2
Andrzej Cisowski | "Harry", 2005
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Artysta
Andrzej Cisowski (1962 - 2020)
Wymiary
190 x 250 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 190 x 250 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '6.11.05 | A.CISOWSKI |43/05 | "Harry" | 190x250'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Przedstawienie musi mieć niezwykłą, ponadzmysłową atmosferę. Kolaże stanowią dla mnie bazę wyjściową do odszukania tych sprzeczności, które decydują o naszym życiu”.
Andrzej Cisowski
NA GRANICY ABSURDU
Zainteresowania Andrzeja Cisowskiego kolażem i sztuką komiksu szczególnie nasiliły się po wyjeździe do Niemiec w 1987, gdzie odbył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Okres ten okazał się być punktem zwrotnym w twórczości Cisowskiego. Świeży start i możliwość nauki warsztatu u A. Pencka i Konrada Klaphecka stały się bodźcem do dalszego rozwoju. Choć pozostawał pod wpływem „Młodych i Dzikich”, którzy ukształtowali go podczas studiów w Polsce jeszcze przed wyjazdem do Niemiec, to z czasem podjął poszukiwania własnego języka artystycznego. Cisowski czerpał nieustanną inspirację z dzieł Jeana-Michela Basquiata, który był jego artystycznym guru (finalnie miał możliwość spotkania go osobiście na dwa miesiące przed śmiercią). Pierwsze szybko malowane postacie zaangażowane w konkretne czynności i umiejscowione na neutralnym tle pojawiły się u Cisowskiego w obrazach już z końca lat 80. Na początku lat 90. artysta swoje kompozycje wzbogacił o inskrypcje – absurdalne historie, malarskie anegdoty, często zwieńczone również konkretnymi tytułami. Cisowski swój kunszt literacki i fascynację Basquiatem rozwijał przez kilkanaście lat, tym samym porzucając swoje pierwotne zainteresowania neoekspresjonizmem. Absurd stał się jego znakiem rozpoznawczym, który był efektem szczególnej swobody artystycznej, wplataniem tekstu w obrazy oraz specyficznego poczucia humoru. Choć kompozycje obrazów wypełniały pozornie niepowiązane ze sobą elementy, to w ukazanych tu postaciach, utrzymywanych w jednej kolorystyce, można dostrzec pewną konsekwencję. Tematy do obrazów artysta czerpał z gazet, książek czy telewizji. Pozorny bałagan złożony z zestawionych krótkich tekstów, różnych zwierząt, maskotek i amorficznych wytworów wyobraźni wynikał z potrzeby uporządkowania przedstawienia odczuwanej przez Cisowskiego.
Pomocne w kształtowaniu przestrzeni okazało się być sięganie po tzw. struktury – geometryczne podziały będącą kolejnym znakiem rozpoznawczym w twórczości artysty. Działania te przyczyniły się do powstania cyklu dzieł zatytułowanych „Obrasy”, które były malowane na wzorzystych tkaninach, obrusach i chustach. Ich wystawa w Galerii Kordegarda w Warszawie (2004) i w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej (2006) zwieńczyła ten charakterystyczny okres twórczości Cisowskiego, zwany również neopopowym. U zbiegu tych dwóch ekspozycji powstał prezentowany obraz zatytułowany „Harry”, należący do cyklu „American dream of life” prezentowanego w ramach wystawy „Dwadzieścia lat później” w Galerii Promocyjnej w Warszawie w 2005. Wernisaż ekspozycji stał się również okazją do wręczenia artyście nagrody kwartalnika EXIT za 2005 rok za wieloletnią kreatywną obecność w różnych dziedzinach aktywności twórczej. Cechą charakterystyczną wszystkich, wielkoformatowych prezentowanych tu dzieł są gęsto umieszczone w obrębie kompozycji symbole i rysunki – komentarz lub autorska interpretacja amerykańskiej kultury masowej 2. połowy XX wieku. Tematy swobodnie czerpane z komiksów, reklam i prasy przywodzą na myśl tradycję pop-artu. Znane motywy na obrazach Cisowskiego są umieszczone w nowych zestawieniach i sytuacjach, tym samym odzwierciedlając świadomość współczesnego odbiorcy bombardowanego nieustannie obrazami kultury masowej, gdzie równorzędnie są zestawione ze sobą twarze polityków, postacie z kreskówek, idee i hasła reklamowe. Przedstawione wydarzenia zostały namalowane przez Cisowskiego z użyciem wszelkich skrótów tworzących iluzję miejsca i materii. Jak zauważa Agata Smalcerz, są one nośnikami skojarzeń z obrazami Richarda Hamiltona, gruntując tym samym pop-art jako główne źródło inspiracji: „Andrzej Cisowski urodził się, by malować. Patrząc na jego niezwykle bogaty dorobek, odnosi się wrażenie, że sublimuje on w postaci kolejnych płócien nadmiar obrazów, którym przepełniona jest współczesna rzeczywistość” (Agata Smalcerz, Popartowski Andrzej Cisowski. Szyb Wilsona, Katowice, do 29.03.2013, źródło: https://archiwum-obieg.u-jazdowski. pl/kronika/28203, dostęp: 1.06.2023).
