26
Roman Cieślewicz | Bez tytułu
Estymacja:
5,000 zł - 7,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Artysta
Roman Cieślewicz (1930 - 1996)
Wymiary
33,5 x 24 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
sitodruk/papier, 33,5 x 24 cm (w świetle passe-partout), sygnowany ołówkiem p.d.: 'R. Cieślewicz' oraz opisany l.d.: '11/50'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Moim marzeniem było robienie obrazów publicznych, żeby jak największa liczba ludzi mogła je zobaczyć. W związku z tym plakat – obraz uliczny – był dla mnie najważniejszy. Wejść w ulicę. Powiedzieć, przekazać, poinformować. Działać na maksimum wyobraźni”.
Roman Cieślewicz
REFLEKSJE NA TEMAT WSPÓŁCZESNOŚCI
Roman Cieślewicz był wybitnym grafikiem oraz czołowym przedstawicielem tzw. polskiej szkoły plakatu. W ramach swojej działalności artystycznej oprócz grafiki i plakatu zajmował się także fotomontażem, ilustracją i reklamą.
Cieślewicz urodził się we Lwowie. Po studiach, które odbył najpierw we Lwowie, a następnie w Krakowie, zamieszkał w Warszawie. Tam został dyrektorem artystycznym miesięcznika „Ty i Ja”, które zasłynęło z awangardowych układów graficznych. Oprócz pracy dla czasopisma „Ty i Ja” projektował także plakaty dla innych wydawnictw i instytucji kulturalnych. W 1963 wyemigrował do Francji, gdzie zyskał międzynarodową sławą. Tam został szefem artystycznym tygodnika „Elle”, współpracował z magazynem „Vogue” oraz z Centrum Pompidou.
W swoich pracach artystycznych z zakresu grafiki i plakatu intensywnie czerpał z estetyki typowej dla pop-artu. Tworząc, zwracał szczególną uwagę zarówno na samą kompozycję, jak i na wybierane kolory. Poszukiwał silnych i niezwykłych kontrastów wizualnych. Chętnie wykorzystywał w swoich pracach multiplikacja obrazów czy wprowadzanie efektów powiększonego rastra. Stosując technikę kolażu i wykorzystując fotografię, sięgał po wizerunki znanych osób i postaci – ikon popkultury. Na jakiego pracach można odnaleźć m.in. Che Guevara, Supermana czy Mona Lisę. W pracach Romana Cieślewicza widoczne są liczne refleksje artysty na temat współczesnego świata. Cieślewicz w swoich obrazach komentował aktualne wydarzenia i mimo emigracji z kraju był stale obecny w jego życiu artystycznym, a tworzone przez niego plakaty często odwoływały się do aktualnych wydarzeń w Polsce. Prace Romana Cieślewicza były eksponowane na licznych wystawach indywidualnych na całym świecie, m.in. w nowojorskim Museum of Modern Art czy paryskim Centre Pompidou. Był laureatem licznych nagród i za życia miał ponad 100 indywidualnych wystaw.
W 1949 roku rozpoczął studia na Wydziale Plakatu ASP w Krakowie. Inspirowały go, zwłaszcza w okresie późniejszym, dokonania konstruktywistycznej awangardy rosyjskiej lat 20. XX wieku i polskiego ugrupowania Blok. Do najwybitniejszych dzieł Romana Cieślewicza zalicza się: plakaty m.in. Kamienne niebo (1959), ilustracje do Sklepów cynamonowych Brunona Schulza (1963), cykle fotomontaży m.in. Monstra (1969). Laureat wielu nagród m.in.: Nagroda Ministra Kultury i Sztuki za całokształt twórczości w dziedzinie plakatu (1961).
Description:
Untitled
screen printing/paper, 33.5 x 24 cm (dimensions in passe-partout window); signed with a pencil lower right: 'R. Cieslewicz' and described lower left: '11/50'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Moim marzeniem było robienie obrazów publicznych, żeby jak największa liczba ludzi mogła je zobaczyć. W związku z tym plakat – obraz uliczny – był dla mnie najważniejszy. Wejść w ulicę. Powiedzieć, przekazać, poinformować. Działać na maksimum wyobraźni”.
Roman Cieślewicz
REFLEKSJE NA TEMAT WSPÓŁCZESNOŚCI
Roman Cieślewicz był wybitnym grafikiem oraz czołowym przedstawicielem tzw. polskiej szkoły plakatu. W ramach swojej działalności artystycznej oprócz grafiki i plakatu zajmował się także fotomontażem, ilustracją i reklamą.
Cieślewicz urodził się we Lwowie. Po studiach, które odbył najpierw we Lwowie, a następnie w Krakowie, zamieszkał w Warszawie. Tam został dyrektorem artystycznym miesięcznika „Ty i Ja”, które zasłynęło z awangardowych układów graficznych. Oprócz pracy dla czasopisma „Ty i Ja” projektował także plakaty dla innych wydawnictw i instytucji kulturalnych. W 1963 wyemigrował do Francji, gdzie zyskał międzynarodową sławą. Tam został szefem artystycznym tygodnika „Elle”, współpracował z magazynem „Vogue” oraz z Centrum Pompidou.
W swoich pracach artystycznych z zakresu grafiki i plakatu intensywnie czerpał z estetyki typowej dla pop-artu. Tworząc, zwracał szczególną uwagę zarówno na samą kompozycję, jak i na wybierane kolory. Poszukiwał silnych i niezwykłych kontrastów wizualnych. Chętnie wykorzystywał w swoich pracach multiplikacja obrazów czy wprowadzanie efektów powiększonego rastra. Stosując technikę kolażu i wykorzystując fotografię, sięgał po wizerunki znanych osób i postaci – ikon popkultury. Na jakiego pracach można odnaleźć m.in. Che Guevara, Supermana czy Mona Lisę. W pracach Romana Cieślewicza widoczne są liczne refleksje artysty na temat współczesnego świata. Cieślewicz w swoich obrazach komentował aktualne wydarzenia i mimo emigracji z kraju był stale obecny w jego życiu artystycznym, a tworzone przez niego plakaty często odwoływały się do aktualnych wydarzeń w Polsce. Prace Romana Cieślewicza były eksponowane na licznych wystawach indywidualnych na całym świecie, m.in. w nowojorskim Museum of Modern Art czy paryskim Centre Pompidou. Był laureatem licznych nagród i za życia miał ponad 100 indywidualnych wystaw.
W 1949 roku rozpoczął studia na Wydziale Plakatu ASP w Krakowie. Inspirowały go, zwłaszcza w okresie późniejszym, dokonania konstruktywistycznej awangardy rosyjskiej lat 20. XX wieku i polskiego ugrupowania Blok. Do najwybitniejszych dzieł Romana Cieślewicza zalicza się: plakaty m.in. Kamienne niebo (1959), ilustracje do Sklepów cynamonowych Brunona Schulza (1963), cykle fotomontaży m.in. Monstra (1969). Laureat wielu nagród m.in.: Nagroda Ministra Kultury i Sztuki za całokształt twórczości w dziedzinie plakatu (1961).
Description:
Untitled
screen printing/paper, 33.5 x 24 cm (dimensions in passe-partout window); signed with a pencil lower right: 'R. Cieslewicz' and described lower left: '11/50'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
sitodruk/papier
Sygnatura
sygnowany ołówkiem p.d.: 'R. Cieślewicz' oraz opisany l.d.: '11/50'