2
Jan Dobkowski | "Fragment nieba", 1982
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jan Dobkowski (1942)
Wymiary
54 x 74 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
akryl, olej/płyta, 54 x 74 cm (w świetle oprawy), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan Dobkowski | "FRAGMENT NIEBA" 1982 | OLEJ + AKRYL'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
LINIA PRZEDE WSZYSTKIM
Z perspektywy historycznej twórczość Jana Dobkowskiego, legendy polskiego malarstwa po wojnie, należy podzielić zasadniczo na dwa okresy. Pierwszy z nich to grupa ikonicznych obrazów czerwono-zielonych, w których za pomocą płaskiej plamy barwnej i wyraźnego konturu tworzył kompozycje figuratywne. Tematyka tych prac obracała się przede wszystkim wokół człowieka, jego seksualności, afirmacji życia i pierwotnej siły natury. Kolejny etap twórczości Dobkowskiego trwa od około połowy lat 70. Głównym środkiem wyrazu artysty stała się linia, która zdominowała niemalże wszystkie przedstawienia. Jest ona głównym środkiem wypowiedzi artystycznej Dobkowskiego. Twórca posługuje się barwnymi liniami, a właściwie ich wiązkami, które częstokroć, jak w przypadku prezentowanych prac, pokrywają całe powierzchnie płócien. Tworzone za pomocą linii kompozycje bywają również figuratywne. W wielu przedstawieniach Dobkowski powraca do tematyki z wczesnego okresu swojej twórczości: wówczas erotyzujące sceny powstają właśnie poprzez specjalne ułożenie wąskich pasów koloru, tworząc na płaszczyźnie płótna dekoracyjny, rytmiczny efekt.
Prezentowane w katalogu kompozycje z początku lat 80. łączą w sobie wspomniane wyżej modusy: sugestię figuratywnego przedstawienia z dekoracyjną płaszczyzną utworzoną z falujących wiązek linii. Tematem tych przedstawień, jak sugerują same tytuły, jest przyroda. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że natura, jej bliskość, piękno i bogactwo były nieodłącznym motywem działalności artystycznej Dobkowskiego, a także źródłem inspiracji i twórczych poszukiwań. O dziełach tego typu Magdalena Sołtys pisała: „Obrazy liniowane – zarówno te utkane z gęstej materii równomiernie, najczęściej współbieżnie, dość gęsto plasowanych włókien, pociągłych lub meandrycznych, czasem dzielonych na mozaikowe odcinki, wypełniających całą przestrzeń płótna, jak i te, w których przedmiot przedstawienia jest artykułowany przez urwanie konsekwencji linii, ich konstytutywny dla wyrażanego sensu deficyt – nie mniej definiują malarskie decyzje Jana Dobkowskiego. Jednoznaczność, bezkompromisowość, niemal geometryczne spasowanie barwnych pól, a także zmyślność linii, ich niespotykana lekkość i eteryczność, miękka organiczność i dekoracyjność, umiejętność mocnego sygnalizowania wyrazu oraz komponowania graficznego czynią Dobkowskiego zawsze bezbłędnie rozpoznawalnym. Ze zdumiewającą skrupulatnością stawia swe orzeczenia formalno-kolorystyczne, dowodzące doskonałości wewnętrznych rozstrzygnięć w obrazie, które jednocześnie idą w kierunku gier, nawet igraszek z okiem odbiorcy w nieco opartowskim duchu. Sztuka ta jednak oddala się od racjonalnego dyskursu w drodze dochodzenia do malarskiego efektu – jest prowadzona instynktem, intuicyjna” (Magdalena Sołtys, Mitologia Dobkowskiego [w:] Jan Dobkowski 70, katalog wystawy, Sopot 2012, s. 7).
Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.
