3
Sławomir Toman | Bez tytułu z cyklu "BT 2'19" - dyptyk, 2019
Estymacja:
10,000 zł - 12,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Artysta
Sławomir Toman (1966)
Wymiary
46 x 65 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 46 x 65 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu obu części: 'TOMAN'S | BEZ TYTUŁU | 2019 | Z CYKLU BT 2'19 | OLEJ'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Popartowskie obiekty – przeniesione na stabilne i trwałe podłoże płótna – żyją własnym życiem. Pozornie chłodne, wyrwane z naturalnego środowiska, czują się tu jak ryba w wodzie. Zaskakują zalotną powściągliwością, przyciągają, wodzą za nos”.
Justyna Gorzkiewicz
Pewną część dorobku artystycznego Sławomira Tomana stanowią obrazy, które w niezwykle realistyczny sposób przedstawiają „Neony”. Obrazy te wykazują niezwykłą precyzję malarską artysty. Toman wręcz w fotorealistyczny sposób oddaje blask i wygląd lamp ulicznych. Sztuka Tomana silnie koresponduje z kulturą masową, obrazując współczesną kulturę konsumpcyjną. Twórczość Sławomira Tomana zalicza się do nurtu hiper- czy fotorealizmu. Jego kompozycje uwodzą soczystymi barwami, skrywając w sobie krytykę konsumpcyjnej rzeczywistości. Pozbawione kontekstu, wycyzelowane do perfekcji przedmioty zyskują nową jakość i znaczenie. Tym, co znamienne, jest olbrzymie przywiązanie malarza do wiernego odwzorowywania i samego aktu tworzenia. Toman przywołuje pierwotną wartość sztuki – mimesis. Jego obrazy dzięki temu stanowią nowoczesną parafrazę motywu martwej natury, gdzie plastikowe powierzchnie i błysk lakierowanego metalu są równie iluzoryczne co motywy vanitas w płótnach holenderskich mistrzów. Sławomir Toman w swojej twórczości często sięga także po wizerunki znanych bohaterów z mass mediów i popkultury. Wytwarzane przemysłowo plastikowe gadżety, poddane malarskiej interpretacji oraz wyizolowaniu z pierwotnego kontekstu, stają się u Tomana nośnikami krytyki współczesnego społeczeństwa. Pojedyncze obrazy autor zestawia ze sobą, tworząc nowe znaczenia i narracje. Przytaczając słowa Justyny Gorzkiewicz odnoszące się do grupy prac, z której pochodzi prezentowany na niniejszych aukcji obraz: „Neony grupują obrazy, które odnoszą się do strategii współczesnej reklamy oraz pozycji neonu jako medium artystycznego”. (Justyna Gorzkiewicz [w:] SŁAWOMIR + TOMAN = SUMA ROZŁĄCZNA, katalog do wystawy w Galerii Zamojskiej BWA, Zamość 2014, s. 5).