W latach 1982-87 studiował malarstwo w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego w warszawskiej ASP. Studia artystyczne kontynuuje w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie w pracowni Konrada Klaphecka i A.R. Pencka. W 1990 uzyskuje tytuł "Meisterschüller" w pracowni A.R. Pencka. Wystawy indywidualne w warszawskiej Pracowni Dziekanka, Galerii Sztuki Współczesnej, Galerii Brama, Galerii Zachęta, krakowskiej Galerii Zderzak, Galerie Walther, Galerie im Kinderspielhaus w Düsseldorfie, Galerie Gabriele Jeroch w Hanowerze, Galerie 86 w Trier, Galerie Walther d'Eendt w Amsterdamie, Cavin-Morris Gallery w Nowym Jorku. Brał udział w kilkunastu zbiorowych wystawach sztuki polskiej i niemieckiej w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Japonii, Korei Płd, USA.
Description:
"Harry", 2005
oil/canvas, 190 x 250 cm; signed, dated and described on the reverse: 6.11.05 | A.CISOWSKI |43/05 | "Harry" | 190x250'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Przedstawienie musi mieć niezwykłą, ponadzmysłową atmosferę. Kolaże stanowią dla mnie bazę wyjściową do odszukania tych sprzeczności, które decydują o naszym życiu”.
Andrzej Cisowski
NA GRANICY ABSURDU
Zainteresowania Andrzeja Cisowskiego kolażem i sztuką komiksu szczególnie nasiliły się po wyjeździe do Niemiec w 1987, gdzie odbył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Okres ten okazał się być punktem zwrotnym w twórczości Cisowskiego. Świeży start i możliwość nauki warsztatu u A. Pencka i Konrada Klaphecka stały się bodźcem do dalszego rozwoju. Choć pozostawał pod wpływem „Młodych i Dzikich”, którzy ukształtowali go podczas studiów w Polsce jeszcze przed wyjazdem do Niemiec, to z czasem podjął poszukiwania własnego języka artystycznego. Cisowski czerpał nieustanną inspirację z dzieł Jeana-Michela Basquiata, który był jego artystycznym guru (finalnie miał możliwość spotkania go osobiście na dwa miesiące przed śmiercią). Pierwsze szybko malowane postacie zaangażowane w konkretne czynności i umiejscowione na neutralnym tle pojawiły się u Cisowskiego w obrazach już z końca lat 80. Na początku lat 90. artysta swoje kompozycje wzbogacił o inskrypcje – absurdalne historie, malarskie anegdoty, często zwieńczone również konkretnymi tytułami. Cisowski swój kunszt literacki i fascynację Basquiatem rozwijał przez kilkanaście lat, tym samym porzucając swoje pierwotne zainteresowania neoekspresjonizmem. Absurd stał się jego znakiem rozpoznawczym, który był efektem szczególnej swobody artystycznej, wplataniem tekstu w obrazy oraz specyficznego poczucia humoru. Choć kompozycje obrazów wypełniały pozornie niepowiązane ze sobą elementy, to w ukazanych tu postaciach, utrzymywanych w jednej kolorystyce, można dostrzec pewną konsekwencję. Tematy do obrazów artysta czerpał z gazet, książek czy telewizji. Pozorny bałagan złożony z zestawionych krótkich tekstów, różnych zwierząt, maskotek i amorficznych wytworów wyobraźni wynikał z potrzeby uporządkowania przedstawienia odczuwanej przez Cisowskiego.