Description:
"A Piece of Heaven", 1982
acrylic, oil/board, 54 x 74 cm (dimensions in frame); signed, dated and described on the reverse: 'Jan Dobkowski | "FRAGMENT NIEBA" 1982 | OLEJ + AKRYL'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
LINIA PRZEDE WSZYSTKIM
Z perspektywy historycznej twórczość Jana Dobkowskiego, legendy polskiego malarstwa po wojnie, należy podzielić zasadniczo na dwa okresy. Pierwszy z nich to grupa ikonicznych obrazów czerwono-zielonych, w których za pomocą płaskiej plamy barwnej i wyraźnego konturu tworzył kompozycje figuratywne. Tematyka tych prac obracała się przede wszystkim wokół człowieka, jego seksualności, afirmacji życia i pierwotnej siły natury. Kolejny etap twórczości Dobkowskiego trwa od około połowy lat 70. Głównym środkiem wyrazu artysty stała się linia, która zdominowała niemalże wszystkie przedstawienia. Jest ona głównym środkiem wypowiedzi artystycznej Dobkowskiego. Twórca posługuje się barwnymi liniami, a właściwie ich wiązkami, które częstokroć, jak w przypadku prezentowanych prac, pokrywają całe powierzchnie płócien. Tworzone za pomocą linii kompozycje bywają również figuratywne. W wielu przedstawieniach Dobkowski powraca do tematyki z wczesnego okresu swojej twórczości: wówczas erotyzujące sceny powstają właśnie poprzez specjalne ułożenie wąskich pasów koloru, tworząc na płaszczyźnie płótna dekoracyjny, rytmiczny efekt.
Prezentowane w katalogu kompozycje z początku lat 80. łączą w sobie wspomniane wyżej modusy: sugestię figuratywnego przedstawienia z dekoracyjną płaszczyzną utworzoną z falujących wiązek linii. Tematem tych przedstawień, jak sugerują same tytuły, jest przyroda. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że natura, jej bliskość, piękno i bogactwo były nieodłącznym motywem działalności artystycznej Dobkowskiego, a także źródłem inspiracji i twórczych poszukiwań. O dziełach tego typu Magdalena Sołtys pisała: „Obrazy liniowane – zarówno te utkane z gęstej materii równomiernie, najczęściej współbieżnie, dość gęsto plasowanych włókien, pociągłych lub meandrycznych, czasem dzielonych na mozaikowe odcinki, wypełniających całą przestrzeń płótna, jak i te, w których przedmiot przedstawienia jest artykułowany przez urwanie konsekwencji linii, ich konstytutywny dla wyrażanego sensu deficyt – nie mniej definiują malarskie decyzje Jana Dobkowskiego. Jednoznaczność, bezkompromisowość, niemal geometryczne spasowanie barwnych pól, a także zmyślność linii, ich niespotykana lekkość i eteryczność, miękka organiczność i dekoracyjność, umiejętność mocnego sygnalizowania wyrazu oraz komponowania graficznego czynią Dobkowskiego zawsze bezbłędnie rozpoznawalnym. Ze zdumiewającą skrupulatnością stawia swe orzeczenia formalno-kolorystyczne, dowodzące doskonałości wewnętrznych rozstrzygnięć w obrazie, które jednocześnie idą w kierunku gier, nawet igraszek z okiem odbiorcy w nieco opartowskim duchu. Sztuka ta jednak oddala się od racjonalnego dyskursu w drodze dochodzenia do malarskiego efektu – jest prowadzona instynktem, intuicyjna” (Magdalena Sołtys, Mitologia Dobkowskiego [w:] Jan Dobkowski 70, katalog wystawy, Sopot 2012, s. 7).
Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.
Description:
"A Piece of Heaven", 1982
acrylic, oil/board, 54 x 74 cm (dimensions in frame); signed, dated and described on the reverse: 'Jan Dobkowski | "FRAGMENT NIEBA" 1982 | OLEJ + AKRYL'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płyta
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan Dobkowski | "FRAGMENT NIEBA" 1982 | OLEJ + AKRYL'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa (dar od artysty)