14
Radek Szlaga | Kobieta z maszyną do szycia, 2016
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Artysta
Radek Szlaga (1979)
Wymiary
śr.:100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, śr.:100 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'PAN | RDK | 2016 | Szlaga'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Radek Szlaga to szczególny przypadek mitotwórcy. Obrazuje mity, które nie mają początku ani końca. Lepi je z fragmentów wyrwanych ze środka mitologicznych struktur, z fragmentów znalezionych, odrzuconych, a także takich, które należą do starych i nowych historii, które właściwie nigdy nie zostały ani opowiedziane, ani przedstawione”.
Stach Szabłowski
IRONICZNE INTERPRETACJE RZECZYWISTOŚCI
Obraz „Kobieta z maszyną do szycia” był prezentowany na indywidualnej wystawie Radka Szlagi „Core Lexicon” w BWA Zielona Góra w 2016. Ta wystawa stanowiła rozwinięcie zapoczątkowanego wcześniej przez Szlagę odkrywania oddźwięków wizualnych i ideologicznych w społeczeństwie związanych z głównymi tematami jego zainteresowań: belgijskim kolonializmem, afrykańską historią i polską tożsamością. W pracach eksponowanych na wystawie autor skupił się na przestrzeniach i zależnościach między tymi zagadnieniami. Miesza formy międzykulturowych odniesień, przedstawia je obrazowo, choć bardziej abstrakcyjnie niż w poprzednich pracach. Co ciekawe, motywy figuratywne i wizualne powtarza, niekiedy bardzo dokładnie, ze swoich wcześniejszych obrazów. Kopiuje i cytuje sam siebie, wykorzystuje fragmenty własnych prac, wpisując je w nowe. Zgodnie z nazwą wystawy tworzy korpus swojego wizualnego języka artystycznego, który łączy w sobie walory intelektualne i wizualne. Dzięki temu określa swoją malarską tożsamość. Szlaga inspiruje się popkulturą, czerpie z mass mediów, odwołuje się do polityki i religii. W klasycznym formacie renesansowego tonda, którego najczęstszym tematem były sceny religijne, a zwłaszcza przedstawienia Matki Boskiej z Dzieciątkiem, Szlaga umieszcza portret kobiety przy maszynie do szycia. Jednak portret w niczym nie przypomina klasycznego sposobu obrazowania. Wręcz przeciwnie – głowa i twarz kobiety są zniekształcone, wtłoczone w przestrzeń płótna ponad maszyną. Wykrzywienie przypomina wadę wyświetlacza lub pliku graficznego w komputerze. Połączenie historycznej tradycji malarskiej ze współczesnymi technikami jest potwierdzeniem ciągłego ponownego rozważania podejścia Szlagi do malarstwa.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z Malarstwa pod kierunkiem prof. Jerzego Kałuckiego, p.t.: „Malarstwo 2” obroniony z wyróżnieniem. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania w 2007 Od maja 2007 z Wojciechem Bąkowskim, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim, Piotrem Bosackim, Magdaleną Starską i Izą Tarasewicz tworzy grupę artystyczną PENERSTWO. Twórca gazetki ściennej Dzień Sądu przy poznańskim Arsenale. Zajmuje się malarstwem. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Description:
Woman with a Sewing Machine, 2016
oil/canvas, diameter:100 cm; signed and dated on the reverse: 'PAN | RDK | 2016 | R. Szlaga'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Radek Szlaga to szczególny przypadek mitotwórcy. Obrazuje mity, które nie mają początku ani końca. Lepi je z fragmentów wyrwanych ze środka mitologicznych struktur, z fragmentów znalezionych, odrzuconych, a także takich, które należą do starych i nowych historii, które właściwie nigdy nie zostały ani opowiedziane, ani przedstawione”.
Stach Szabłowski
IRONICZNE INTERPRETACJE RZECZYWISTOŚCI
Obraz „Kobieta z maszyną do szycia” był prezentowany na indywidualnej wystawie Radka Szlagi „Core Lexicon” w BWA Zielona Góra w 2016. Ta wystawa stanowiła rozwinięcie zapoczątkowanego wcześniej przez Szlagę odkrywania oddźwięków wizualnych i ideologicznych w społeczeństwie związanych z głównymi tematami jego zainteresowań: belgijskim kolonializmem, afrykańską historią i polską tożsamością. W pracach eksponowanych na wystawie autor skupił się na przestrzeniach i zależnościach między tymi zagadnieniami. Miesza formy międzykulturowych odniesień, przedstawia je obrazowo, choć bardziej abstrakcyjnie niż w poprzednich pracach. Co ciekawe, motywy figuratywne i wizualne powtarza, niekiedy bardzo dokładnie, ze swoich wcześniejszych obrazów. Kopiuje i cytuje sam siebie, wykorzystuje fragmenty własnych prac, wpisując je w nowe. Zgodnie z nazwą wystawy tworzy korpus swojego wizualnego języka artystycznego, który łączy w sobie walory intelektualne i wizualne. Dzięki temu określa swoją malarską tożsamość. Szlaga inspiruje się popkulturą, czerpie z mass mediów, odwołuje się do polityki i religii. W klasycznym formacie renesansowego tonda, którego najczęstszym tematem były sceny religijne, a zwłaszcza przedstawienia Matki Boskiej z Dzieciątkiem, Szlaga umieszcza portret kobiety przy maszynie do szycia. Jednak portret w niczym nie przypomina klasycznego sposobu obrazowania. Wręcz przeciwnie – głowa i twarz kobiety są zniekształcone, wtłoczone w przestrzeń płótna ponad maszyną. Wykrzywienie przypomina wadę wyświetlacza lub pliku graficznego w komputerze. Połączenie historycznej tradycji malarskiej ze współczesnymi technikami jest potwierdzeniem ciągłego ponownego rozważania podejścia Szlagi do malarstwa.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z Malarstwa pod kierunkiem prof. Jerzego Kałuckiego, p.t.: „Malarstwo 2” obroniony z wyróżnieniem. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania w 2007 Od maja 2007 z Wojciechem Bąkowskim, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim, Piotrem Bosackim, Magdaleną Starską i Izą Tarasewicz tworzy grupę artystyczną PENERSTWO. Twórca gazetki ściennej Dzień Sądu przy poznańskim Arsenale. Zajmuje się malarstwem. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Description:
Woman with a Sewing Machine, 2016
oil/canvas, diameter:100 cm; signed and dated on the reverse: 'PAN | RDK | 2016 | R. Szlaga'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'PAN | RDK | 2016 | Szlaga'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska
Wystawiany
Radek Szlaga, „Core Lexicon”, BWA Zielona Góra, 04.11-27.11.2016