Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 53
5
Jerzy Nowosielski | Abstrakcja, praca dwustronna, 1958
Estymacja:
320,000 zł - 380,000 zł
Sprzedane
280,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jerzy Nowosielski (1943)
Wymiary
56 x 66 cm
Opis
olej/płótno, 56 x 66 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'JERZY NOWOSIELSKI 1968', na odwrociu "Dwie kobiety" z około 1945

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W czasie odwilży 2 poł. lat 50. XX wieku sztuka nieprzedstawieniowa była postrzegana przez artystów jako wyzwanie, rodzaj zmagania z materią i formą. Była również wyrazem ucieczki od realizmu socrealistycznego i przez to chętnie utożsamiano ją z nowoczesnością rozumianą jako opozycja do historyzmów XX wieku. Istniała też nieliczna grupa twórców, którzy upatrywali w nurcie abstrakcji duchowych i metafizycznych treści niemożliwe do wyrażenia za pomocą rozpoznawalnych form. To, co zainicjowali Mondrian, Malewicz czy Kandinsky, znalazło swoich kontynuatorów, wśród których byli Rothko i Newman, malujący pod wpływem myśli judaistycznej, a także chrześcijaństwa wschodniego. To właśnie tego typu recepcją abstrakcjonizmu jest nieprzedstawiająca twórczość Jerzego Nowosielskiego. Głosił on rewolucyjną koncepcję, że każda forma sztuki przynależy do strefy sacrum, jest wybieganiem poza empiryczną rzeczywistość, azylem wobec ludzkiej kondycji.

Nowosielski wielokrotnie podkreślał, że malarstwo abstrakcyjne ma wielkie filozoficzne znaczenie. Odkryta na etapie ateizmu bezprzedmiotowość stała się dla niego namiastką duchowości, a także języka liturgicznego. Artysta przez długi czas odczuwał pewne rozdarcie pomiędzy figuratywnością a abstrakcją. Ukojeniem okazała się sztuka ikony. To w niej dokonała się synteza obu gatunków. Warto w tym miejscu przytoczyć pojęcie „nowosielskiej prostej”. W abstrakcjach Nowosielskiego pojawia się bowiem charakterystyczna linia malowana od linijki. Sformułowanie „nowosielska prosta” przypisuje się zresztą przyjacielowi malarza – Jerzemu Tchórzewskiemu. Sam artysta tak tłumaczył sens owej tajemniczej linii: „W swoim czasie, a było to pod koniec lat 40., bardzo wiele rysowałem i pragnąc pozbyć się pewnej maniery, która była wynikiem bądź to pewnych nawyków, bądź to jakiejś stylizacji, postanowiłem przez jakiś czas wyciągać linie wyłącznie za pomocą linijki. To znaczy, nie pozwalałem sobie na prowadzenie linii tak, jakby to ręka i nawyk dyktowały. Nawet jeżeli formy były obłe, owalne, wijące się, rysowałem je za pomocą linijki i jej obracania w pewnym kierunku tak, aby wyłączyć zupełnie mechanizm nawyków i poddać rysunek analizie czysto intelektualnej”.

Nowosielski był jednym z ważniejszych powojennych artystów, który podejmował w swej twórczości – zdawałoby się – powszechnie eksploatowane zagadnienia malarskie: akt, pejzaż, martwą naturę, zawsze jednak na ich polu wypracowywał indywidualne rozwiązania. Zapisał się jako autor dociekliwy i wyjątkowo wszechstronny, czerpiący z nurtów awangardowych, ale także inspirujący się twórczością Teofana Greka i wielowiekową tradycją pisania ikon. Jego prace, nieważne, z jakiego pochodziły gatunku, w szczególny sposób odnosiły się do najważniejszych sfer życia fizycznego i duchowego człowieka.

Description:
Abstrakcja, praca dwustronna, 1958
oil/canvas, 56 x 66 cm; sygnowany i datowany na odwrociu: 'JERZY NOWOSIELSKI 1968', on the reverse "Two women" from around 1945

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'JERZY NOWOSIELSKI 1968'
Proweniencja
Galeria Fibak, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska