23
Jan Pamuła | "Układ z trójkątem", 1975
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jan Pamuła (1944 - 2022)
Wymiary
183 x 99 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 183 x 99 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN PAMUŁA | UKŁAD Z TRÓJKĄTEM | /WYSOKI/ | 1975'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
INTENSYWNIE ISTNIEĆ WEWNĄTRZ SZTUKI
Prezentowana w katalogu kompozycja zatytułowana „Układ z trójkątem” to reprezentatywny przykład twórczości Jana Pamuły z lat 70. Dekada ta stanowi niezwykle ważny okres w twórczości krakowskiego artysty, określany przez niego samego jako czas przełomu, związany z licznymi zmianami formalnymi. Pod wpływem lektury Hegla, Kierkegaarda i Swedenborga Pamuła płynnie przeszedł od tworzenia poetyckich i metaforycznych kompozycji do prac o charakterze nieprzedstawieniowym. Początkowo obrazy te miały związek z abstrakcją „kosmiczną”. Jak podkreślał, chodziło mu o wyrażenie „czystej duchowości”, a wszelkie działania koncentrowały się wokół „zbudowania jednolitej, uniwersalistycznej koncepcji rzeczywistości”. Prace te, mimo swej abstrakcyjnej formy, nawiązywały jeszcze do wcześniejszych obrazów, w których dużą rolę odgrywał ładunek emocjonalny i metafora. Jak pisał Pamuła: „Zwrot wiązał się z bardzo poważnymi konsekwencjami. Po pierwsze – zaniechanie przedstawiania było dla mnie czymś w rodzaju całkowitego zawalenia się świata. Po drugie – całkowita zmiana stosunku do malarstwa w najogólniejszym sensie: wyzbycie się pikturalizmu, bezpośrednich sensualistycznych doznań malarskich i zastąpienie tego wszystkiego chłodną kontemplacją abstrakcyjnych, geometrycznych form, stworzyło pełną niepokoju sytuację. Była to jednak droga oczyszczenia i odnowy przez całkowitą zmianę formy plastycznej”.
Podstawowe założenia obrazów z lat 70. stanowią konstrukcja, jako element stabilizujący kompozycję, oraz barwa, będąca wyrazem uczuć i ekspresji autora. Na płótnach z tego czasu możemy odnaleźć więc figury kół i wielokątów, często dzielonych na płaszczyźnie płótna na mniejsze obszary. Oprócz tego w procesie twórczym niezwykle istotna stała się sama metoda, czyli system konturowania obrazu. Parametry płócien stworzyły pewnego rodzaju algorytm, ujmujący materię widzialnego świata w formułę zestawień barw i figur, wedle określonych założeń. Każdy algorytm tworzył możliwość dalszego rozwijania układu, bez ograniczeń, w nieskończoną liczbę wersji, zaskakujących barwnymi rozwiązaniami. Dzięki temu prace Pamuły cechują się dużą różnorodnością form przy zastosowaniu bardzo prostych transformacji. Jak pisał sam artysta: „Największa emocja pojawia się w momencie odkrywania zasady. To jest malarstwo oparte na pewnej zasadzie i odkrycie tej najgłębszej warstwy powoduje, że później z tego jednego punktu ‘wysypuje się’ wiele różnych możliwości. Najważniejsza jest warstwa konceptualna, to jest właśnie myślenie”.
W 1968 uzyskał dyplom krakowskiej ASP, gdzie studiował malarstwo pod kierunkiem Hanny Rudzkiej-Cybisowej, litografię u Konrada Strzednickiego i wklęsłodruk u Mieczysława Wejmana. Studiował również w paryskiej École nationale supérieure des Beaux-Arts oraz w Central School of Art and Design w Londynie. Jako profesor prowadzi na krakowskiej ASP pracownię działań wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych. Zajmuje się malarstwem i grafika komputerową. Pierwsze rysunki komputerowe powstały w 1980 Jego dzieła wystawiane były między innymi w krakowskiej Galerii Krzysztofory (1981), Galerii 72 w Chełmie (1986/87), Galerii Starmach w Krakowie (1997).
