Powrót do DESA.PL
10 of Liczba obiektów: 56
10
Jerzy Ryszard Zieliński "Jurry" | "Kapelusz na święto", 1975
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
250,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Wymiary
65 x 92 cm
Opis
olej/płótno, 65 x 92 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jurry | IV 75 | "KAPELUSZ NA ŚWIĘTO" | JERZY RYSZARD ZIELIŃSKI | [...]'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Jurry maluje poezję. Dla malarza zabrzmieć to może jak wyrzut, choć przecież – dlaczego? Ogranicza coraz bardziej środki wyrazu, w kilku kolorach, w kilku prostych kształtach zawiera ideę, przefiltrowaną przez myśl, przechwyconą przez oczy. Jurry, w wojskowej kurtce, kolorowej kamizelce kupionej na bazarze za pięć złotych, wędruje, malując kwintesencję zabawy w życie, z całkiem świeżą szramą na czole”.

Paweł Kwiatkowski

KAPELUSZE Z GŁÓW

Obraz Jerzego „Jurrego” Zielińskiego pt. „Kapelusz na święto” został wyróżniony przez Jana Michalskiego jako znak rozpoznawczy wystawy „Minister nie aprobuje takich wypowiedzi, czyli Metapolityka” w krakowskim Zderzaku w 2013. Sam pomysłodawca ekspozycji zwraca uwagę na prezentowaną tu formę kapelusza przypominającą czerwono-różowy pudding na białym talerzu i jak dodaje: „Z ‘puddingu’ sterczy dumnie pawie pióro. Kapelusz Jurrego, choć pochodzi z 1975 roku, jest ciągle modny – jego fason jest absolutnie ponadczasowy. Codziennie widzimy, jak wielu naszych bliźnich paraduje w nim po ulicach z nieukrywanym zadowoleniem. Sądzić należy, że rozmiar tego wspaniałego kapelusza zależy nie tylko od obwodu głowy… No właśnie, kogo widziano w nim ostatnio?” (Jan Michalski, źródło: https://zderzak.pl/pl/art-event/2013-minister-nie-aprobuje-takich-wypowiedzi-albo- -metapolityka/, dostęp: 5.06.2023).

Język artystyczny „Jurrego” charakteryzuje się prostym przekazem, którego nośnikiem jest kształt i barwa pozbawione publicystycznej narracji i „ucieczki” w stronę abstrakcji. Artysta w sposób zrównoważony dobierał również pełen inwencji rysunek, konkretny kolor i poetycki, zwięzły styl tytułów. Zachowywał przy tym uniwersalny charakter wypowiedzi o lirycznym i ironicznym języku. Jak zwraca uwagę Ryszard Woźniak: „Tworząc swój malarski przekaz, Jurry zdradził ideały kolorystów i odkrył dla siebie prosty, plakatowy styl sztuki propagandowej. Używał czystej, wewnętrznie zintegrowanej barwy, igrając z jej bezideową pustką. Zrezygnował z faktury i akademickich smaczków. Nie poszukiwał wartości wewnątrz obrazu, lecz znajdował ją w śmiałych decyzjach kompozycyjnych. Jego postawa dowodzi zamierzonego odejścia od obrazu rozumianego jako odbicie świata widzianego w kierunku dzieła nowoczesnego, będącego elementem wizualnej wymiany i komunikacji” (Ryszard Woźniak, Dlaczego Jurry? [w:] Powrót Jurry’ego, Galeria Zderzak, Kraków 2010, s. 64).

„Kapelusz na święto” wpisuje się również w kategorię obrazów emblematycznych, niejednokrotnie poprzedzonych rysunkami i konkretnym zamysłem artysty. Fascynujące jest tutaj połączenie obserwacji z konwencją konceptualną. „Jurry” jednocześnie „streszcza” i bada kształt, harmonizuje z innym nieoczekiwanym połączeniem, by finalnie spojrzeć na przedmiot, któremu blisko do studium natury. W tym kontekście umieszcza twórczość artysty Barbara Majewska: „Kompletność, samowystarczalność obrazów Jurry’ego dopowiadanych tytułami sprawia, że bez trudu można określić jego światopogląd artystyczny, artystyczne sympatie i antypatie, a potem znaleźć ich potwierdzenie w krótkich wypowiedziach pisanych, artykułach, notatkach. Płaskie formy wycinane były wyrazem potrzeby robienia innych niż obraz artystycznych operacji – i to łączyło Jurry’ego i Dobsona z rówieśnikami, z atmosferą uczelni. Ale dla Jurry’ego formy wycinane nie były – jak to widzimy – poszukiwaniem innego, bardziej „nowoczesnego” medium, lecz ćwiczeniem na temat innej niż w koloryzmie przestrzeni” (Barbara Majewska, „Kocham malarstwo i nic na to nie poradzę” [w:] Powrót Jurry’ego, Galeria Zderzak, Kraków 2010, s. 49-50).

Znamiennym nośnikiem, który ukształtował pop-artową postawę Jurry’ego był plakat. Istotną rolę odegrało Pierwsze Międzynarodowe Biennale Plakatu w 1967 oraz wystawa prezentująca plakat polski od czasów Młodej Polski po współczesność w Muzeum Narodowym w Warszawie. Z kolei akademickie środowisko działające przy pracowni plakatu profesorów Henryka Tomaszewskiego i Józefa Mroszczaka, było postrzegane jako przystań buntowników. Wśród ukształtowanych tu romantyków znalazł się również Jurry, który szybko przyjął tutejsze wpływy pop-artu i „nouveau realisme”. Szczególne charakterystyczne były tu ściśle określone zasady pracy: podporządkowanie plakatu pod określone prawa percepcji, operowanie uproszczeniem, skrótem oraz deformacją, a także zachowanie odrębności tego medium. Tym samym twórczość Jurry’ego stała się postrzegana m.in. przez minimalizm powiązany z pop-artowymi rozwiązaniami lat 60. XX wieku.
Jedna z legend życia artystycznego lat 60. i 70. w Warszawie.
W latach 1962-68 uczył się na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Początkowo studiował rzeźbę w pracowni Alfreda Jesiona, a następnie malarstwo u Jana Wodyńskiego i Jana Cybisa, w którego pracowni uzyskał dyplom. Od roku 1971 kształcił się też w zakresie scenografii. W okresie tym poznał artystę Jana Dobkowskiego, z którym stworzył Grupę Neo-Neo-Neo, działającą w latach 1965-70. Jurry i Dobkowski z jednej strony odrzucali akademicki profil kształcenia, który opierał się na ortodoksyjnym koloryzmie polskich malarzy, zaś z drugiej pariodowali pompatyczne manifesty artystyczne awangardowych artystów swoich czasów. Jurry zmarł tragicznie w 37 roku życia.

Description:
"Hat for the holiday", 1975
oil/canvas, 65 x 92 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jurry | IV 75 | "KAPELUSZ NA SWIETO" | JERZY RYSZARD ZIELINSKI | [...]'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jurry | IV 75 | "KAPELUSZ NA ŚWIĘTO" | JERZY RYSZARD ZIELIŃSKI | [...]'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska; kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
Powrót Jurry'ego, Galeria Zderzak, Kraków 2010, poz. kat. 130, ss. 188 (il.), 453
Wystawiany
„Powrót Jurry'ego”, Galeria Zderzak, 10.10-12.12 2010, Kraków; „Minister nie aprobuje takich wypowiedzi albo metapolityka”, Galeria Zderzak, 23.08-26.10.2013, Kraków