63
Hanna Zawa-Cywińska | "Flamenco I", 1989
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Viva Magenta
Artysta
Hanna Zawa-Cywińska (1939)
Wymiary
76 x 76 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 76 x 76 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'HANNA ZAWA | FLAMENCO I 1989 | ACRYL 30" X 30"'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Początki twórczości Hanny Zawy-Cywińskiej były dość nieoczywiste. Swoją karierę rozpoczęła jako dojrzała już kobieta. Artystka wyprowadziła się wówczas do Nowego Jorku. O tym czasie mówiła: „Przyjechaliśmy do Stanów Zjednoczonych, mając ledwie 150 dolarów, nic więc dziwnego, że nasze maleńkie mieszkanie było puste i królował w nim rozkładany stolik turystyczny. Nie mogłam nawet marzyć o zdobyciu pracy dziennikarskiej, nie mieliśmy pieniędzy na kupowanie książek, a gdy syn poszedł do szkoły, zostawałam sama w pustym domu i nie miałam co robić. Zaczęłam więc malować. Obraz potrzebował wyobraźni, tak jak słowo, więc wydawał mi się bliski, zwłaszcza że od zawsze lubiłam rysować i malować” (Elżbieta Dzikowska, Artyści mówią, Izabelin 2011). Niedługo po tym rozpoczęła studia na nowojorskiej uczelni FIT, na kierunku reklamy.
Pierwsze dzieła Zawy-Cywińskiej powstawały na początku lat 80. XX wieku. Były to kompozycje budowane z kolorowych kabli rozciągniętych na barwnych tłach. Po pewnym czasie postanowiła skupić się na twórczości graficznej, którą chętnie prezentowała na międzynarodowej scenie. W swoich dziełach, zarówno malarskich, jak i graficznych, najchętniej zajmowała się zagadnieniem zderzenia dwóch odrębnych sobie światów. Wiesław Banach pisał: „To wielokrotnie wspominane przez Hannę Zawę i krytyków balansowanie pomiędzy ‘siłą porządku i nieładu’ stało się osnową jej całej twórczości. Z przemyśleń, odczuć, podświadomych reakcji rozpiętych na tych dwóch biegunach powstaje cała energia twórcza. Czy mówimy tu o jakimś zjawisku nadzwyczajnym? Sztuka z zasady zawieszona jest między pewnym anarchistycznym dążeniem podświadomości a koniecznością porządkowania dzieła i cała jej historia jest tego obrazem. Wahadło raz odchylało się w stronę emocji, drugi raz w stronę rozumu. A więc bój, który prowadzi Hanna Zawa-Cywińska, jest tożsamy z tym, co przeżywali inni artyści” (Wiesław Banach, Twórczość [w:] Hanna Zawa-Cywińska. Katalog zbiorów, Sanok 2008, s. 56).
Studiowała dziennikarstwo na UW w latach 1963-1965. W 1967 wyjechała z Polski do USA. Studiowała reklamę w Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku oraz grafikę na Stanowym Uniwersytecie Nowego Jorku w Purchase, gdzie w 1981 uzyskała dyplom w dziedzinie reklamy. Wystawiała od 1983 indywidualnie i na wielu pokazach zbiorowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Brazylii i Europie. W 1987 miała pierwszą wystawę w Warszawie. W latach 80. związała się z kręgiem artystów eksplorujących problem geometrii w sztuce, skupionych wokół Bożeny Kowalskiej. Równolegle należała do kręgu artystów związanych z Gerardem Blumem-Kwiatkowskim, uczestniczyła w organizowanych przezeń wystawach zbiorowych. W 1991 wzięła udział w wystawie „Jesteśmy” w Warszawie i od tej pory datuje się jej stała obecność w polskim życiu artystycznym. W latach 1994-2004 przebywała w Szwajcarii, od 2004 mieszka w Warszawie. Jej sztuka reprezentuje nurt abstrakcji geometrycznej, którą artystka nasyca elementami symbolicznymi i swoistą emblematyką. Wiele uwagi poświęca walorom czysto sensualnym swych prac, ich kolorystyce, fakturze i stosowanym materiałom, często niestandardowym (jak piasek, różne podłoża, spoiwa itp.).
