5
Andy Warhol | "Grevy’s Zebra" z cyklu "Endangered Species", 1983
Estymacja:
220,000 zł - 300,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Artysta
Andy Warhol (1928 - 1987)
Wymiary
96,5 x 96,5 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
serigrafia barwna/Lenox Museum Board, 96,5 x 96,5 cm (w świetle oprawy), sygnowany i opisany ołówkiem u dołu: 'X/X Andy Warhol', na odwrociu pieczęć wydawcy czerwonym tuszem: '© ANDY WARHOL 1983 | PUBLISHER: | RONALD FELDMAN | FINE ARTS, INC. | NEW YORK'
na odwrociu suchy tłok producenta papieru (Lenox Museum Board)
Wydawca:
Ronald Feldman Fine Arts Inc. New York, New York
Drukarz:
Rupert Jasen Smith
Szczegóły dotyczące nakładu:
Nakład zawierał 150 odbitek każdego z 10 przedstawionych gatunków zagrożonych gatunków zwierząt, 30 Artist's Prints (AP), 5 Printer's Proofs (PP), 5 Exhibition proofs (EP), 3 Hors Commerce (HC), 10 odbitek numerowanych cyframi rzymskimi, 1 BAT, 30 Trial Proofs (TP).
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Endangered Species” to jeden z kluczowych i najbardziej i rozpoznawalnych cykli graficznych Andy’ego Warhola. Cały cykl jest swego rodzaju podsumowaniem działalności artystycznej Warhola i zawiera w sobie wszystkie cechy typowe dla twórczości graficznej tego artysty. Natomiast prezentowana serigrafia zatytułowana „Grevy’s Zebra” stanowi jedną z ciekawszych grafik w całej serii, głównie z racji trudności, jakie przysparza grafikowi precyzyjne złożenie kilku jaskrawych kolorów, z którego składa się pasiaste ciało przedstawionej zebry. Z tego względu ta praca jest wyjątkowo poszukiwana przez kolekcjonerów, ponieważ bardzo dobrze uwidacznia ona dojrzałą estetykę wypracowaną przez Warhola do początku lat 80. Zarówno bardzo precyzyjnie dobierane nasycone kolory, jak i znaczący format całej kompozycji nie pozwalają pomylić autora tej serigrafii z żadnym innym artystą. Grafiki Warhola zazwyczaj są kojarzone z pop-artem i stanowią pewien wizualny manifest amerykańskiego kapitalizmu. Jednak często zapomina się, że cykle graficzne Warhola to nie tylko walor estetyczny, ale również kwestia wielkiej polityki.
Historia cyklu „Endangered Species” jest nierozerwalnie związana z kwestiami mecenatu i życiem osobistym artysty. W 1983 wieloletni kolekcjonerzy i mecenasi Andy’ego Warhola – Ronald i Frayda Feldman – zaproponowali artyście stworzenie „Endangered Species”, czyli cyklu przedstawiającego zagrożone gatunki zwierząt. W latach 80. Andy Warhol posiadał kawałek plaży w Montauk, w stanie Nowy Jork. Dyskusja na temat erozji i stopniowego niszczenia tej plaży, która wywiązała się pomiędzy Feldmanem i Warholem, skłoniła tego drugiego do podjęcia tematu ochrony środowiska naturalnego. Feldman natomiast zgodził się sfinansować i wydać grafiki pod warunkiem, że Warhol je zaprojektuje. Choć artysta zazwyczaj prezentował bardzo liberalne podejście do kwestii doboru tematów i przyjmowania zleceń, w tym przypadku wydanie portfolio było niezwykle ważne dla artysty i sam zdecydował się zarządzać pracami nad tym projektem. Warhol był znany z tego, że nawet jego asystenci byli obecni podczas podejmowania kluczowych decyzji dotyczących produkcji grafik, w tym w tak ważnych kwestiach jak wybór palety barwnej, dlatego bardzo osobiste zaangażowanie się artysty w ten projekt nadało grafikom z cyklu „Endangered Species” wyjątkową rangę.