Neony rozkwitły na warszawskich ulicach w połowie lat 50. Wtedy wydano przepisy pozwalające na umieszczenie wielkoformatowych form reklamowych, a władza zdecydowała się na neonizację stolicy. Wcześniej coś takiego jak duże formy reklamowe praktycznie nie istniało. Właściciele biznesów mogli jedynie pozwolić sobie na umieszczanie niewielkich szyldów informacyjnych w witrynach swoich lokali usługowych. Ówczesna reklama nie była ukierunkowana na zysk, co było charakterystyczne dla krajów kapitalistycznych, lecz miała być estetycznym nośnikiem informacji. Neony, rozświetlając ulice Warszawy, miały tworzyć nowoczesny wizerunek miasta. Dbano o to, aby neony współgrały z tkanką miejską, dlatego też kolory, liternictwo czy kwestie techniczne podlegały pewnym regulacjom, wyznaczonym przez powstałą w 1958 Radę Programową Reklamy. „dla reklam świetlnych o skomplikowanym kształcie zarezerwowano kolory: żółty, zielony i czerwony. Z kolei te o prostym kształcie miały świecić co najwyżej na niebiesko i fioletowo. Dla uzyskania większej widoczności neonów koniecznie zalecono uzyskanie kontrastów: żółto-czarny, biało-zielony czy biało-czerwony. Unikano barwy niebieskiej dla neonów dachowych, ponieważ byłyby mało widoczne na tle nieba. Również typ reklamowanego obiektu determinował kolory, jakich używano. Niektóre z kolorów uznano za „konsumpcyjne”. I tak czerwony używano zwykle dla oznaczenia sklepów z mięsem i wędlinami, zielony – dla punktów z warzywami i owocami, a jasnofioletowy – z produktami drogeryjnymi. Nad sklepami spożywczymi i piekarniami wisiały neony w kolorze żółtym. Natomiast na dowolność mogli sobie pozwolić sprzedawcy farb, którzy mieli neony we wszystkich kolorach tęczy. Niewskazane było natomiast stosowanie koloru niebieskiego i fioletowego w gastronomii. Także neony zdobiące obiekty zabytkowe oraz miejsca i place o znaczeniu historycznym objęte były regulacjami. Stosowano wtedy kolory: biały, jasnoniebieski i jasnofioletowy, zachowując jednorodną stylistykę dla całej ulicy”. (http://www.neonmuzeum.org/krotka- -historia, dostęp: 3.06.2023).
Sławomir Toman jest absolwentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz École régionale des beaux-arts w Rennes we Francji, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Jest również stypendystą Ministra Spraw Zagranicznych Francji w 1995 oraz Ministra Kultury RP na rok 2002. Od 1997 pracuje w UMCS w Lublinie na stanowisku asystenta w Katedrze Malarstwa i Rysunku. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, jest członkiem Rady Artystycznej Galerii BWA w Sandomierzu.
Description:
Untitled form the series "BT 2'19" (diptych), 2019
oil/canvas, 46 x 65 cm; signed, dated and described on the reverse of each parts: 'TOMAN'S | BEZ TYTULU | 2019 | Z CYKLU BT 2'19 | OLEJ'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Popartowskie obiekty – przeniesione na stabilne i trwałe podłoże płótna – żyją własnym życiem. Pozornie chłodne, wyrwane z naturalnego środowiska, czują się tu jak ryba w wodzie. Zaskakują zalotną powściągliwością, przyciągają, wodzą za nos”.
Justyna Gorzkiewicz
Pewną część dorobku artystycznego Sławomira Tomana stanowią obrazy, które w niezwykle realistyczny sposób przedstawiają „Neony”. Obrazy te wykazują niezwykłą precyzję malarską artysty. Toman wręcz w fotorealistyczny sposób oddaje blask i wygląd lamp ulicznych. Sztuka Tomana silnie koresponduje z kulturą masową, obrazując współczesną kulturę konsumpcyjną. Twórczość Sławomira Tomana zalicza się do nurtu hiper- czy fotorealizmu. Jego kompozycje uwodzą soczystymi barwami, skrywając w sobie krytykę konsumpcyjnej rzeczywistości. Pozbawione kontekstu, wycyzelowane do perfekcji przedmioty zyskują nową jakość i znaczenie. Tym, co znamienne, jest olbrzymie przywiązanie malarza do wiernego odwzorowywania i samego aktu tworzenia. Toman przywołuje pierwotną wartość sztuki – mimesis. Jego obrazy dzięki temu stanowią nowoczesną parafrazę motywu martwej natury, gdzie plastikowe powierzchnie i błysk lakierowanego metalu są równie iluzoryczne co motywy vanitas w płótnach holenderskich mistrzów. Sławomir Toman w swojej twórczości często sięga także po wizerunki znanych bohaterów z mass mediów i popkultury. Wytwarzane przemysłowo plastikowe gadżety, poddane malarskiej interpretacji oraz wyizolowaniu z pierwotnego kontekstu, stają się u Tomana nośnikami krytyki współczesnego społeczeństwa. Pojedyncze obrazy autor zestawia ze sobą, tworząc nowe znaczenia i narracje. Przytaczając słowa Justyny Gorzkiewicz odnoszące się do grupy prac, z której pochodzi prezentowany na niniejszych aukcji obraz: „Neony grupują obrazy, które odnoszą się do strategii współczesnej reklamy oraz pozycji neonu jako medium artystycznego”. (Justyna Gorzkiewicz [w:] SŁAWOMIR + TOMAN = SUMA ROZŁĄCZNA, katalog do wystawy w Galerii Zamojskiej BWA, Zamość 2014, s. 5).
