśl, jest wszechstronność. Stasys nieustannie zadziwia zmiennością, ale i swobodą poruszania się w tak wielu dyscyplinach, a zarazem konsekwencją, jeżeli chodzi o podejmowaną tematykę. Wszystkie jego realizacje łączy jednak specyficzna atmosfera surrealizmu z akcentami ironii i groteski. Nadrzędnym motywem, który zdaje się spajać prace Stasysa jest bohater – postać o uproszczonym konturze z charakterystycznymi zdziwionymi, pustymi oczami, który może przywodzić dziecięcą twarz bądź zatraconego w dziecięcej wrażliwości dorosłego. Hipnotyzując przenikliwością spojrzenia, wyraża on różne stany emocjonalne rozpięte pomiędzy euforią a melancholią. Jak często wskazuje się w literaturze i opracowaniach twórczości Stasysa, za maską kryje się alter ego samego artysty. To właśnie w pastelach różnorodność wariantów masek jest najbardziej uwidoczniona. Prace te zachwycają swoją malarską wrażliwością, baśniową, oniryczną otoczką, w której jesteśmy skonfrontowani z postaciami cyrkowych clownów, smutnych pierrotów, człowieczo-zwierzęcych hybryd, groźnych, poważnych, groteskowych postaci.
W 1973 ukończył Wileński Instytut Sztuk Pięknych, a od 1980 mieszka w Polsce. Malarz, grafik i rysownik. Tworzy plakaty, ilustracje do książek (szczególnie bajek dziecięcych), ekslibrisy, projekty scenografii, instalacje i kompozycje przestrzenne, maski, akcje parateatralne. Jego figuratywną sztukę cechuje atmosfera surrealizmu z akcentami ironii i groteski. Posługuje się różnymi technikami: gwasz, olej, pastele, wykorzystuje rozmaite techniki graficzne.
Description:
Untitled, 1989
pastel/paper mounted on canvas, 220 x 159 cm; signed lower right: 'stasys'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
pastel/papier naklejony na płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'stasys'
Proweniencja
Spicchi dell' Est, Rzym; kolekcja prywatna, Włochy
Literatura
Stasys o della solitudine. Opere di Stasys Eidrigevičius, katalog wystawy, Spicchi dell’ Est, Rzym 1991, s. nlb. (il.)
Wystawiany
„Stasys o della solitudine. Opere di Stasys Eidrigevičius”, Spicchi dell’ Est, Rzym, 11.02-6.04.1991