Powrót do DESA.PL
31 of Liczba obiektów: 56
31
Marek Dariusz Kamieński | Kaczor z meduzą, 2015-2021
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Wymiary
190 x 110 cm
Opis
akryl, olej/płótno, 190 x 110 cm, sygnowany p.d.: 'M. KAMIEŃSKI'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„To jest tylko opowiadanie dowcipów na różne tematy, to moje malowanie. Jeśli to jest postmodernizm, to raczej naturalny, bo ja właśnie taki jestem: świecę światłem odbitym, nie własnym. Moje obrazy są z naczytania, namyślenia, ale nie są ‘mądre’. Czytam, słucham, czasem coś mi się kojarzy. Właściwie mogę powiedzieć, że nawet moje przejście do sztuki wzięło się z prenumeraty ‘ARTnews’. Ale – malarzem nie zostaje się przez przypadek. Kolejarzem, woźnym, urzędnikiem – może. Twórcą – nie. To jest ograniczony mus, albo decyzja świadoma, naturalną koleją rzeczy pociągającą również świadomość celu, jaki przez bycie artystą chce się osiągnąć”.

Marek Dariusz Kamieński

ŻARTOBLIWE WIZJE KAMIEŃSKIEGO

Prezentowana w katalogu aukcji praca Kaczor z meduzą to wielkoformatowe dzieło autorstwa Marka Kamieńskiego – jednego z najbardziej charyzmatycznych i rozpoznawalnych przedstawicieli malarstwa Nowej Ekspresji. Płótna artysty robią wrażenie rozmachem, olbrzymią swobodą malunku oraz odważną tematyką, która nierzadko wzbudzała wiele kontrowersji. Ogromnych rozmiarów obrazy z lat 80. zapełniały głównie kobiece akty w otoczeniu szalonej ferii ekspresyjnych barw. Ukazane hiperrealistycznie dodatkowo rozpalały emocje na materiałach wideo, które towarzyszyły ekspozycjom. Kamieński nie stronił również od żartobliwych, fantastycznych wizji, jak choćby silnie naładowanych ekspresją, monstrualnie powiększonych pluszowych zabawek, cytatów z obrazów Jana Matejki czy fantazyjnych stworzeń. Pod koniec lat 80. artysta zmienił styl i zaczął gromadzić oraz łączyć motywy dowolnie, mieszając elementy kultury wysokiej i plebejskiej z ikonami europejskiej sztuki. Zaczął odchodzić od „dzikiego” malarstwa na rzecz postmodernistycznej zabawy z różnymi konwencjami. Jak sam podsumował swoją twórczość: „To jest tylko opowiadanie dowcipów na różne tematy, to moje malowanie. Jeśli to jest postmodernizm, to raczej naturalny, bo ja właśnie taki jestem: świecę światłem odbitym, nie własnym. Moje obrazy są z naczytania, namyślenia, ale nie są ‘mądre’. Czytam, słucham, czasem coś mi się kojarzy. Właściwie mogę powiedzieć, że nawet moje przejście do sztuki wzięło się z prenumeraty ‘ARTnews’. Ale – malarzem nie zostaje się przez przypadek. Kolejarzem, woźnym, urzędnikiem – może. Twórcą – nie. To jest ograniczony mus, albo decyzja świadoma, naturalną koleją rzeczy, pociągającą również świadomość celu, jaki przez bycie artystą chce się osiągnąć”.
Marek Kamieński (ur. 1953) Malarz, rysownik, autor filmów, instalacji i performance, jeden z głównych przedstawicieli malarstwa „nowej ekspresji” lat 80, wokalista i producent zespołu Zilch (Jarocin 1984-1985), urodził się w Katowicach. W latach 1972-1979 studiował w tamtejszej filii krakowskiej ASP na Wydziale Grafiki, po czym włączył się w nurt sztuki lat 80, ze swoim podszytym ironią i mocno epatującym erotyką wielkoformatowym malarstwem połączonym z fotografią. Pierwsza indywidualna wystawa artysty miała miejsce w 1983 roku w katowickim BWA. Wykorzystując zdjęcia z pism ilustrowanych i pornograficznych, łączył popartowską stylistykę z wręcz “dziko” nakładaną na płótno farbą (Motorhead, 1982). Nie stronił również od żartobliwych, fantastycznych wizji, jak choćby silnie naładowanych ekspresją, monstrualnie powiększonych pluszowych zabawek, cytatów z obrazów Jana Matejki czy fantazyjnych stworzeń (Dinozaury, 1985). Od tego czasu gromadzi i łączy motywy dowolnie, mieszając elementy kultury wysokiej i plebejskiej z ikonami europejskiej sztuki. Pod koniec lat 80 odchodzi od „dzikiego” malarstwa na rzecz postmodernistycznej zabawy z różnymi konwencjami. Nawiązuje do stylistyki futurystycznej (Sokrates tańczący, Śniadanie na trawie, 1991), a w następnych latach do klasyki malarstwa trawestując i cytując, mieszając i parafrazując różne znane wątki malarskie. Narracyjny, wieloaspektowy i wieloplanowy sposób kreacji motywów na płótnie kontynuuje do dziś. Jego obecne prace (Vincent i Paul idą na motyw, 2009), solidnie dopracowane, wręcz dekoracyjne, emanują feerią ostrych barw, płasko konstruowaną przestrzenią obrazu, zagęszczoną narracją ale też niekonwencjonalnymi zbitkami myślowymi, niestroniącymi od pastiszu.

Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, słowo wstępne, Jan. K. Ostrowski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2011

Description:
Duck with jellyfish, 2015-2021
acrylic, oil/canvas, 190 x 110 cm; signed lower right: 'M. KAMIENSKI'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'M. KAMIEŃSKI'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0