16
Jarosław Kozłowski | "Zasłona przed ksenofobią", 2002-2005
Estymacja:
18,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jarosław Kozłowski (1945)
Wymiary
185 x 140 cm
Kategoria
Opis
akwarela/papier, 185 x 140 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAROSŁAW KOZŁOWSKI | "ZASŁONA PRZED KSENOFOBIĄ" | 2002-5 (akwarela)' oraz wskazówka montażowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
ZASŁONY KOZŁOWSKIEGO
Jarosław Kozłowski jest uważany za czołowego przedstawiciela sztuki konceptualnej w Polsce. Artysta wypowiada się głównie w formie instalacji z wykorzystaniem różnych mediów, m.in. rysunku, światła, dźwięku, fotografii, przedmiotów. Tworzy ponadto książki artystyczne, prace rysunkowe, fotografie, obrazy oraz wykonuje performance
Twórczość artysty jest wielowymiarowa i zróżnicowana formalnie. Jarosław Kozłowski zazwyczaj tworzy cyklami, przepracowując różne wątki i tematy, do których często powraca. Przez długi czas był związany z nurtem konceptualizmu. W latach 1963-69 studiował na Wydziale Malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Kompozycje z czasów studiów w PWSSP artysta wykonywał z użyciem nietypowych, zgoła nieartystycznych technik asamblażu, które odnosiły się do wszechobecnej w komunistycznej Polsce inwigilacji, ciągłego poczucia bycia obserwowanym oraz związanego z tym niepokoju. Prace tworzone po 1967 najczęściej miały formę instalacji z użyciem rysunku, światła, dźwięku, fotografii, przedmiotów. W późniejszym okresie Kozłowski zainteresował się fenomenem języka jako środka komunikacji. Sztukę Kozłowskiego cechuje ponadto wnikliwe krytyczno-analityczne podejście. W serii prac artysty, która powstała w latach 80., Jarosław Kozłowski podjął się zagadnień związanych z mitem artysty, mitem wolności sztuki, mitem oryginalności itp. Od końca lat 90. tendencja do reagowania oraz przyjmowania postawy wobec faktów współczesnej rzeczywistości stawała się coraz wyraźniej odczuwalna. Wnikliwy i bezpośredni sposób komentowania przemian społeczno-politycznych stał się znamienny dla jego twórczości.
Jarosław Kozłowski opowiadał o zadaniach, jakie według niego stoją przed sztuką współczesną w rozmowie z Andrzejem Szczepaniakiem w 2006: „To dla mnie trudne pytanie, ponieważ od pewnego czasu coraz częściej zastanawiam się, czy w epoce totalnie zdominowanej ideologią użyteczności i wymiernych korzyści sztuka w ogóle musi mieć jakieś zadania. I muszę przyznać, że coraz bardziej bliska jest mi idea sztuki, której najwyższą jakością jest bezużyteczność. Wiem oczywiście, że nie da się całkowicie wypreparować sztuki z kontekstów społecznych, politycznych czy kulturowych, ani też z pewnych implikacji ekonomicznych. Te odniesienia obecne są w twórczości wielu artystów, także w moich pracach. Wynikają zazwyczaj z potrzeby określenia własnej postawy wobec niepokojących faktów i zdarzeń w świecie, którego jesteśmy częścią i za który – jako obywatele – ponosimy współodpowiedzialność. I tylko tyle. Bo zgodzimy się chyba również z poglądem, że trudno byłoby przytoczyć przekonujące przykłady praktycznej skuteczności działań artystycznych, ich realnego wpływu na społeczne bolączki czy konflikty polityczne. Chyba że oddamy swoją sztukę w służbę takiej lub innej formacji ideologicznej czy partii, ale wówczas nie mówimy już o sztuce tylko o mniej lub bardziej skutecznej propagandzie” (Jarosław Kozłowski w rozmowie z Andrzejem Szczepaniakiem, Jarosław Kozłowski, Zasłony/Curtains, Poznań, maj 2006, s. 14).
Prezentowana na aukcji praca „Zasłona przed ksenofobią” należy do cyklu „Zasłony”. Prace z tego cyklu, a także dopełniające je „Maski” zostały pokazane w krakowskiej Galerii Starmach w 2006. Były one, jak opowiadał sam artysta, próbą znalezienie schronienia przed różnego rodzaju przejawami zła, zła spersonifikowanego. W przypadku tych wielkoformatowych prac „intencjonalna treść malowidła znajduje uzasadnienie w funkcji, jaką pełni kolorowy pigment wobec białej powierzchni papieru, którą przykrywa. Bardzo ważnym aspektem obu tych cykli są nakładające się na malarskie obrazy wizerunki oglądających je osób, odbite w szybach zabezpieczających akwarele” (Jarosław Kozłowski w rozmowie z Andrzejem Szczepaniakiem, Jarosław Kozłowski, Zasłony/Curtains, Poznań, maj 2006, s. 18).
Jeden z czołowych współczesnych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce.Tworzy instalacje, performance, książki artystyczne. Związany z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu (rektor w latach 1981-87). Założyciel Galerii Akumulatory 2 w Poznaniu (1972-89).