Dodatkowo propozycja stworzenia cyklu padła w momencie, kiedy Warhol był już uznanym artystą i w świecie sztuki nie musiał już niczego nikomu udowadniać. Do lat 80. działalność Warhola była ukierunkowana przede wszystkim na sukces komercyjny. Z tego względu mógł sobie pozwolić na podjęcie kompletnie niekomercyjnego zadania. Wiele odbitek z tego cyklu trafiło do publicznych kolekcji lub na aukcje charytatywne, a jedną z instytucji, która otrzymała te prace, jest Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku. „Endangered Species” było pierwszym odejściem Warhola od wcześniej podejmowanych tematów i stanowi punkt zwrotny w całej drodze artystycznej artysty. Często uważa się, że cykl ten powstał w szczytowym okresie jego twórczości, to jest w chwili, kiedy Warhol do perfekcji poznał techniczne właściwości serigrafii i przestał rozwijać swój niepowtarzalny styl. Grafiki z cyklu odniosły znaczący sukces, właśnie głównie z racji odejścia od dotychczasowej tematyki stawiającej w centrum uwagi artefakty kultury masowej. Co ciekawe, „Endangered Species” okazało się tak wielkim sukcesem, że temat zagrożonych gatunków powrócił w twórczości Warhola w cyklu ilustrującym książkę „Znikające zwierzęta” Kurta Benirschke. Dochód uzyskany ze sprzedaży tych grafik został przekazany na ratowanie zagrożonych gatunków przedstawionych w książce.
W cyklu „Endangered Species” Warhol sportretował 10 zwierząt ujętych w Endangered Species Act – amerykańskiej ustawie o zagrożonych gatunkach z 1973. Swoje grafiki otrzymały takie zwierzęta jak słoń afrykański, bielik amerykański, panda wielka czy też właśnie zebra Grevy’ego. Akt ten zdefiniował zagrożone gatunki jako kwestię humanitarną, zakazał handlu zagrożonymi zwierzętami i pozwolił na podjęcie kroków w celu ochrony pierwotnych siedlisk zwierząt. Teka zawiera przedstawienia 10 zagrożonych gatunków, które wybrał sam Warhol. Cały nakład cyklu „Endangered Species” składał się ze 150 odbitek każdego z 10 przedstawionych zagrożonych gatunków zwierząt. Do głównej edycji wydrukowanych zostało również 30 Artist’s Prints (AP), czyli odbitek przeznaczonych dla artysty, 5 Printer’s Proofs (PP), czyli odbitek, które zatrzymywał drukarz lub wydawca, 5 Exhibition proofs (EP), czyli odbitek przeznaczonych na wystawy, 3 odbitki Hors Commerce (HC), czyli grafiki nieprzeznaczone do obrotu komercyjnego. Ponadto proces technologiczny zakładał przygotowanie 30 Trial Proofs (TP), czyli odbitek próbnych oraz 1 grafiki BAT, czyli odbitki bon á tirer. Tradycyjnie odbitka BAT jest ostateczną próbą, która po wydrukowaniu i sprawdzeniu służy jako zatwierdzony wzorzec danego projektu. Finalnie nakład zawierał również 10 odbitek numerowanych cyframi rzymskimi, a prezentowana odbitka jest właśnie jedną z tej części nakładu. Jest tym samym jedną najrzadziej występujących na rynku grafik z tego cyklu.
Podczas gdy aspekt dekoracyjny odgrywał główną rolę w sztuce Warhola przed 1980, jego prace z lat 80. są przykładem synergii pomiędzy tematyką, stylistyką i współczesnym kontekstem kulturowym. Kiedy w przeszłości wykorzystywał tematykę związaną z naturą (jak np. w słynnych kwiatach czy zachodach słońca), celowo zniekształcał rzeczywistość w celu uzyskania obrazu skomodyfikowanego – produktu kultury masowej. W przypadku zagrożonych gatunków treść ma zdecydowanie kluczowe znaczenie, choć Warhol nie wyzbył się tutaj całkowicie chęci olśniewania widza feriami popartowych kolorów. Choć w cyklu tym brakuje napięcia wynikającego z braku jednoznacznego określenia przesłania, tak typowego dla wcześniejszych prac Warhola, to nadal mają one bardzo duży wpływ na emocje widza. „Endangered Species” jest też dowodem na wręcz rzemieślniczą dbałość o techniczne aspekty grafiki, a przy odbijaniu jednej kompozycji stosowano aż 9 rastrów i nawet do 14 różnych kolorów. Podczas gdy wcześniejsze, swobodne podejście Warhola do rzemiosła było odpowiednie dla eksperymentalnych lat 60., bardziej wyrachowana technika jego późniejszych prac stała się synonimem dopracowanego stylu lat 80., a prezentowana serigrafia zatytułowana „Grevy’s Zebra” jest tego najlepszym przykładem.
