30
Piotr Młodożeniec | "Cola pop-mix2"
Estymacja:
20,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Artysta
Piotr Młodożeniec (1956)
Wymiary
141 x 101 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 141 x 101 cm, sygnowany i datowany p.d.: '[monogram artysty]'22', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Piotr Młodożeniec | 'cola pop-mix2' | [instrukcja montażu oraz monogram artysty]'22'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Coraz bardziej doceniając sztukę dawniejszą, jestem najbardziej zafascynowany sztuką współczesną, począwszy od przełomu XIX i XX w. – impresjonizm i postimpresjonizm, poprzez awangardę, sztukę rosyjską, ruch Dada i Bauhaus, malarstwo gestu, taszyzm, popart, nowy ekspresjonizm – to wszystko wywarło na mnie ogromny wpływ. Ograniczam swoje fascynacje do sztuki malarstwa. Nazywam to – kolorowe prostokąty; mniej mnie interesuje sztuka video, konceptualna czy sztuka performance”.
Piotr Młodożeniec
KRZYKLIWOŚĆ KOLORÓW
Piotr Młodożeniec jest jednym z pierwszych artystów w Polsce, który w swojej twórczości zaczął wykorzystywać technikę oraz język obrazu komputerowego. Na jego sztukę duży wpływ miał pop-art oraz neoekspresjonizm, który narodził się w latach 80. XX wieku. Rozpoznać można również inspiracje twórczością ojca, Jana Młodożeńca, oraz prof. Henryka Tomaszewskiego. Jak opowiada o swoich inspiracjach sam artysta: „Po dwóch latach można było wybrać specjalizację – wziąłem pracownię plakatu Henryka Tomaszewskiego i pracownię książki Janusza Stannego. Z książki zrezygnowałem po roku, nie było kiedy robić dwóch pracowni jednocześnie. Natomiast plakat pociągnąłem do dyplomu i robię do dzisiaj. Henryk Tomaszewski był bez wątpienia jednym z najlepszych pedagogów na warszawskiej ASP. Jego zajęcia były ciekawe i inspirujące. Studenci przyjeżdżali studiować do niego z całego świata. W jednym zdaniu można by powtórzyć ogólnie znaną maksymę, że profesor Tomaszewski po prostu uczył nas myśleć” (Piotr Młodożeniec w rozmowie z Agatą Rochecką, wywiad z Piotrem Młodożeńcem, 11 stycznia 2018, http://www.atagraf.pl/ wywiad-z-piotrem-mlodozencem/, dostęp: 6.06.2023).
Młodożeniec zaczął malować obrazy w latach 80. XX wieku. Początkowo stosował wielkoformatowe płótna, na których przedstawiał pojedyncze motywy. Z czasem jednak zaczął je multiplikować. Zastosowana estetyka przywodziła na myśl grafiki oraz plakaty, którymi artysta zajmował się na początku swojej kariery. Charakterystyczne były także krzykliwe kolory oraz dynamiczna, wibrująca plama barwna. Podobnie jak w przypadku zaprezentowanej pracy „cola pop-mix2” Młodożeniec często posługiwał się sitodrukiem, przenosząc na płótna za pomocą tej techniki autentyczne bądź prasowe fotografie.
Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie w latach 1976-1981. Dyplom otrzymał w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Od lat 80. zajmuje się równolegle malarstwem i grafiką, często je łącząc. W latach 80. współtworzył zjawisko Nowej Ekspresji w malarstwie, będąc zarazem uczestnikiem ruchu kultury niezależnej, kontestującej oficjalne życie artystyczne w stanie wojennym. Brał udział w wystawach tego nurtu, nade wszystko jest jednak autorem powszechnie znanych, szeroko wówczas kolportowanych kanałami podziemnymi grafik okolicznościowych: kartek świątecznych, plakatów, ulotek, ilustracji, znaków, kalendarzy itp. Wykonywał je w technice sitodruku, wykorzystując pierwsze graficzne programy komputerowe. Efektem było charakterystyczne liternictwo, uproszczona i płaska sylwetka ludzka oraz gruby raster. Estetyka ta przenikała do obrazów, które artysta wzbogacał elementami collage’u, malarstwem sprayami, jak w graffiti, neonami itp. Cechy te przetrwały w jego sztuce do obecnych lat, ulegając tylko dalszemu zsyntetyzowaniu, co sprawia, że niektóre nowsze obrazy Młodożeńca zbliżają się w wyrazie do abstrakcji aluzyjnej. Artysta wystawiał na wielu prywatnych, kościelnych i niezależnych wystawach dekady lat 80., jak „Świadectwo obecności“, Warszawa 1982, I Krajowa Wystawa Malarstwa Młodych „Droga i Prawda“, Wrocław 1985, „Co słychać“, Warszawa 1987 i in. W latach 90. kilkakrotnie prezentował swe prace wspólnie z ojcem Janem i bratem Stanisławem, malarzem z Nowego Jorku. Od 1992 Młodożeniec pracuje z Markiem Sobczykiem w graficznej spółce autorskiej pn. „zafryki“. Projektują plakaty, billboardy, współpracują jako ilustratorzy z czasopismami, np. „Gazetą Wyborczą“. Indywidualnie Młodożeniec jest laureatem licznych nagród, m.in. Najlepszy plakat Warszawy 1982, Grand Prix Festiwalu Plakatu w Chaumont 1993, srebrny medal na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie 1998
Description:
"Cola pop-mix2"
acrylic/canvas, 141 x 101 cm; signed and dated lower right: '[artist's monogram]'22', signed, dated and described on the reverse: 'Piotr Mlodozeniec | 'cola pop-mix2' | [instrukcja montazu oraz monogram artysty]'22'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Coraz bardziej doceniając sztukę dawniejszą, jestem najbardziej zafascynowany sztuką współczesną, począwszy od przełomu XIX i XX w. – impresjonizm i postimpresjonizm, poprzez awangardę, sztukę rosyjską, ruch Dada i Bauhaus, malarstwo gestu, taszyzm, popart, nowy ekspresjonizm – to wszystko wywarło na mnie ogromny wpływ. Ograniczam swoje fascynacje do sztuki malarstwa. Nazywam to – kolorowe prostokąty; mniej mnie interesuje sztuka video, konceptualna czy sztuka performance”.
