Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 36
Obiekt jest zamknięty Mojżesz (Moise) Kisling  | Bretonka
Mojżesz (Moise) Kisling  | Bretonka - 1Mojżesz (Moise) Kisling  | Bretonka - 2Mojżesz (Moise) Kisling  | Bretonka - 3Mojżesz (Moise) Kisling  | Bretonka - 4Mojżesz (Moise) Kisling  | Bretonka - 5
5
Mojżesz (Moise) Kisling | Bretonka
Cena wywoławcza: 4,800 zł
Estymacja:
6,000 zł - 10,000 zł
Zakończone
Aukcja online
École de Paris. Prace na papierze
Wymiary
76 x 56 cm
Kategoria
Opis
litografia barwna/papier, 76 x 56 cm, sygnowana ołówkiem p.d.: 'Jean Kisiling' na suchej pieczęci: 'Atelier Kisling', sygnowana na kamieniu l.d.: 'Kisling' oraz opisany ołówkiem l.d.: 'H.C "B" | 24',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W latach 1907-11 studiował malarstwo w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. Za jego radą, wraz z Szymonem Mondszajnem, wyjechał na dalsze studia do Paryża. Tam jego twórczością zainteresowali się krytycy André Salmon i Adolf Basler, otrzymał też stypendium od anonimowego mecenasa z Rosji. Nazywany był "księcia Montparnasse'u ze względu na koligacje towarzyskie i sukcesy finansowe. Przyjacielskie relacje łączyły go z polskimi twórcami: Tadeuszem Makowskim, Eugeniuszem Zakiem, Ludwikiem Markusem, Romanem Kramsztykiem i Melą Muter. Za udział w walkach Legii Cudzoziemskiej w czasie I wojny światowej otrzymał obywatelstwo francuskie. Ranny podczas bitwy pod Clarency odbył w 1916 roku rekonwalescencję w Hiszpanii. W czasie II wojny światowej wstąpił do armii francuskiej. W 1940 przez Hiszpanię i Portugalię wyjechał do Nowego Jorku. Po wojnie ok. 1946 wrócił do Sanary-sur-Mer. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris lat międzywojennych. Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Był jednym z czołowych reprezentantów École de Paris skupiającej przybyłych z Europy Środowo-Wschodniej i Rosji artystów żydowskiego pochodzenia. „We wczesnej fazie twórczości Kislinga z lat 1912-18 znalazła wyraz fascynacja sztuką Cezanne'a; w martwych naturach i pejzażach artysta syntetyzował i geometryzował bryły, spiętrzał plany kompozycyjne, wprowadzał podwyższony punkt widzenia zacieśniający przestrzeń obrazową. (…) Pod wpływem kontaktów z kubistami malował południowo-francuskie pejzaże o geometryzującej stylistyce zapożyczonej z obrazów Picassa i Braque'a z ok. 1909 roku. Poszukiwał formuły dekoracyjności, w której zsyntetyzowane bryły architektoniczne współgrają z organicznymi formami natury. (…) W pejzażach ujmował kształty sylwetowo, zaś barwom nadawał intensywność porównywalną z fowistyczną paletą. W latach 1917-18, prócz widoków z Saint-Tropez, które cechowała rozbielona paleta i eteryczność, powstawały krajobrazy o pogłębionej ekspresji ewokowanej przez gamę ostrych, mocnych, kontrastowo zestawionych barw; te graniczące z abstrakcją, stężone w wyrazie kompozycje malowane były impastowo, ukośnymi pociągnięciami pędzla. Niektóre widoki portów z żaglówkami i opustoszałym nadbrzeżem nawiązywały do poetyki "malarstwa metafizycznego". W pejzażach Kisling nawiązywał także do szesnastowiecznych schematów kompozycyjnych, przedstawiając krajobrazy rozległe, budowane kulisowo, o sugestywnie oddanej głębi przestrzennej” – Irena Kossowska

Description:
Breton Woman
coloured lithography/paper, 76 x 56 cm; signed with pencil lower right by artist's son: 'Jean Kisling' and studio blindstamp ('Atelier | Kisling'), signed in the plate lower lower left: 'Kisling' and described lower left: 'H.C "B" | 24',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Stan zachowania
nieoprawiona
Technika
litografia barwna/papier
Sygnatura
sygnowana ołówkiem p.d.: 'Jean Kisiling' na suchej pieczęci: 'Atelier Kisling', sygnowana na kamieniu l.d.: 'Kisling' oraz opisany ołówkiem l.d.: 'H.C "B" | 24'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0