32
Mieczysław Janikowski | Kompozycja
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
20 x 52 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 20 x 52 cm
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Mieczysław Janikowski był polskim malarzem, reprezentantem abstrakcjonizmu i konstruktywizmu. Przed II Wojną Światową zajmował się malarstwem realistycznym, natomiast od końca wojny w kręgu jego zainteresowań malarskich dominowała abstrakcja geometryczna. Jak sam wyjaśniał: „Linia prosta przeciwstawiona krzywej to już jest dramat, więc po co malować coś więcej?”.
Janikowski od najmłodszych lat przejawiał zdolności plastyczne, co ujawniało się w tworzonych przez niego dekoracjach towarzyszących przedstawieniom, a także wykonywanych kartkach okolicznościowych. Wykazywał również talenty muzyczne, ucząc się gry na skrzypcach. Zanim jednak Janikowski trafił na krakowską Akademię Sztuk Pięknych, przez rok studiował prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dyplom na akademii obronił w 1939. W czasie studiów malował głównie pejzaże, w których już uwidaczniały się inspiracje konstruktywizmem. Były to najczęściej widoki przedstawiające Kraków, Tatry, a także Wybrzeże. Janikowski ukończył studia zaledwie kilka miesięcy przed wybuchem wojny, w której wziął czynny udział. Walczył m.in. w grupie osłonowej Armii Łódź, przebywał w obozie dla internowanych, by ostatecznie przedostać się do Anglii i zostać wcielonym do Pierwszej Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka. Po wojnie Janikowski powrócił do nauki i kontynuował studia w College of Art w Edynburgu. Dzięki otrzymanemu stypendium w 1947 udało mu się wyjechać do Francji, gdzie mógł lepiej zaznajomić się m.in. z twórczością Matisse’a i Bonnarda. Na początku lat 50. Janikowski przeniósł się na stałe do Paryża, gdzie zaczął działać w kręgach artystów skupionych wokół rezydencji La Ruche w dzielnicy Montparnasse.
Już od lat 40. Janikowski w swojej twórczości coraz intensywniej zaczął ograniczać się do prostych elementów geometrycznych. Tworzone przez niego kompozycje coraz mocniej wykazywały związek z geometrycznym malarstwem abstrakcyjnym. Powstałe prace charakteryzowały się płasko nakładaną plamą barwną. Eksperymentował z formami geometrycznymi, z zestawieniami barw. Typowym dla jego prac są płasko nakładana plama barwna, nieostre kontury, a także dążenie do coraz większych uproszczeń. Mieczysław Janikowski równocześnie tworzył prace o charakterze przedstawieniowym, malując kompozycje figuratywne, pejzaże (zwłaszcza prowansalskie) oraz dzieła należące do abstrakcji niegeometrycznej w typie informel.
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem prof. Jarockiego, Sichulskiego i Filipkiewicza. Obok abstrakcji geometrycznej, w której osiągnął znaczącą pozycję międzynarodową. W czasie II wojny światowej żołnierz 1 Dywizji Pancernej gen. Maczka. Po wojnie studiował w College of Art w Edynburgu. Osiadł w Paryżu. Począwszy od lat 40. tworzył geometryczne abstrakcje, które z biegiem czasu ulegały coraz większemu uproszczeniu. Żył dla sztuki i był jej całkowicie oddany. Jego twórczość przypomniano wystawą monograficzną w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2004. Uprawiał równolegle malarstwo figuratywne, tworząc pejzaże, zwłaszcza prowansalskie oraz dzieła typu informel. Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Warszawie, Gdańsku i Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi.
Description:
Composition
oil/canvas, 20 x 52 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Mieczysław Janikowski był polskim malarzem, reprezentantem abstrakcjonizmu i konstruktywizmu. Przed II Wojną Światową zajmował się malarstwem realistycznym, natomiast od końca wojny w kręgu jego zainteresowań malarskich dominowała abstrakcja geometryczna. Jak sam wyjaśniał: „Linia prosta przeciwstawiona krzywej to już jest dramat, więc po co malować coś więcej?”.
Janikowski od najmłodszych lat przejawiał zdolności plastyczne, co ujawniało się w tworzonych przez niego dekoracjach towarzyszących przedstawieniom, a także wykonywanych kartkach okolicznościowych. Wykazywał również talenty muzyczne, ucząc się gry na skrzypcach. Zanim jednak Janikowski trafił na krakowską Akademię Sztuk Pięknych, przez rok studiował prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dyplom na akademii obronił w 1939. W czasie studiów malował głównie pejzaże, w których już uwidaczniały się inspiracje konstruktywizmem. Były to najczęściej widoki przedstawiające Kraków, Tatry, a także Wybrzeże. Janikowski ukończył studia zaledwie kilka miesięcy przed wybuchem wojny, w której wziął czynny udział. Walczył m.in. w grupie osłonowej Armii Łódź, przebywał w obozie dla internowanych, by ostatecznie przedostać się do Anglii i zostać wcielonym do Pierwszej Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka. Po wojnie Janikowski powrócił do nauki i kontynuował studia w College of Art w Edynburgu. Dzięki otrzymanemu stypendium w 1947 udało mu się wyjechać do Francji, gdzie mógł lepiej zaznajomić się m.in. z twórczością Matisse’a i Bonnarda. Na początku lat 50. Janikowski przeniósł się na stałe do Paryża, gdzie zaczął działać w kręgach artystów skupionych wokół rezydencji La Ruche w dzielnicy Montparnasse.
Już od lat 40. Janikowski w swojej twórczości coraz intensywniej zaczął ograniczać się do prostych elementów geometrycznych. Tworzone przez niego kompozycje coraz mocniej wykazywały związek z geometrycznym malarstwem abstrakcyjnym. Powstałe prace charakteryzowały się płasko nakładaną plamą barwną. Eksperymentował z formami geometrycznymi, z zestawieniami barw. Typowym dla jego prac są płasko nakładana plama barwna, nieostre kontury, a także dążenie do coraz większych uproszczeń. Mieczysław Janikowski równocześnie tworzył prace o charakterze przedstawieniowym, malując kompozycje figuratywne, pejzaże (zwłaszcza prowansalskie) oraz dzieła należące do abstrakcji niegeometrycznej w typie informel.
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem prof. Jarockiego, Sichulskiego i Filipkiewicza. Obok abstrakcji geometrycznej, w której osiągnął znaczącą pozycję międzynarodową. W czasie II wojny światowej żołnierz 1 Dywizji Pancernej gen. Maczka. Po wojnie studiował w College of Art w Edynburgu. Osiadł w Paryżu. Począwszy od lat 40. tworzył geometryczne abstrakcje, które z biegiem czasu ulegały coraz większemu uproszczeniu. Żył dla sztuki i był jej całkowicie oddany. Jego twórczość przypomniano wystawą monograficzną w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2004. Uprawiał równolegle malarstwo figuratywne, tworząc pejzaże, zwłaszcza prowansalskie oraz dzieła typu informel. Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Warszawie, Gdańsku i Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi.
Description:
Composition
oil/canvas, 20 x 52 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska; Desa Unicum, 2015; kolekcja prywatna, Polska