Powrót do DESA.PL
11 of Liczba obiektów: 56
11
Czesław Pius Ciapało | "Opus G-73 czyli: Leda z łabędziem" z cyklu "Formy nieprawdopodobne i nieprawdopodobnie podobne", 1973
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Wymiary
135 x 175 cm
Opis
olej/płótno, 135 x 175 cm, sygnowany i datowany p.g.: 'CIAPAŁO 73', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'CZESŁAW PIUS CIAPAŁO | OPUS G-73 CZYLI: LEDA Z ŁABĘDZIEM" | OLEJ 135 X 175 CM 1973'
na odwrociu nalepka z opisem pracy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Erotyka w sztuce była rozmaicie obrazowana, ale pragnienie, pożądanie (desire) – nieobecne. Nie miało ikonografii. Człowiecze libido mam wykrzyczeć rozpalającymi się od środka obiema obłymi formami, uwzględniając kulminacje słońca latem, zawrzeć także wątek narodowo-patriotyczny, jednocześnie panując nad klarownym rytmem i harmonią całej struktury. I jej skalą! W małej pracowni”.

Czesław Pius Ciapało

GRA FORM I BARW

Czesław Pius Ciapało w swojej twórczości chętnie zajmuje się tematami libido i seksualności. Pierwszy kontakt z nurtem nowej figuracji i amerykańskim pop-artem miał tuż po studiach, kiedy pracował w Anglii. Wpłynęło to na jego wczesny okres twórczości, przypadający na lata 1969-74. Wtedy powstał cykl zatytułowany „Formy Nieprawdopodobne i Nieprawdopodobnie Podobne”, z którego mamy przyjemność zaprezentować aż dwie prace na niniejszej aukcji. „Formy Nieprawdopodobne i Nieprawdopodobnie Podobne” to przedstawienia zbliżonych w kadrze fragmentów ciała i towarzyszących im na drugim planie sylwetowo traktowanych postaci ujętych w ruchu.

Prace prezentowane na niniejszej aukcji należą do wczesnej twórczości artysty z lat 70., kiedy to uległ on fascynacji erotyzmem, a także idealizacją piękna formy detali kobiecego ciała. Tematem poszukiwań malarskich jest pragnienie, tak nierozerwalnie związane z erotyką. Obrazy twórcy oscylują w kręgu problematyki podejmowanej przez sztukę, niemal od samych jej początków. Podkreślają fakt, że temat seksualności i miłości jest tak samo istotny jak przed laty. Niezwykle trafnie ujęła to Ewa Han, pisząc: „Bóg stworzył świat z chaosu. Podobnie artysta porządkuje w swych obrazach barwy, aby otrzymać harmonijną całość. Ta typowo estetyczna całość nie może jednak pozostać martwa. Podobnie jak Bóg stworzył człowieka, by nadać sens całej swojej pracy, tak Ciapało wprowadza do obrazów pierwiastek życiodajny, jakim jest w tym wypadku seks. Między radosną, pogodną harmonią barw a do jednostkowego kształtu sprowadzonym tematem erotycznym jest jedność. Ta jedność staje się tutaj stosunkiem do świata, uznaniem jego ładu i poszukiwaniem porządku. Porządku fizycznej rzeczywistości, w której istniejemy i porządku biologicznego, opartego także na tym, czym jest w istocie seks” (Ewa Han, „Wiadomości”, nr 28, Wrocław, 9.07.1981).

Czesław Pius Ciapało urodził się w 1942 w Hajnówce. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 1969 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Aleksandra Kobzdeja. Artysta, akcentując kobiecy seksualizm, zamieniał te wizerunki w archaizowane symbole erotyzmu. W drugim okresie twórczości, przypadającym na lata 1974-88, Ciapało tworzył monumentalne kompozycje, które nazywał „symfoniami”. Symfonia „Pory Roku”, która powstała w 1974, ma blisko 120 metrów kwadratowych powierzchni i jest złożona z 48 obrazów. Prace z tych cyklów były prezentowane na monograficznej wystawie w Zachęcie w 1982. Czesław Pius Ciapało na przestrzeni lat stworzył dystynktywną formułę malarską, niemającą sobie podobnych w historii powojennej sztuki polskiej. Można odnieść wrażenie, że Ciapało jest twórcą wciąż nieodkrytym, a jego działalność artystyczną śmiało można rozpatrywać w kontekście poszukiwań artystów tej klasy co Jan Dobkowski czy Jerzy Ryszard „Jurry” Zieliński.
Artysta w latach 1963–1964 studiował na Wydziale Konserwacji Zabytków oraz na Wydziale Artystyczno-Dydaktycznym Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 196 roku przeniósł się Warszawy, gdzie ukończył studia w pracowni Aleksandra Kobzdeja w Akademii Sztuk Pięknych. Duży wpływ na jego twórczość miał półroczny pobyt w Wielkiej Brytanii, gdzie miał szanse zapoznać się z twórczością artystów z kręgu Nowej Figuracji. Po powrocie do Polski tworzył cykle prac inspirowane dokonaniami twórców Europy Zachodniej, między innymi cykl zatytułowany „Formy Nieprawdopodobne i Nieprawdopodobnie Podobne”. W późniejszym okresie tworzył prace wielkoformatowe, często będące wynikiem fascynacji architekturą amerykańskich aglomeracji, którą miał szanse podziwiać w trakcie naukowego stażu w Eastern Illinois University w Charleston. Artysta eksperymentował z różnymi technikami artystycznymi takimi jak dripping czy pointylizm, jednocześnie przykładając dużą wagę do harmonii kolorystycznej i wartości ekspresyjnych malarskiej płaszczyzny. Przez pewien czas tworzył także monumentalne żelbetonowe rzeźby.

Description:
"Opus G-73 that is: Leda with swan" from series "Improbable and improbably similar forms", 1973
oil/canvas, 135 x 175 cm; signed and dated upper right: 'CIAPALO 73', signed, dated and described on the reverse: 'CZESLAW PIUS CIAPALO | OPUS G-73 CZYLI: LEDA Z LABEDZIEM" | OLEJ 135 X 175 CM 1973 R.'
the sticker with work's description on the reverse

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.g.: 'CIAPAŁO 73'