Description:
"Flamenco I", 1989
acrylic/canvas, 76 x 76 cm; signed, dated and described on the reverse: 'HANNA ZAWA | FLAMENCO I 1989 | ACRYL 30" X 30"'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Początki twórczości Hanny Zawy-Cywińskiej były dość nieoczywiste. Swoją karierę rozpoczęła jako dojrzała już kobieta. Artystka wyprowadziła się wówczas do Nowego Jorku. O tym czasie mówiła: „Przyjechaliśmy do Stanów Zjednoczonych, mając ledwie 150 dolarów, nic więc dziwnego, że nasze maleńkie mieszkanie było puste i królował w nim rozkładany stolik turystyczny. Nie mogłam nawet marzyć o zdobyciu pracy dziennikarskiej, nie mieliśmy pieniędzy na kupowanie książek, a gdy syn poszedł do szkoły, zostawałam sama w pustym domu i nie miałam co robić. Zaczęłam więc malować. Obraz potrzebował wyobraźni, tak jak słowo, więc wydawał mi się bliski, zwłaszcza że od zawsze lubiłam rysować i malować” (Elżbieta Dzikowska, Artyści mówią, Izabelin 2011). Niedługo po tym rozpoczęła studia na nowojorskiej uczelni FIT, na kierunku reklamy.
Pierwsze dzieła Zawy-Cywińskiej powstawały na początku lat 80. XX wieku. Były to kompozycje budowane z kolorowych kabli rozciągniętych na barwnych tłach. Po pewnym czasie postanowiła skupić się na twórczości graficznej, którą chętnie prezentowała na międzynarodowej scenie. W swoich dziełach, zarówno malarskich, jak i graficznych, najchętniej zajmowała się zagadnieniem zderzenia dwóch odrębnych sobie światów. Wiesław Banach pisał: „To wielokrotnie wspominane przez Hannę Zawę i krytyków balansowanie pomiędzy ‘siłą porządku i nieładu’ stało się osnową jej całej twórczości. Z przemyśleń, odczuć, podświadomych reakcji rozpiętych na tych dwóch biegunach powstaje cała energia twórcza. Czy mówimy tu o jakimś zjawisku nadzwyczajnym? Sztuka z zasady zawieszona jest między pewnym anarchistycznym dążeniem podświadomości a koniecznością porządkowania dzieła i cała jej historia jest tego obrazem. Wahadło raz odchylało się w stronę emocji, drugi raz w stronę rozumu. A więc bój, który prowadzi Hanna Zawa-Cywińska, jest tożsamy z tym, co przeżywali inni artyści” (Wiesław Banach, Twórczość [w:] Hanna Zawa-Cywińska. Katalog zbiorów, Sanok 2008, s. 56).
Studiowała dziennikarstwo na UW w latach 1963-1965. W 1967 wyjechała z Polski do USA. Studiowała reklamę w Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku oraz grafikę na Stanowym Uniwersytecie Nowego Jorku w Purchase, gdzie w 1981 uzyskała dyplom w dziedzinie reklamy. Wystawiała od 1983 indywidualnie i na wielu pokazach zbiorowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Brazylii i Europie. W 1987 miała pierwszą wystawę w Warszawie. W latach 80. związała się z kręgiem artystów eksplorujących problem geometrii w sztuce, skupionych wokół Bożeny Kowalskiej. Równolegle należała do kręgu artystów związanych z Gerardem Blumem-Kwiatkowskim, uczestniczyła w organizowanych przezeń wystawach zbiorowych. W 1991 wzięła udział w wystawie „Jesteśmy” w Warszawie i od tej pory datuje się jej stała obecność w polskim życiu artystycznym. W latach 1994-2004 przebywała w Szwajcarii, od 2004 mieszka w Warszawie. Jej sztuka reprezentuje nurt abstrakcji geometrycznej, którą artystka nasyca elementami symbolicznymi i swoistą emblematyką. Wiele uwagi poświęca walorom czysto sensualnym swych prac, ich kolorystyce, fakturze i stosowanym materiałom, często niestandardowym (jak piasek, różne podłoża, spoiwa itp.).
Description:
"Flamenco I", 1989
acrylic/canvas, 76 x 76 cm; signed, dated and described on the reverse: 'HANNA ZAWA | FLAMENCO I 1989 | ACRYL 30" X 30"'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'HANNA ZAWA | FLAMENCO I 1989 | ACRYL 30" X 30"'