Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 76
4
Pinchas Burstein / Maryan | Postać, 1969
Estymacja:
150,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
41 x 51 cm
Opis
olej/płótno, 41 x 51 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Maryan 69', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'MARYAN 69 16x20 miles no 9'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


EKSPRESYJNE NIEPOKOJE

Pinchas Burstein, czyli Maryan, to postać o wyjątkowej biografii. Artysta urodził się w 1927 w Nowym Sączu jako syn ubogiego piekarza żydowskiego pochodzenia. Podczas wojny przebywał w rozmaitych gettach. Jako jedyny członek swojej rodziny ocalał z Auschwitz. Po opuszczeniu obozu na skutek nabytej tam gangreny amputowano mu nogę, co jeszcze bardziej odcisnęło piętno na jego psychice. Po dwóch latach od zakończenia wojny wyjechał do Palestyny. Studiował w New Bezalel School of Art w Jerozolimie. A następnie w l`Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts w Paryżu. Jego kariera malarska rozpoczęła się od końca lat 50. Dosyć szybko został doceniony, już bowiem w 1959 otrzymał Prix des Critiques d`Art à la Biennale de Paris. Trzy lata później przeniósł się na stałe do Nowego Jorku, gdzie w pełni rozwinął się jako malarz. W 1969 otrzymał obywatelstwo amerykańskie i przyjął pseudonim artystyczny Maryan. W grudniu 1976 otrzymał francuskie odznaczenie państwowe – kawalerski Order Sztuki i Literatury.

Przedstawiona w katalogu praca to reprezentatywny przykład twórczości Maryana z lat 60. Praca, jak w soczewce skupia wszystkie charakterystyczne cechy jego malarstwa, w którym przede wszystkim wybrzmiewają doświadczenia wojny, a także spowodowanej nią traumy, z którą artysta mierzył się przez całe swoje życie – wiele z przedstawionych na jego płótnach postaci to wizerunki zapisanych w pamięci gestapowców. Malarstwo Bursteina jest niezwykle ekspresyjne. Wyziera z nich niepokój i strach. Wszystkie jego elementy, od użytej kolorystyki, przez sposób malowania aż do samego tematu przedstawienia przesiąknięte są emocjami. Maryan, zdaje się, malował szybko, spontanicznie, jakby „wypluwał” wizje na płótno. Widać to doskonale w oferowanej w ramach licytacji kompozycji z 1969. Dzieło naładowane jest silnym ładunkiem emocjonalnym, charakteryzuje się niezwykłą siłą wyrazu i ekspresji – tak bardzo wpisujące się w siłę i przekaz całej twórczości artysty.

W Polsce twórczość Maryana była praktycznie nieznana, aż do 2009, kiedy to Krzysztof Bojarczuk założył Stowarzyszenie Maryan, by móc pogłębić wiedzę o tym niezwykłym artyście. Udało mu się odnaleźć wdowę po sądeckim malarzu, która opowiedziała, jak wyglądało jego życie prywatne i artystyczne. W 2012 w Galerii Dawna Synagoga w ramach wystawy Andy Rottenberg zatytułowanej „VOID” została zaprezentowana ekspozycja „Pokój Maryana”, na której potrzeby z mieszkania artysty na Manhattanie zostały sprowadzone po nim pamiątki przekazane przez Annette Maryan. 5 lat później, w 2017, Stowarzyszenie Maryan wydało książkę „POKÓJ MARYANA. Maryan (Pinchas Burstein) w Nowym Sączu i w Nowym Jorku”. W 2019 do Nowego Sącza przyjechała nowojorka kuratorka Alison Gingeras, aby zobaczyć osobiste przedmioty Pinchasa Bursteina. Do przygotowywanej przez siebie wystawy poświęconej twórczości Maryana w North Miami (a potem w Tel Awiwie) wybrała paletę, konia na biegunach, odręczny spis leków, postacie z papier mâché oraz meksykańskie maski pogrzebowe. Prawdziwe miejsce powojennej historii sztuki przywróciła Maryanowi wystawa w North Miami, która odbywała się od listopada 2021 do października 2022. Ekspozycja ta bezpośrednio umieściła artystę w szerszym kontekście ówczesnych mu Europejczyków i Amerykanów. Dzieła Maryana w ramach wystawy zostały także zestawione z pracami artystów jego pokolenia, takich jak Asger Jorn, Constant, Egill Jacobsen czy członków grupy COBRA oraz twórców amerykańskich. W grudniu 2022 otwarto tę samą ekspozycję (kuratorowaną przez Alison Gingeras i Noeę Rosenberg) w Muzeum Sztuki w Tel Awiwie. To właśnie tu padło kolejne, najnowsze określenie twórczości Maryana, jako zapomnianego prekursora sztuki Holocautu. W 2027 przypadnie setna rocznica urodzin i 50 śmierci Pinchasa Bursteina.
Polski malarz i grafik żydowskiego pochodzenia. Podczas okupacji wraz z rodziną został uwięziony w KL Auschwitz, gdzie przeżył jako jedyny. Wskutek wypadku stracił nogę. W 1947 wyjechał do Palestyny i uczęszczał do Bezalel Art Institute, gdzie podjął studia w dziedzinie grafiki. Od 1950 zamieszkał w Paryżu, gdzie odbył studia w pracowni Fernanda Légera w École Nationale Supérieure des Beaux. W 1952 miała miejsce jego wystawa w galerii Bretau, a od 1956 nawiązał współpracę z Galerie de France. W 1962 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie prezentował swoje prace w ramach ekspozycji w Allan Frumkin Gallery. 15 grudnia 1976 otrzymał kawalerski Order Sztuki i Literatury - francuskie odznaczenie państwowe.

Dzieła Bursteina znajdują się m.in. w zbiorach Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Musee National d’Art Moderne Centre George Pompidou w Paryżu, Art Institute of Chicago, Smithsonian Institution w Waszyngtonie.W 2021 w MoCA North Miami swoją premierę miała jedna z najważniejszych wystaw retrospektywnych Maryana zatytułowana „My Name is Maryan”.

Description:
Figure, 1969
oil/canvas, 41 x 51 cm; signed and dated lower right: 'Maryan 69', signed, dated and described on the reverse: 'MARYAN 69 16x20 miles no 9'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Maryan 69'
Proweniencja
Galerie Claude Bernard, Paryż; kolekcja prywatna, Paryż; Galerie Christophe Gaillard, Paryż; kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
Maryan-Ricol, la loi du cadre, Centre d'art contemporain de l'Abbaye d'Auberive, Auberive 2013, p. 52 (ill.)
Wystawiany
„Maryan-Ricol, la loi du cadre”, Centre d'art contemporain de l'Abbaye d'Auberive, 8.06-29.09.2013