Description:
"Triangle construction", 1975
acrylic/canvas, 183 x 99 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JAN PAMULA | UKLAD Z TROJKATEM | /WYSOKI/ | 1975'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
INTENSYWNIE ISTNIEĆ WEWNĄTRZ SZTUKI
Prezentowana w katalogu kompozycja zatytułowana „Układ z trójkątem” to reprezentatywny przykład twórczości Jana Pamuły z lat 70. Dekada ta stanowi niezwykle ważny okres w twórczości krakowskiego artysty, określany przez niego samego jako czas przełomu, związany z licznymi zmianami formalnymi. Pod wpływem lektury Hegla, Kierkegaarda i Swedenborga Pamuła płynnie przeszedł od tworzenia poetyckich i metaforycznych kompozycji do prac o charakterze nieprzedstawieniowym. Początkowo obrazy te miały związek z abstrakcją „kosmiczną”. Jak podkreślał, chodziło mu o wyrażenie „czystej duchowości”, a wszelkie działania koncentrowały się wokół „zbudowania jednolitej, uniwersalistycznej koncepcji rzeczywistości”. Prace te, mimo swej abstrakcyjnej formy, nawiązywały jeszcze do wcześniejszych obrazów, w których dużą rolę odgrywał ładunek emocjonalny i metafora. Jak pisał Pamuła: „Zwrot wiązał się z bardzo poważnymi konsekwencjami. Po pierwsze – zaniechanie przedstawiania było dla mnie czymś w rodzaju całkowitego zawalenia się świata. Po drugie – całkowita zmiana stosunku do malarstwa w najogólniejszym sensie: wyzbycie się pikturalizmu, bezpośrednich sensualistycznych doznań malarskich i zastąpienie tego wszystkiego chłodną kontemplacją abstrakcyjnych, geometrycznych form, stworzyło pełną niepokoju sytuację. Była to jednak droga oczyszczenia i odnowy przez całkowitą zmianę formy plastycznej”.
Podstawowe założenia obrazów z lat 70. stanowią konstrukcja, jako element stabilizujący kompozycję, oraz barwa, będąca wyrazem uczuć i ekspresji autora. Na płótnach z tego czasu możemy odnaleźć więc figury kół i wielokątów, często dzielonych na płaszczyźnie płótna na mniejsze obszary. Oprócz tego w procesie twórczym niezwykle istotna stała się sama metoda, czyli system konturowania obrazu. Parametry płócien stworzyły pewnego rodzaju algorytm, ujmujący materię widzialnego świata w formułę zestawień barw i figur, wedle określonych założeń. Każdy algorytm tworzył możliwość dalszego rozwijania układu, bez ograniczeń, w nieskończoną liczbę wersji, zaskakujących barwnymi rozwiązaniami. Dzięki temu prace Pamuły cechują się dużą różnorodnością form przy zastosowaniu bardzo prostych transformacji. Jak pisał sam artysta: „Największa emocja pojawia się w momencie odkrywania zasady. To jest malarstwo oparte na pewnej zasadzie i odkrycie tej najgłębszej warstwy powoduje, że później z tego jednego punktu ‘wysypuje się’ wiele różnych możliwości. Najważniejsza jest warstwa konceptualna, to jest właśnie myślenie”.
W 1968 uzyskał dyplom krakowskiej ASP, gdzie studiował malarstwo pod kierunkiem Hanny Rudzkiej-Cybisowej, litografię u Konrada Strzednickiego i wklęsłodruk u Mieczysława Wejmana. Studiował również w paryskiej École nationale supérieure des Beaux-Arts oraz w Central School of Art and Design w Londynie. Jako profesor prowadzi na krakowskiej ASP pracownię działań wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych. Zajmuje się malarstwem i grafika komputerową. Pierwsze rysunki komputerowe powstały w 1980 Jego dzieła wystawiane były między innymi w krakowskiej Galerii Krzysztofory (1981), Galerii 72 w Chełmie (1986/87), Galerii Starmach w Krakowie (1997).
Description:
"Triangle construction", 1975
acrylic/canvas, 183 x 99 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JAN PAMULA | UKLAD Z TROJKATEM | /WYSOKI/ | 1975'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN PAMUŁA | UKŁAD Z TRÓJKĄTEM | /WYSOKI/ | 1975'
Proweniencja
Desa Unicum, 2017; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
„Jan Pamuła. Malarstwo”, Biuro Wystaw Artystycznych w Łodzi ZPAP, Łódź 1977; „Jan Pamuła. Układ z trójkątem”, Galeria Sztuki Współczesnej ESTA, Gliwice 2017