Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 56
4
Łódź Kaliska | "Czerwony Stefan, Cezary, Andy", 2010
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Artysta
Łódź Kaliska (1979)
Wymiary
150 x 205 cm
Kategoria
Opis
druk/płótno, 150 x 205 cm, sygnowany na odwrociu

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Łódź Kaliska pożerała kulturowe skrypty, przetrawiała wszystkie artystyczne ‘-izmy’, z każdej kulturowej kliszy chomikowała to, co najzdrowsze i najprzyjemniejsze – wigor od dadaistów, surrealistyczny dowcip, przywódczy popęd futurystów, energię happeningu i performance’u, pop artowski fame, glamour i marketingowy ‘geniusz’ w jego nowoczesnym rozumieniu”.

Ada Florentyna Pawlak

SKANDAL. NONKONFORMIZM. IRONIA
29 maja 2023 w ramach 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w cyklu „Panorama polskiego dokumentu” odbyła się premiera dokumentu „Łódź Kaliska: Klasycy absurdu” w reżyserii Sławomira Grünberga. W ramach najbliższej aukcji będzie można nabyć jedną z prac tego legendarnego ugrupowania zatytułowaną „Czerwony Stefan, Cezary, Andy”. Dzieło to wpisuje się w szczególny okres twórczości przypadający na lata 2010-2015, podejmowanej z udręki wszechobecną ideologią romantyczną, tęsknotą za popartowską afirmacją codzienności oraz odczuwaniem czystej radości tworzenia. Powstałe dzieła składały się na cykl „Parada wieszczów”: „Janina Kochanowska”, „Balladyna selfie”, „Stefan i majonez”, „Mickiewicz, czyli Polonia zastygła w muzeum” oraz „Szarża stojąca”. Działania wpisujące się w szeroko rozumiany pop-art były podejmowane przez Łódź Kaliską już od 2000, kiedy to twórcy realizowali dzieła pod hasłem New Pop, wykorzystując mechanizmy reklamy i nowoczesnych elektronicznych mediów do tworzenia fotografii.

Artyści tworzący w ramach Łodzi Kaliskiej (Marek Janiak, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik, Makary Andrzej Wielogórski, początkowo Jerzy Koba i od 2007 Andrzej Kwietniewski), konsekwentnie ze sobą współpracujący od 44 lat, poprzez swoje dzieła kreują świat bezkompromisowy, pełen ostrości spojrzenia oraz poczucia humoruw przejaskrawianiu absurdów rzeczywistości. Przez pryzmat ich działań często są określani mianem prześmiewców, skandalistów, nonkonformistów i ironistów. Wzorując się na syntetycznej metodzie „organiczno-obrazowej” wprowadzają widzów w świat współczesnych zagadnień sztuki, kultury i polityki. Jak zauważa Paulina Olszewska: „Łódź Kaliska bez skrupułów poddaje ostrej krytyce wszystko. Bez wyjątków. Nikomu nie daruje. Wszystko od ksenofobii, feminizmu, gender, patriotyzmu, Ojca Świętego, do zapatrzenia w amerykańską kulturę i sposób życia oraz terroryzm strachu przed terroryzmem zostaje wyprute na zewnątrz i wystawione na widok publiczny” (Paulina Olszewska, http://mosart. pl/archiwum-gsn-2009/detail,nID,2045, dostęp: 6.06.2023).

„Czerwony Stefan, Cezary, Andy” wpisuje się także w strategię artystyczną Łodzi Kaliskiej opartej na prześmiewczych inscenizacjach słynnych obrazów z historii sztuki, których bohaterami byli sami artyści, ich Muzy oraz grupa przyjaciół i statystów. Ich dziełom często towarzyszyły tworzone również autorsko najgłośniejsze filmy – od najwcześniejszych z początku lat 80., w stylistyce niemych burlesek, po inscenizacje słynnych realizacji filmowych (Siergieja Eisensteina, Federica Felliniego, Marka Piwowarskiego). Działania będące na granicy popu i dadaizmu pozwalały grupie wyrażać sprzeciw wobec nieszczerości otaczającego ją świata. Jednocześnie Łódź Kaliska dąży do zakwestionowania praw rządzących rzeczywistością poprzez sformułowanie licznych utopijnych projektów. Ich twórczość tym samym nabiera charakter infantylnej i przaśnej zabawy z tym, co oficjalnie zabronione a powszechnie pożądane oraz stosowane.

