Powrót do DESA.PL
30 of Liczba obiektów: 53
30
Ewa Kuryluk | "Pelikan", 1974
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
100,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Ewa Kuryluk (1946)
Wymiary
100 x 100 cm
Opis
akryl, kolaż/płyta pilśniowa, 100 x 100 cm, opisany na odwrociu: 'Pelikan król', na odwrociu naklejka z opisem pracy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowana w katalogu praca Ewy Kuryluk jest jednym z najlepszych przykładów twórczości artystki przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Pokaźnych rozmiarów płyta została pokryta płaską plamą farby akrylowej oraz elementami wycinanek z gazet i druków ulotnych. „Pelikana” można sytuować jako dzieło przejściowe pomiędzy dwiema ważnymi w karierze artystki cyklami: „Człekopejzaży” oraz „Ekranów”. Noszą w sobie bowiem jeszcze wielokolorowe elementy i groteskowe postaci (a właściwie ich cienie), rozlewające się w centralnej części kompozycji, charakterystyczne dla pierwszej z serii oraz typowe już dla drugiej przejścia i widoki, objawiające się tu w postaci okien ukazujących widzowi kolejne obrazy (tym samym odwołując się do słynnych przedstawień w historii sztuki). Agnieszka Taborska pisała o tym okresie jako pierwszej fazie dojrzałej twórczości artystki: „Te najbardziej w jej dorobku kolorowe obrazy malowała w najtrudniejszym dla siebie okresie, po śmierci ojca. Pierwszą reakcją widza jest zachwyt radosnym pejzażem. Przy bliższym wejrzeniu dopiero widzimy ponure detale, budujące metaforę kondycji człowieka zmaltretowanego, ‘wtłoczonego’ w glebę. Wrastające w grunt ludzkie embriony to plon zainteresowania fin de siècle’em i własnych doświadczeń (Agnieszka Taborska, Od Człekopejzaży do Ekranów [w:] Ewa Kuryluk. Obrysować cień1968-1978, Kraków 2011, s. 46)”. I dalej: „Na drugim etapie twórczości, w bardziej realistycznych ‘Ekranach’ z pierwszej połowy lat 70., Ewa Kuryluk wykorzystywała efekty okien czy obrazów w obrazie, sprawiające, że przedmioty i postacie zdają się być w innym wymiarze (…) (tamże)”.

„Pelikan” to obrazy w obrazie: budowana stopniowo kompozycja początkowo ukazuje tytułowe zwierzę w postaci rzeźby afrykańskiej, kolejno, jakby przez uchylone okno, zaprasza nas do wnętrza, za którym rozpościerają się nowe przestrzenie. Malowane płaską plamą barwną, ale z zachowaniem zasad perspektywy, jednocześnie mogą jawić się jako plakaty lub przedstawienia ukazywane na ekranie. Pierwszy widok to wnętrze łazienki z kąpiącą się postacią, drugi pokazuje niejednoznaczną scenę w toalecie z udziałem dwóch osób. Artystka popisuje się tu niesłychaną erudycją w budowaniu przestrzeni i niejako puszcza do widza oko: wnętrze toalety otwiera się na kolejną przestrzeń, natomiast widok centralnie umieszczonej rzeźby antycznej składa się z dwóch elementów kolażowych, znów widzimy tu obraz w obrazie.

Twórczyni opisywała późniejszą serię słowami: „Wnet po wypadku na nartach zabrałam się do ‘Ekranów’, nowego cyklu obrazów przedstawiających cierpienie, tortury i agonię w celach więziennych i salach operacyjnych, zakładach psychiatrycznych i obozach koncentracyjnych raz in vivo, raz in vitro – na szklanym ekranie telewizyjnym. (…) ‘Ekrany’ to cykl dojrzalszy od ‘Człekopejzaży’. Jednolity tematycznie i formalnie ma jasne przesłanie. Za ‘ekrany’ szczególnie udane uważam ‘Egzekucję’ (1970) w Muzeum Historii Żydów Polskich i ‘Czarnego kota’ (1973) w zbiorach Marty Petrusiewicz we Włoszech. Zarówno młoda para (ja z Helmutem), jak stara łysa kobieta z kotem (mama) oglądają na ekranach telewizyjnych sceny z getta warszawskiego. Widzisz teraz, Agnieszko, jak te ‘kontrapunktowe’ okienka pozwalają mi się zmierzyć z przeszłością w teraźniejszości i ze światem wspomnień, koszmarów, halucynacji” (Agnieszka Drotkiewicz, Ewa Kuryluk, Manhattan i Mała Wenecja, Warszawa 2016, s. 136-137).
Historyk sztuki, malarka, rysowniczka, autorka instalacji plastycznych, eseistka, pisarka. W 1970 skończył ASP w Warszawie. Studia z zakresu malarstwa i historii sztuki ukończyła w Krakowie. Współzałożycielka grupy Śmietanka oraz ruchu O poprawę. Jej najsłynniejsze prace to rysunki na bawełnianych i jedwabnych chustach, które rozwieszane i drapowane przez artystkę w różnych miejscach tworzą niepowtarzalne instalacje. Od kilku lat artystka wplata również w swoje rysunki fragmenty tekstów, często pochodzących z jej prozy, podkreślając jedność wszystkich podejmowanych przez siebie projektów: naukowych, pisarskich i plastycznych. Na dokonania prozatorskie artystki składają się dwie nowatorskie powieści: "Wiek 21 "(napisany po angielsku, wydany w Polsce w roku 1995) i "Grand Hotel Oriental".

Description:
"Pelican", 1974
acrylic, collage/fiberboard, 100 x 100 cm; described on the reverse: 'Pelikan krol', on the reverse a sticker with the description of the artwork

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, kolaż/płyta pilśniowa
Sygnatura
opisany na odwrociu: 'Pelikan król'
Proweniencja
Galeria Artemis, Kraków; Desa Unicum, 2019; kolekcja prywatna, Europa; kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
Gesty intymne. Z Ewą Kuryluk rozmawia Marta Kowalewska [w:] „Art&Business”, październik 2009, s. 24 (il.); Ewa Kuryluk. Obrysować cień. 1968-1978. Malarstwo, katalog wystawy, Galeria Design-BWA, Wrocław, Czytelnia Sztuki, Gliwice, Artemis Galeria Sztuki, Kraków, 2011, s. 35 (il.); Nie śnij o miłości, Kuryluk. Malarstwo Ewy Kuryluk 1967-78, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2016, s. 71 (il.)
Wystawiany
„Ewa Kuryluk. Obrazy”, Galerie Lambert, Paryż, 6-30.1974; „Ewa Kuryluk. Obrazy i rysunki”, Galeria Pryzmat, Kraków, wrzesień 1975; „Człekopejzaże”, Galeria Nowa, Poznań, maj 1977; „Ewa Kuryluk. Malarstwo”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, lipiec 1977; „Ewa Kuryluk: instalacje, autofotografie, malarstwo”, Galeria BWA-Dizajn, Wrocław, 25.03-23.04.2011; „Nie śnij o miłości, Kuryluk. Malarstwo Ewy Kuryluk 1967-78”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 6.05-14.08.2016;