Amerykański artysta, twórca pop-artu. Znany głównie z tworzenia prostych, seryjnych kompozycji, wykorzystujących przedmioty użytku codziennego oraz produkty konsumpcyjne, przedstawione w jaskrawych barwach. W podobny sposób portretował ikony pop kultury oraz przedstawicieli życia publicznego, m.in.: Brigitte Bardot, Marilyn Monroe, Elvis Presley, Jacqueline Kennedy Onassis, Marlon Brando, Elizabeth Taylor.
Description:
"Grevy’s Zebra" from the series "Endangered Species", 1983
coloured serigraph/Lenox Museum Board, 96.5 x 96.5 cm (dimensions in frame); signed and described with a penciul at the bottom: 'X/X Andy Warhol', on the reverse the publisher's stamp in red ink: '© ANDY WARHOL 1983 | PUBLISHER: | RONALD FELDMAN | FINE ARTS, INC. | NEW YORK'
on the reverse a dry stamp of the paper manufacturer (Lenox Museum Board)
Publisher:
Ronald Feldman Fine Arts Inc. New York, New York
Printer:
Rupert Jasen Smith
Edition detalis:
the edition comprised 150 prints of each of the 10 endangered animal species, 30 Artist's Prints (AP), 5 Printer's Proofs (PP), 5 Exhibition proofs (EP), 3 Hors Commerce (HC), 10 prints numebred in roman numerals, 1 BAT, 30 Trial Proofs (TP).,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
na odwrociu suchy tłok producenta papieru (Lenox Museum Board)
Wydawca:
Ronald Feldman Fine Arts Inc. New York, New York
Drukarz:
Rupert Jasen Smith
Szczegóły dotyczące nakładu:
Nakład zawierał 150 odbitek każdego z 10 przedstawionych gatunków zagrożonych gatunków zwierząt, 30 Artist's Prints (AP), 5 Printer's Proofs (PP), 5 Exhibition proofs (EP), 3 Hors Commerce (HC), 10 odbitek numerowanych cyframi rzymskimi, 1 BAT, 30 Trial Proofs (TP).
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Endangered Species” to jeden z kluczowych i najbardziej i rozpoznawalnych cykli graficznych Andy’ego Warhola. Cały cykl jest swego rodzaju podsumowaniem działalności artystycznej Warhola i zawiera w sobie wszystkie cechy typowe dla twórczości graficznej tego artysty. Natomiast prezentowana serigrafia zatytułowana „Grevy’s Zebra” stanowi jedną z ciekawszych grafik w całej serii, głównie z racji trudności, jakie przysparza grafikowi precyzyjne złożenie kilku jaskrawych kolorów, z którego składa się pasiaste ciało przedstawionej zebry. Z tego względu ta praca jest wyjątkowo poszukiwana przez kolekcjonerów, ponieważ bardzo dobrze uwidacznia ona dojrzałą estetykę wypracowaną przez Warhola do początku lat 80. Zarówno bardzo precyzyjnie dobierane nasycone kolory, jak i znaczący format całej kompozycji nie pozwalają pomylić autora tej serigrafii z żadnym innym artystą. Grafiki Warhola zazwyczaj są kojarzone z pop-artem i stanowią pewien wizualny manifest amerykańskiego kapitalizmu. Jednak często zapomina się, że cykle graficzne Warhola to nie tylko walor estetyczny, ale również kwestia wielkiej polityki.