Jednym z nośników artystycznego przekazu Łodzi Kaliskiej było wydawane w latach 1983-86 pismo „Tango”, którego taneczna nazwa miała symbolizować ucieczkę od rzeczywistości oraz charakter publikacji. Jednocześnie medium to reprezentowało tzw. Kulturę Zrzuty – niezależny, zarówno do opozycji, jak i instytucji państwowych ruch o charakterze neodadaistycznym rozwijający się w latach 1981-85. Miejscem spotkań była tu pracownia Strych w Łodzi, która oprócz Łodzi Kaliskiej gromadziła także innych artystów tj. Zbigniew Libera, Jerzy Truszkowski, Zbyszko Trzeciakowski. Byli tam także młodzi historycy sztuki (Jolanta Ciesielska i Krzysztof Jurecki), operatorzy ze szkoły filmowej (Tomek Snopkiewicz i Jacek Jóźwiak) oraz starsi mistrzowie: Józef Robakowski i Andrzej Różycki. Ważną rolę odegrało tu samo miasto Łódź, które kojarzone ze sztuką awangardową, sprzyjało formowaniu się tu środowisk zajmujących się sztuką współczesną. Cena oparta na skandalu, jaką zapłacili wymienieni tu artyści, była ogromna – często byli wykluczani ze środowiska oraz przestali być zapraszani na najważniejsze wystawy i wydarzenia. Jednakże mimo to obecność w grupie dawała im silne poczucie akceptacji, a konsekwentne podejmowanie przez nich działania zostały dopiero po latach szczególnie docenione i zauważone.
Grupę tworzą Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Repecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). Powstała w 1979 roku w atmosferze skandalu, jako formacja neoawangardowa mająca na celu badanie aspektu widzenia i rejestracji o charakterze fotomedialnym, wywodzącym się z tradycji konceptualizmu, przede wszystkim w zakresie fotografii, filmu eksperymentalnego i performance. W latach 1980-81 zmieniła swój program artystyczny na zdecydowanie bardziej dadaistyczno-surrealistyczny (w wyrazie happeningowy i anarchistyczny), atakując i ośmieszając polską formację neoawangardy oraz przedstawiając absurdalność życia w PRL-u. Kwietniewski i Janiak pisali w tym czasie dużo manifestów, w tym np. istotny dla lat 90. manifest "Sztuki żenującej" Janiaka. Od drugiej połowy lat 90., m.in. dzięki telewizyjnym realizacjom filmowym (tryptyk Pamiętam, pamiętam, pamiętam...), Łódź Kaliska weszła w establishment mass-mediów i polityki. Ale wszystko w ich twórczości, włącznie z samymi artystami i ich muzami (modelkami), stało się elementem i przedmiotem niekończącej się zabawy o hedonistycznym przesłaniu.

Description:
"Red Stefan, Cezary, Andy", 2010
print/canvas, 150 x 205 cm; signed on the reverse

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
druk/płótno
Sygnatura
sygnowany na odwrociu
Literatura
Prawdopodobnie najlepszy z możliwych światów, katalog wystawy, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu i Galeria FOTO-GEN, Wrocław 2020, s. 15; Łódź Kaliska. Kolekcja Jacka Franasika, Łódź 2022, s. 264-265(il), s. 316 (spis)
Wystawiany
Łódź Kaliska, „Opera Pałacowa”, Centrum Sztuki Fundacji Forum Staniszów, Pałac w Staniszowie, 20.09.2012; Łódź Kaliska, „Parada wieszczów”, New Gallery Budapest, Budapeszt, październik 2016-styczeń 2017; „POP ART Voir Plus”, wystawa zbiorowa, Musee d'Art Contemporain Saint-Martin, Montelimar, Francja, 6.05-31.10.2017; Łódź Kaliska, „Parada Wieszczów”, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot, 7.04-4.06.2017; Łódź Kaliska, „Parada Wieszczów”, Ośrodek Propagandy Sztuki Miejska Galeria Sztuki, Łódź, 15.09.2019; „Prawdopodobnie najlepszy z możliwych światów”, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu i Galeria FOTO-GEN, Wrocław, 19.06-8.08 2020