Powrót do DESA.PL
35 of Liczba obiektów: 63
35
Leopold Gottlieb | Portret Ericha Cohna, 1928
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
92 x 72,5 cm
Opis
olej/płótno, 92 x 72,5 cm, sygnowany i datowany l.g.: 'leopold gottlieb.28.', opisany na ramie: '142 - 35353 - 1'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Leopold Gottlieb i Erich Cohn


Niegdysiejszy właściciel „Portretu Ericha Cohna”, marszand Zbigniew Legutko, pozostawił po sobie notatkę związaną z prezentowaną pracą: „Powyższy obraz nabyłem w drugiej połowie lat 80. z kolekcji malarstwa polskiego niedaleko Princeton w stanie New Jersey, USA. Zamiarem moim była sprzedaż tego portretu synowi Ericha Cohna, który jest marszandem w Nowym Jorku. (…) Aczkolwiek nie ma galerii, jest on znaną osobistością w artystycznym środowisku Nowego Jorku, między innymi przez fakt, że był jedynym dyspozytorem całej spuścizny znanego niemieckiego malarza Georga Grosza. Niestety, oferowany przeze mnie Richardowi Cohnowi portret jego ojca nie był sukcesem. Okazało się, że ojciec i syn bardzo się nie lubili, a syn Richard nie chciał mieć nic wspólnego z ojcem, a tym bardziej jego portretu na ścianach swojego mieszkania. Erich Cohn po wyjeździe z Berlina, gdzie zabrał całą swoją kolekcję (współcześni europejscy malarze żydowskiego pochodzenia) i osiadł w Nowym Jorku. (…) Prawie wszystkie obrazy Leopolda Gottlieba, które dzisiaj znajdują się w kolekcji Wojciecha Fibaka, nabyłem z kolekcji Richarda Cohna. Słownik Artystów Polskich (tom II, 1975) podaje, że w zbiorach Ericha Cohna znajdowało się 40 obrazów olejnych oraz koło 100 rysunków i gwaszy Leopolda Gottlieba. Pragnę dodać, że znane mi są w zbiorach USA portrety Ericha Cohna autorstwa Zygmunta Menkesa”.

Erich Cohn (1890-1972) pochodził z Wielenia w Wielkopolsce, jednak w 1915 wyemigrował do USA, gdzie znalazł zatrudnienie w sławnej fabryce makaronów i macy swojego krewnego, Augustusa Goodmana w nowojorskim Queens. Dwadzieścia lat później Cohn objął stanowisko prezesa i ożenił się z bogatą Niemką żydowskiego pochodzenia. W latach 30. XX wieku zaprzyjaźnił się z niemieckim malarzem Paulem Kleinschmidtem, który przedstawił go Georgowi Groszowi i prawdopodobnie Leopoldowi Gottliebowi. Od tej znajomości Cohn rozpoczął kolekcjonowanie dzieł sztuki, głównie niemieckiego ekspresjonizmu oraz malarzy żydowskiego pochodzenia. Następnie Cohn podarował część swojej kolekcji dla MoMA, Art Institute w Chicago i Muzeum Sztuki w Tel Awiwie, wzbogacając zbiory tych prestiżowych instytucji o dzieła artystów żydowskiego pochodzenia. Erich Cohn był portretowany kilka razy przez artystów, których dzieła kolekcjonował, m.in. przez Zygmunta Menkesa czy Georga Grosza.

Prace Gottlieba, które tak ubóstwiał Cohn, swoją stylistyką i deformacją śmiało nawiązywały do zdobyczy sztuki ekspresjonizmu. W pewien sposób należałoby je łączyć również z estetyką niemieckiej Neue Sachlichkeit (Nowej Rzeczowości). Od około 1920 roku Leopold Gottlieb tworzył sceny egzystencjalne w charakterze związane z ludzką pracą. Artysta ożywił w nich figury rybaków i pasterzy, podnosząc bukoliczną, arkadyjską, związaną ze Śródziemnomorzem wizję życia, obecną również w twórczości Eugeniusza Zaka. Po odbytej służbie w Legionach Polskich Gottlieb osiedlił się początkowo w Polsce, potem przebywał w Niemczech i Austrii. W 1926 roku malarz osiadł na stałe w Paryżu. W kolejnym roku rozpoczął się „okres biały” Gottlieba – artysta silnie rozjaśnił paletę. Posługiwał się bielą, różem, błękitem i brązem, nadając swoim postaciom silnie syntetyczne formy.

Gottlieb, który poznał ekspresjonizm, przebywając w Wiedniu i Niemczech, traktował modeli podobnie jak ekspresjoniści na polu literatury czy teatru. Twórcy ci poszukiwali „typu pozbawionej indywidualności, odpsychologizowanej postaci, będącej często nośnikiem idei” (Ekspresjonizm w teatrze niemieckim, wstęp Małgorzata Leyko, Gdańsk 2009, s. 19). Portret Ericha Cohna, jedyny dzisiaj znany, choć biorąc pod uwagę zażyłość obu mężczyzn, na pewno nieodosobniony, to dobry przykład pracy reprezentatywnej dla wczesnej fazy „okresu białego”.


Erich Cohn (1890-1972) was born in Wieleń in Greater Poland. In 1915 he emigrated to United States, where found employment in famous factory of pasta and matzah, leading by his relative, Augustus Goodman, in New York. Twenty years later Cohn became a president of this factory. In 1930s he made friends with german painters: Paul Kleinschmidt and Georg Grosz and probably Leopold Gottlieb too. Since that time Cohn started collecting works of art, especially german expressionism and Jewish artists. Gottlieb’s paintings were wery popular in the circle of american industrialists. Cohn loved his works. Painter’s compositions confidently referred to german expressionism and Neue Sachlichkeit style. Apart from symbolistic scenes, leading role in Gottlieb’s oeuvre played portraits of well known people. Portrait of Erich Cohn, only one known tody, it was definitely not the only one in case of realationship of these men. This is representative example of work from early „white period” in Gottlieb’s creation too.

Description:
Portrait of Erich Cohn, 1928
oil/canvas, 92 x 72.5 cm; signed and dated upper left: 'leopold gottlieb.28.', described on the frame: '142 - 35353 - 1',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.g.: 'leopold gottlieb.28.'
Proweniencja
kolekcja prywatna, stan New Jersey, Stany Zjednoczone; kolekcja Zbigniewa Michała Legutki, Nowy Jork (zakup w latach 80. XX w.); dom aukcyjny Sztuka, Warszawa, marzec 2002; kolekcja prywatna, Polska