Neony rozkwitły na warszawskich ulicach w połowie lat 50. Wtedy wydano przepisy pozwalające na umieszczenie wielkoformatowych form reklamowych, a władza zdecydowała się na neonizację stolicy. Wcześniej coś takiego jak duże formy reklamowe praktycznie nie istniało. Właściciele biznesów mogli jedynie pozwolić sobie na umieszczanie niewielkich szyldów informacyjnych w witrynach swoich lokali usługowych. Ówczesna reklama nie była ukierunkowana na zysk, co było charakterystyczne dla krajów kapitalistycznych, lecz miała być estetycznym nośnikiem informacji. Neony, rozświetlając ulice Warszawy, miały tworzyć nowoczesny wizerunek miasta. Dbano o to, aby neony współgrały z tkanką miejską, dlatego też kolory, liternictwo czy kwestie techniczne podlegały pewnym regulacjom, wyznaczonym przez powstałą w 1958 Radę Programową Reklamy. „dla reklam świetlnych o skomplikowanym kształcie zarezerwowano kolory: żółty, zielony i czerwony. Z kolei te o prostym kształcie miały świecić co najwyżej na niebiesko i fioletowo. Dla uzyskania większej widoczności neonów koniecznie zalecono uzyskanie kontrastów: żółto-czarny, biało-zielony czy biało-czerwony. Unikano barwy niebieskiej dla neonów dachowych, ponieważ byłyby mało widoczne na tle nieba. Również typ reklamowanego obiektu determinował kolory, jakich używano. Niektóre z kolorów uznano za „konsumpcyjne”. I tak czerwony używano zwykle dla oznaczenia sklepów z mięsem i wędlinami, zielony – dla punktów z warzywami i owocami, a jasnofioletowy – z produktami drogeryjnymi. Nad sklepami spożywczymi i piekarniami wisiały neony w kolorze żółtym. Natomiast na dowolność mogli sobie pozwolić sprzedawcy farb, którzy mieli neony we wszystkich kolorach tęczy. Niewskazane było natomiast stosowanie koloru niebieskiego i fioletowego w gastronomii. Także neony zdobiące obiekty zabytkowe oraz miejsca i place o znaczeniu historycznym objęte były regulacjami. Stosowano wtedy kolory: biały, jasnoniebieski i jasnofioletowy, zachowując jednorodną stylistykę dla całej ulicy”. (http://www.neonmuzeum.org/krotka- -historia, dostęp: 3.06.2023).
Sławomir Toman jest absolwentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz École régionale des beaux-arts w Rennes we Francji, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Jest również stypendystą Ministra Spraw Zagranicznych Francji w 1995 oraz Ministra Kultury RP na rok 2002. Od 1997 pracuje w UMCS w Lublinie na stanowisku asystenta w Katedrze Malarstwa i Rysunku. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, jest członkiem Rady Artystycznej Galerii BWA w Sandomierzu.
Description:
Untitled form the series "BT 2'19" (diptych), 2019
oil/canvas, 46 x 65 cm; signed, dated and described on the reverse of each parts: 'TOMAN'S | BEZ TYTULU | 2019 | Z CYKLU BT 2'19 | OLEJ'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu obu części: 'TOMAN'S | BEZ TYTUŁU | 2019 | Z CYKLU BT 2'19 | OLEJ'