Description:
"A veil against xenophobia", 2002-2005
watercolour/paper, 185 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JAROSLAW KOZLOWSKI | "ZASLONA PRZED KSENOFOBIA" | 2002-5 (akwarela)' and assembly tip
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
ZASŁONY KOZŁOWSKIEGO
Jarosław Kozłowski jest uważany za czołowego przedstawiciela sztuki konceptualnej w Polsce. Artysta wypowiada się głównie w formie instalacji z wykorzystaniem różnych mediów, m.in. rysunku, światła, dźwięku, fotografii, przedmiotów. Tworzy ponadto książki artystyczne, prace rysunkowe, fotografie, obrazy oraz wykonuje performance
Twórczość artysty jest wielowymiarowa i zróżnicowana formalnie. Jarosław Kozłowski zazwyczaj tworzy cyklami, przepracowując różne wątki i tematy, do których często powraca. Przez długi czas był związany z nurtem konceptualizmu. W latach 1963-69 studiował na Wydziale Malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Kompozycje z czasów studiów w PWSSP artysta wykonywał z użyciem nietypowych, zgoła nieartystycznych technik asamblażu, które odnosiły się do wszechobecnej w komunistycznej Polsce inwigilacji, ciągłego poczucia bycia obserwowanym oraz związanego z tym niepokoju. Prace tworzone po 1967 najczęściej miały formę instalacji z użyciem rysunku, światła, dźwięku, fotografii, przedmiotów. W późniejszym okresie Kozłowski zainteresował się fenomenem języka jako środka komunikacji. Sztukę Kozłowskiego cechuje ponadto wnikliwe krytyczno-analityczne podejście. W serii prac artysty, która powstała w latach 80., Jarosław Kozłowski podjął się zagadnień związanych z mitem artysty, mitem wolności sztuki, mitem oryginalności itp. Od końca lat 90. tendencja do reagowania oraz przyjmowania postawy wobec faktów współczesnej rzeczywistości stawała się coraz wyraźniej odczuwalna. Wnikliwy i bezpośredni sposób komentowania przemian społeczno-politycznych stał się znamienny dla jego twórczości.
Jarosław Kozłowski opowiadał o zadaniach, jakie według niego stoją przed sztuką współczesną w rozmowie z Andrzejem Szczepaniakiem w 2006: „To dla mnie trudne pytanie, ponieważ od pewnego czasu coraz częściej zastanawiam się, czy w epoce totalnie zdominowanej ideologią użyteczności i wymiernych korzyści sztuka w ogóle musi mieć jakieś zadania. I muszę przyznać, że coraz bardziej bliska jest mi idea sztuki, której najwyższą jakością jest bezużyteczność. Wiem oczywiście, że nie da się całkowicie wypreparować sztuki z kontekstów społecznych, politycznych czy kulturowych, ani też z pewnych implikacji ekonomicznych. Te odniesienia obecne są w twórczości wielu artystów, także w moich pracach. Wynikają zazwyczaj z potrzeby określenia własnej postawy wobec niepokojących faktów i zdarzeń w świecie, którego jesteśmy częścią i za który – jako obywatele – ponosimy współodpowiedzialność. I tylko tyle. Bo zgodzimy się chyba również z poglądem, że trudno byłoby przytoczyć przekonujące przykłady praktycznej skuteczności działań artystycznych, ich realnego wpływu na społeczne bolączki czy konflikty polityczne. Chyba że oddamy swoją sztukę w służbę takiej lub innej formacji ideologicznej czy partii, ale wówczas nie mówimy już o sztuce tylko o mniej lub bardziej skutecznej propagandzie” (Jarosław Kozłowski w rozmowie z Andrzejem Szczepaniakiem, Jarosław Kozłowski, Zasłony/Curtains, Poznań, maj 2006, s. 14).
Prezentowana na aukcji praca „Zasłona przed ksenofobią” należy do cyklu „Zasłony”. Prace z tego cyklu, a także dopełniające je „Maski” zostały pokazane w krakowskiej Galerii Starmach w 2006. Były one, jak opowiadał sam artysta, próbą znalezienie schronienia przed różnego rodzaju przejawami zła, zła spersonifikowanego. W przypadku tych wielkoformatowych prac „intencjonalna treść malowidła znajduje uzasadnienie w funkcji, jaką pełni kolorowy pigment wobec białej powierzchni papieru, którą przykrywa. Bardzo ważnym aspektem obu tych cykli są nakładające się na malarskie obrazy wizerunki oglądających je osób, odbite w szybach zabezpieczających akwarele” (Jarosław Kozłowski w rozmowie z Andrzejem Szczepaniakiem, Jarosław Kozłowski, Zasłony/Curtains, Poznań, maj 2006, s. 18).
Jeden z czołowych współczesnych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce.Tworzy instalacje, performance, książki artystyczne. Związany z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu (rektor w latach 1981-87). Założyciel Galerii Akumulatory 2 w Poznaniu (1972-89).
Description:
"A veil against xenophobia", 2002-2005
watercolour/paper, 185 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JAROSLAW KOZLOWSKI | "ZASLONA PRZED KSENOFOBIA" | 2002-5 (akwarela)' and assembly tip
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAROSŁAW KOZŁOWSKI | "ZASŁONA PRZED KSENOFOBIĄ" | 2002-5 (akwarela)' oraz wskazówka montażowa