Historia cyklu „Endangered Species” jest nierozerwalnie związana z kwestiami mecenatu i życiem osobistym artysty. W 1983 wieloletni kolekcjonerzy i mecenasi Andy’ego Warhola – Ronald i Frayda Feldman – zaproponowali artyście stworzenie „Endangered Species”, czyli cyklu przedstawiającego zagrożone gatunki zwierząt. W latach 80. Andy Warhol posiadał kawałek plaży w Montauk, w stanie Nowy Jork. Dyskusja na temat erozji i stopniowego niszczenia tej plaży, która wywiązała się pomiędzy Feldmanem i Warholem, skłoniła tego drugiego do podjęcia tematu ochrony środowiska naturalnego. Feldman natomiast zgodził się sfinansować i wydać grafiki pod warunkiem, że Warhol je zaprojektuje. Choć artysta zazwyczaj prezentował bardzo liberalne podejście do kwestii doboru tematów i przyjmowania zleceń, w tym przypadku wydanie portfolio było niezwykle ważne dla artysty i sam zdecydował się zarządzać pracami nad tym projektem. Warhol był znany z tego, że nawet jego asystenci byli obecni podczas podejmowania kluczowych decyzji dotyczących produkcji grafik, w tym w tak ważnych kwestiach jak wybór palety barwnej, dlatego bardzo osobiste zaangażowanie się artysty w ten projekt nadało grafikom z cyklu „Endangered Species” wyjątkową rangę.
Dodatkowo propozycja stworzenia cyklu padła w momencie, kiedy Warhol był już uznanym artystą i w świecie sztuki nie musiał już niczego nikomu udowadniać. Do lat 80. działalność Warhola była ukierunkowana przede wszystkim na sukces komercyjny. Z tego względu mógł sobie pozwolić na podjęcie kompletnie niekomercyjnego zadania. Wiele odbitek z tego cyklu trafiło do publicznych kolekcji lub na aukcje charytatywne, a jedną z instytucji, która otrzymała te prace, jest Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku. „Endangered Species” było pierwszym odejściem Warhola od wcześniej podejmowanych tematów i stanowi punkt zwrotny w całej drodze artystycznej artysty. Często uważa się, że cykl ten powstał w szczytowym okresie jego twórczości, to jest w chwili, kiedy Warhol do perfekcji poznał techniczne właściwości serigrafii i przestał rozwijać swój niepowtarzalny styl. Grafiki z cyklu odniosły znaczący sukces, właśnie głównie z racji odejścia od dotychczasowej tematyki stawiającej w centrum uwagi artefakty kultury masowej. Co ciekawe, „Endangered Species” okazało się tak wielkim sukcesem, że temat zagrożonych gatunków powrócił w twórczości Warhola w cyklu ilustrującym książkę „Znikające zwierzęta” Kurta Benirschke. Dochód uzyskany ze sprzedaży tych grafik został przekazany na ratowanie zagrożonych gatunków przedstawionych w książce.
W cyklu „Endangered Species” Warhol sportretował 10 zwierząt ujętych w Endangered Species Act – amerykańskiej ustawie o zagrożonych gatunkach z 1973. Swoje grafiki otrzymały takie zwierzęta jak słoń afrykański, bielik amerykański, panda wielka czy też właśnie zebra Grevy’ego. Akt ten zdefiniował zagrożone gatunki jako kwestię humanitarną, zakazał handlu zagrożonymi zwierzętami i pozwolił na podjęcie kroków w celu ochrony pierwotnych siedlisk zwierząt. Teka zawiera przedstawienia 10 zagrożonych gatunków, które wybrał sam Warhol. Cały nakład cyklu „Endangered Species” składał się ze 150 odbitek każdego z 10 przedstawionych zagrożonych gatunków zwierząt. Do głównej edycji wydrukowanych zostało również 30 Artist’s Prints (AP), czyli odbitek przeznaczonych dla artysty, 5 Printer’s Proofs (PP), czyli odbitek, które zatrzymywał drukarz lub wydawca, 5 Exhibition proofs (EP), czyli odbitek przeznaczonych na wystawy, 3 odbitki Hors Commerce (HC), czyli grafiki nieprzeznaczone do obrotu komercyjnego. Ponadto proces technologiczny zakładał przygotowanie 30 Trial Proofs (TP), czyli odbitek próbnych oraz 1 grafiki BAT, czyli odbitki bon á tirer. Tradycyjnie odbitka BAT jest ostateczną próbą, która po wydrukowaniu i sprawdzeniu służy jako zatwierdzony wzorzec danego projektu. Finalnie nakład zawierał również 10 odbitek numerowanych cyframi rzymskimi, a prezentowana odbitka jest właśnie jedną z tej części nakładu. Jest tym samym jedną najrzadziej występujących na rynku grafik z tego cyklu.
