Powrót do DESA.PL
29 of Liczba obiektów: 76
29
Tamara Berdowska | "Mur", 2022
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Tamara Berdowska (1962)
Wymiary
100 x 100 cm
Opis
olej/płótno, 100 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tamara | Berdowska | 2022 | olej | "mur"'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


MIĘDZY OBRAZEM A OBIEKTEM

Tamara Berdowska to jedna z najbardziej uznanych współczesnych artystek realizujących się w nurcie sztuki optycznej. Na przestrzeni ostatnich dekad wypracowała zupełnie unikalną formułę wypowiedzi artystycznej – niemającej sobie podobnych nie tylko na rodzimej scenie artystycznej, ale także międzynarodowej. Jak pisała Jolanta Antecka: „Tamara Berdowska od debiutu przekonuje nas, że abstrakcję geometryczną wciąż można uprawiać twórczo. Jako pierwsza w Europie pokazała wieloczęściowe rysunki przestrzenne. Bożena Kowalska (wymagający krytyk i wybitna znawczyni abstrakcji) zwracała uwagę, że podobne do pewnego stopnia działania podjęte były równolegle tylko w USA” (Jolanta Antecka, „Dziennik Polski”, 2.07.2017, Kraków, [w:] Berdowska Tamara, [red.] Joanna Warchoł, Obiekty | Obrazy, Kraków 2015, s. 28).

Działalność artystyczna Berdowskiej dotyka dwóch płaszczyzn. Pierwsza z nich jest nakierowana na przestrzenne operowanie tworzywem malarskim i w zasadzie sytuuje się na pograniczu malarstwa i rzeźby. W tej sferze Berdowska tworzy kompozycje wykonane z zestawionych ze sobą figur geometrycznych namalowanych na arkuszach folii, które kolejno łączy ze sobą za pomocą metalowych prętów. Nierzadko posługuje się przy tym długo schnącymi farbami, a także wielokrotnie poprawia zarys dodatkowymi pociągnięciami pędzla. Dzieło w pełnej okazałości można podziwiać jedynie po zawieszeniu na ścianie – kiedy wszystkie mozolnie i dokładnie przygotowane części nachodzą na siebie, prezentując pełną przestrzenność pracy. Drugą praktyką, już czysto malarską, jest tworzenie dynamicznych kompozycji geometrycznych, zazwyczaj utrzymanych w jednorodnej kolorystyce, przeważnie błękitnej, które uwodzą zmysł wzroku widza i igrają z jego błędnikiem. Złudzenie ruchu jest bardzo silne i dodatkowo potęgowane poprzez zastosowanie zróżnicowanej tonacji tego samego koloru.

Płótna Berdowskiej zazwyczaj przedstawiają koncentrycznie rozchodzące się figury geometryczne, które przywodzą na myśl fraktalne kompozycje. Fraktale to znane z matematyki obiekty samopodobne – ich fragmenty przypominają całość. Strukturę fraktali zaobserwowano już w białkach, graniach gór, sygnale z giełdy, plamach słonecznych czy nawet obrazach Jacksona Pollocka. Fraktalność można też zaobserwować w strukturze chmur, płatków śniegu, fiordów, kalafiora czy natężenia przepływu rzeki. Berdowska chętnie stosuje zasadę samopodobieństwa, która działa bardzo stymulująco na zmysł wzroku. Oczy widza podążają za kolejnymi „klockami” w jej układance, biegnąc z jednego końca płótna na drugi. Eksploatowanie możliwości płynących z powielania, geometryzacji, symetryczności form można odczytywać jako potrzebę porządkowania, dyscyplinowania otaczającej rzeczywistości, ale także jako poszukiwanie równowagi i bezpieczeństwa z nich płynących. Jak podkreśla profesor Grzegorz Sztabiński w katalogu do monograficznej wystawy artystki zatytułowanej „Obiekty Obrazy”: „formy, które znamy jako proste i w pełni poddające się umysłowej kontroli, w jej pracach stają się zmysłowo złożone i subtelne. (…) W pracach Berdowskiej prostokąt czy linia prosta zachowują cechy opisane przez Euklidesa, ale równocześnie, nie opuszczając świata kontrolowanego rozumem, wkraczają w obszar subtelnej zmysłowości”. Grzegorz Sztabiński, Syntezująca twórczość Tamary Berdowskiej [w:] katalog wystawy Obiekty Obrazy, [red] Joanna Warchoł, Kraków 2015, s. 12.
Berdowska Tamara – w latach 1985 - 1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny Kraupe-Śwideskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988 - 2018 brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver (Kanada), Fundacji Pollock-Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Würzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Description:
"Wall", 2022
oil/canvas, 100 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Tamara | Berdowska | 2022 | olej | "mur"'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tamara | Berdowska | 2022 | olej | "mur"'