Powrót do DESA.PL
20 of Liczba obiektów: 56
20
Tomasz Dominik | "Moskwa"
Estymacja:
16,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Artysta
Tomasz Dominik (1955)
Wymiary
160 x 280 cm
Opis
akryl/płótno, 160 x 280 cm, sygnowany i opisany p.d. (cyrylicą), pierwsza część sygnowana, datowana i opisana na odwrociu: 'TOMASZ DOMINIK | "MOSKWA" (a) |
OLEJ, PŁÓTNO 1989 | 160 x 280 cm'
druga część sygnowana, datowana i opisana na odwrociu: 'TOMASZ DOMINIK | "MOSKWA" (b) |
OLEJ, PŁÓTNO 1989 | 160 x 280 cm'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Najaktywniejszy okres w twórczości Tomasza Dominika przypada na lata 1989-93, kiedy działał w zarządzie Okręgu Warszawskiego ZPAP. Już wtedy wykrystalizował się jego styl „pattern painting” wykorzystujący liczne znaki graficzne przy pokryciu nimi powierzchni obrazu. Prezentowany dyptyk zatytułowany „Moskwa” ukazuje szczególne zainteresowania artysty ukierunkowane w stronę tematu druków informacyjnych i użytkowych, zarówno z dawnych epok, jak i czasów współczesnych – map, planów miast, kalendarzy, kronik oraz zapisów nutowych. Wszystko to stało się podstawą do abstrakcyjnych interpretacji o charakterystycznym aspekcie plastycznym oraz niezamierzonej dekoracyjności. Jak sam artysta zauważa, najwięcej inspiracji dostarczają mu stare druki, które pomimo swej nieaktualności pozwalają na stawianie pytań o funkcjonowania świata w minionych wiekach.

Znamienna dla pop-artowego stylu artysty jest także multiplikacja i powtarzalność form. Najpełniejszy tego wyraz Tomasz Dominik odnajduje w rytmie muzyki, której również doświadczył, kończąc naukę gry na fortepianie w szkole muzycznej. Pewien muzyczny zapis można dostrzec już w mnogości elementów w kompozycji dyptyku „Moskwa”, choć najpełniejszy rytmiczny wyraz pojawia się w późniejszych cyklach artysty zatytułowanych „Za Bachem”, „Za Chopinem” i „Za Mozartem”, gdzie tłem przedstawianej sceny jest pięciolinia wypełniona nutami. Elementem wspólnym w kaligraficznych kompozycjach artysty jest plama barwna wzbogacająca i szczelnie wypełniająca powierzchnię obrazów.
Najstarszy syn Tadeusza Dominika. Początkowo nie miał zamiaru rozwijać talentu plastycznego, planując karierę muzyczną. Uczył się jednocześnie w liceum i szkole muzycznej, ćwiczył grę na fortepianie, potem sięgnął po gitarę basową; grał w zespole, pisał teksty, komponował. Po nieudanym egzaminie na historię sztuki, postanowił jednak zostać studentem warszawskiej ASP, gdzie wykładał jego ojciec. Dyplom otrzymał w 1980 roku w pracowni Jacka Sienickiego. Po przełomowym dla Polski roku 1989, do 1993 roku działał w zarządzie Okręgu Warszawskiego ZPAP i pracował twórczo. Następnie rozpoczął pracę w branży reklamowej. Jego charakterystycznym stylem jest kojarzony z angielskim "pattern painting" - malowanie znaków graficznych pokrywających równomiernie powierzchnie obrazu. Źródłem inspiracji są często mapy, plany miast, fragmenty przypominające graffiti. Od polowy lat 90-tych, twórczość Tomasza Dominika wzbogaciła technika komputerowa.

Description:
"Moscow" (diptych), 1989
acrylic/canvas, 160 x 280 cm; signed and described lower right (cyryllic), 1) one piece signed dated and described on the reverse: 'TOMASZ DOMINIK | "MOSKWA" (a) |
OLEJ, PLOTNO 1989 | 160 x 280 cm'
2) another piece signed, dated and described on the reverse: 'TOMASZ DOMINIK | "MOSKWA" (b) |
OLEJ, PLOTNO 1989 | 160 x 280 cm'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i opisany p.d. (cyrylicą)
Proweniencja
Galeria Elżbiety Lavastre, Nicea
Literatura
Elżbieta Lavastre Art Gallery, katalog wystawy, Nicea, 1990