Podczas gdy aspekt dekoracyjny odgrywał główną rolę w sztuce Warhola przed 1980, jego prace z lat 80. są przykładem synergii pomiędzy tematyką, stylistyką i współczesnym kontekstem kulturowym. Kiedy w przeszłości wykorzystywał tematykę związaną z naturą (jak np. w słynnych kwiatach czy zachodach słońca), celowo zniekształcał rzeczywistość w celu uzyskania obrazu skomodyfikowanego – produktu kultury masowej. W przypadku zagrożonych gatunków treść ma zdecydowanie kluczowe znaczenie, choć Warhol nie wyzbył się tutaj całkowicie chęci olśniewania widza feriami popartowych kolorów. Choć w cyklu tym brakuje napięcia wynikającego z braku jednoznacznego określenia przesłania, tak typowego dla wcześniejszych prac Warhola, to nadal mają one bardzo duży wpływ na emocje widza. „Endangered Species” jest też dowodem na wręcz rzemieślniczą dbałość o techniczne aspekty grafiki, a przy odbijaniu jednej kompozycji stosowano aż 9 rastrów i nawet do 14 różnych kolorów. Podczas gdy wcześniejsze, swobodne podejście Warhola do rzemiosła było odpowiednie dla eksperymentalnych lat 60., bardziej wyrachowana technika jego późniejszych prac stała się synonimem dopracowanego stylu lat 80., a prezentowana serigrafia zatytułowana „Grevy’s Zebra” jest tego najlepszym przykładem.
Amerykański artysta, twórca pop-artu. Znany głównie z tworzenia prostych, seryjnych kompozycji, wykorzystujących przedmioty użytku codziennego oraz produkty konsumpcyjne, przedstawione w jaskrawych barwach. W podobny sposób portretował ikony pop kultury oraz przedstawicieli życia publicznego, m.in.: Brigitte Bardot, Marilyn Monroe, Elvis Presley, Jacqueline Kennedy Onassis, Marlon Brando, Elizabeth Taylor.
Description:
"Grevy’s Zebra" from the series "Endangered Species", 1983
coloured serigraph/Lenox Museum Board, 96.5 x 96.5 cm (dimensions in frame); signed and described with a penciul at the bottom: 'X/X Andy Warhol', on the reverse the publisher's stamp in red ink: '© ANDY WARHOL 1983 | PUBLISHER: | RONALD FELDMAN | FINE ARTS, INC. | NEW YORK'
on the reverse a dry stamp of the paper manufacturer (Lenox Museum Board)
Publisher:
Ronald Feldman Fine Arts Inc. New York, New York
Printer:
Rupert Jasen Smith
Edition detalis:
the edition comprised 150 prints of each of the 10 endangered animal species, 30 Artist's Prints (AP), 5 Printer's Proofs (PP), 5 Exhibition proofs (EP), 3 Hors Commerce (HC), 10 prints numebred in roman numerals, 1 BAT, 30 Trial Proofs (TP).,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
serigrafia barwna/Lenox Museum Board
Sygnatura
sygnowany i opisany ołówkiem u dołu: 'X/X Andy Warhol'
Literatura
Frayda Feldman and Jörg Schellmann, Andy Warhol Prints: A Catalogue Raisonné 1962-1987, 4th ed., New York, s. 127