Piotr Młodożeniec
KRZYKLIWOŚĆ KOLORÓW
Piotr Młodożeniec jest jednym z pierwszych artystów w Polsce, który w swojej twórczości zaczął wykorzystywać technikę oraz język obrazu komputerowego. Na jego sztukę duży wpływ miał pop-art oraz neoekspresjonizm, który narodził się w latach 80. XX wieku. Rozpoznać można również inspiracje twórczością ojca, Jana Młodożeńca, oraz prof. Henryka Tomaszewskiego. Jak opowiada o swoich inspiracjach sam artysta: „Po dwóch latach można było wybrać specjalizację – wziąłem pracownię plakatu Henryka Tomaszewskiego i pracownię książki Janusza Stannego. Z książki zrezygnowałem po roku, nie było kiedy robić dwóch pracowni jednocześnie. Natomiast plakat pociągnąłem do dyplomu i robię do dzisiaj. Henryk Tomaszewski był bez wątpienia jednym z najlepszych pedagogów na warszawskiej ASP. Jego zajęcia były ciekawe i inspirujące. Studenci przyjeżdżali studiować do niego z całego świata. W jednym zdaniu można by powtórzyć ogólnie znaną maksymę, że profesor Tomaszewski po prostu uczył nas myśleć” (Piotr Młodożeniec w rozmowie z Agatą Rochecką, wywiad z Piotrem Młodożeńcem, 11 stycznia 2018, http://www.atagraf.pl/ wywiad-z-piotrem-mlodozencem/, dostęp: 6.06.2023).
Młodożeniec zaczął malować obrazy w latach 80. XX wieku. Początkowo stosował wielkoformatowe płótna, na których przedstawiał pojedyncze motywy. Z czasem jednak zaczął je multiplikować. Zastosowana estetyka przywodziła na myśl grafiki oraz plakaty, którymi artysta zajmował się na początku swojej kariery. Charakterystyczne były także krzykliwe kolory oraz dynamiczna, wibrująca plama barwna. Podobnie jak w przypadku zaprezentowanej pracy „cola pop-mix2” Młodożeniec często posługiwał się sitodrukiem, przenosząc na płótna za pomocą tej techniki autentyczne bądź prasowe fotografie.
Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie w latach 1976-1981. Dyplom otrzymał w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Od lat 80. zajmuje się równolegle malarstwem i grafiką, często je łącząc. W latach 80. współtworzył zjawisko Nowej Ekspresji w malarstwie, będąc zarazem uczestnikiem ruchu kultury niezależnej, kontestującej oficjalne życie artystyczne w stanie wojennym. Brał udział w wystawach tego nurtu, nade wszystko jest jednak autorem powszechnie znanych, szeroko wówczas kolportowanych kanałami podziemnymi grafik okolicznościowych: kartek świątecznych, plakatów, ulotek, ilustracji, znaków, kalendarzy itp. Wykonywał je w technice sitodruku, wykorzystując pierwsze graficzne programy komputerowe. Efektem było charakterystyczne liternictwo, uproszczona i płaska sylwetka ludzka oraz gruby raster. Estetyka ta przenikała do obrazów, które artysta wzbogacał elementami collage’u, malarstwem sprayami, jak w graffiti, neonami itp. Cechy te przetrwały w jego sztuce do obecnych lat, ulegając tylko dalszemu zsyntetyzowaniu, co sprawia, że niektóre nowsze obrazy Młodożeńca zbliżają się w wyrazie do abstrakcji aluzyjnej. Artysta wystawiał na wielu prywatnych, kościelnych i niezależnych wystawach dekady lat 80., jak „Świadectwo obecności“, Warszawa 1982, I Krajowa Wystawa Malarstwa Młodych „Droga i Prawda“, Wrocław 1985, „Co słychać“, Warszawa 1987 i in. W latach 90. kilkakrotnie prezentował swe prace wspólnie z ojcem Janem i bratem Stanisławem, malarzem z Nowego Jorku. Od 1992 Młodożeniec pracuje z Markiem Sobczykiem w graficznej spółce autorskiej pn. „zafryki“. Projektują plakaty, billboardy, współpracują jako ilustratorzy z czasopismami, np. „Gazetą Wyborczą“. Indywidualnie Młodożeniec jest laureatem licznych nagród, m.in. Najlepszy plakat Warszawy 1982, Grand Prix Festiwalu Plakatu w Chaumont 1993, srebrny medal na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie 1998
Description:
"Cola pop-mix2"
acrylic/canvas, 141 x 101 cm; signed and dated lower right: '[artist's monogram]'22', signed, dated and described on the reverse: 'Piotr Mlodozeniec | 'cola pop-mix2' | [instrukcja montazu oraz monogram artysty]'22'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: '[monogram artysty]'22'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0