Pomocne w kształtowaniu przestrzeni okazało się być sięganie po tzw. struktury – geometryczne podziały będącą kolejnym znakiem rozpoznawczym w twórczości artysty. Działania te przyczyniły się do powstania cyklu dzieł zatytułowanych „Obrasy”, które były malowane na wzorzystych tkaninach, obrusach i chustach. Ich wystawa w Galerii Kordegarda w Warszawie (2004) i w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej (2006) zwieńczyła ten charakterystyczny okres twórczości Cisowskiego, zwany również neopopowym. U zbiegu tych dwóch ekspozycji powstał prezentowany obraz zatytułowany „Harry”, należący do cyklu „American dream of life” prezentowanego w ramach wystawy „Dwadzieścia lat później” w Galerii Promocyjnej w Warszawie w 2005. Wernisaż ekspozycji stał się również okazją do wręczenia artyście nagrody kwartalnika EXIT za 2005 rok za wieloletnią kreatywną obecność w różnych dziedzinach aktywności twórczej. Cechą charakterystyczną wszystkich, wielkoformatowych prezentowanych tu dzieł są gęsto umieszczone w obrębie kompozycji symbole i rysunki – komentarz lub autorska interpretacja amerykańskiej kultury masowej 2. połowy XX wieku. Tematy swobodnie czerpane z komiksów, reklam i prasy przywodzą na myśl tradycję pop-artu. Znane motywy na obrazach Cisowskiego są umieszczone w nowych zestawieniach i sytuacjach, tym samym odzwierciedlając świadomość współczesnego odbiorcy bombardowanego nieustannie obrazami kultury masowej, gdzie równorzędnie są zestawione ze sobą twarze polityków, postacie z kreskówek, idee i hasła reklamowe. Przedstawione wydarzenia zostały namalowane przez Cisowskiego z użyciem wszelkich skrótów tworzących iluzję miejsca i materii. Jak zauważa Agata Smalcerz, są one nośnikami skojarzeń z obrazami Richarda Hamiltona, gruntując tym samym pop-art jako główne źródło inspiracji: „Andrzej Cisowski urodził się, by malować. Patrząc na jego niezwykle bogaty dorobek, odnosi się wrażenie, że sublimuje on w postaci kolejnych płócien nadmiar obrazów, którym przepełniona jest współczesna rzeczywistość” (Agata Smalcerz, Popartowski Andrzej Cisowski. Szyb Wilsona, Katowice, do 29.03.2013, źródło: https://archiwum-obieg.u-jazdowski. pl/kronika/28203, dostęp: 1.06.2023).
W latach 1982-87 studiował malarstwo w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego w warszawskiej ASP. Studia artystyczne kontynuuje w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie w pracowni Konrada Klaphecka i A.R. Pencka. W 1990 uzyskuje tytuł "Meisterschüller" w pracowni A.R. Pencka. Wystawy indywidualne w warszawskiej Pracowni Dziekanka, Galerii Sztuki Współczesnej, Galerii Brama, Galerii Zachęta, krakowskiej Galerii Zderzak, Galerie Walther, Galerie im Kinderspielhaus w Düsseldorfie, Galerie Gabriele Jeroch w Hanowerze, Galerie 86 w Trier, Galerie Walther d'Eendt w Amsterdamie, Cavin-Morris Gallery w Nowym Jorku. Brał udział w kilkunastu zbiorowych wystawach sztuki polskiej i niemieckiej w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Japonii, Korei Płd, USA.
Description:
"Harry", 2005
oil/canvas, 190 x 250 cm; signed, dated and described on the reverse: 6.11.05 | A.CISOWSKI |43/05 | "Harry" | 190x250'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '6.11.05 | A.CISOWSKI |43/05 | "Harry" | 190x250'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska