Powrót do DESA.PL
9 of Liczba obiektów: 58
9
Tamara Łempicka (1895 - 1980) | "Kompozycja abstrakcyjna", około 1953
Estymacja:
500,000 zł - 700,000 zł
Sprzedane
600,000 zł
Aukcja na żywo
École de Paris
Wymiary
51 x 41 cm
Opis
olej/płótno, 51 x 41 cm, na krośnie malarskim stemple odnoszące się do rozmiaru podobrazia oraz stempel: '16 ANCO'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Polska malarka, której twórczość przywoływana jest jako kwintesencja stylu art deco w malarstwie. Jako młoda, bogata dziewczyna uczyła się na pensji w Lozannie, skąd wyjeżdżała do Włoch - zwiedziła Rzym, Florencję, Wenecję - gdzie zafascynowało ją malarstwo renesansowych mistrzów. Podczas I wojny światowej mieszkała w Petersburgu, gdzie poślubiła młodego prawnika Tadeusza Łempickiego. W 1918 roku małżeństwo zamieszkało w Paryżu. Łempicka rozpoczęła wówczas studia malarskie w Academie de la Grand Chaumiere oraz w Academie Ranson u Maurice'a Denisa i Andrea Lothe'a. Wystawiała swoje obrazy na salonach oraz w galeriach paryskich. Malowała przede wszystkim portrety i akty, głównie ludzi zamożnych bądź pięknych. W 1928 roku, odwiedziła trzykrotnie Warszawę, gdzie odbyła się wystawa jej prac w warszawskiej Zachęcie; swoje dwa obrazy pokazała także na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu. W 1939 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych i zamieszkała w Nowym Jorku, ostatnie lata życia spędziła w Meksyku. "Portrety, akty i martwe natury Łempickiej są doskonałą realizacją stylu art deco: podporządkowany mu jest zarówno typ, strój, fryzura i sposób upozowania modela, jak wszystkie rekwizyty tła i wreszcie sposób malowania. Postkubistyczna stylizacja: podkreślanie rysunkiem i światłem trójwymiarowości i twardości form, ostrość koloru, gładkość metalicznych, lśniących powierzchni, monumentalizacja, manieryczność ujęć i emalierska precyzja wykończenia składają się na styl Łempickiej, idealnie wpisany w estetykę lat dwudziestych" - Agnieszka Morawińska

Description:
"Abstract composition", okolo 1953
oil/canvas, 51 x 41 cm; on the strecher stamps referring to the canvas dimensions, and stamp: '16 ANCO',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno
Proweniencja
spuścizna po artystce ; Hôtel Drouot, Paryż, czerwiec 2001; kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone; Christie's, Nowy Jork, maj 2016; kolekcja Żerlicynów i Żarskich
Literatura
Tamara Łempicka a art déco: tradycja i nowoczesność, red. Małgorzata Kozieł, Marcin Lachowski, Maria Muszkowska, Artur Winiarski, Muzeum Narodowe w Lublinie, Lublin 2022, nr kat. 70, s. 49 (il.); Mistrzowie Szkoły Paryskiej z kolekcji Żerlicynów i Żarskich, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2018, s. 111 (il.); Alain Blondel, Tamara de Lempicka. Catalogue raisonné 1921-1979, Lausanne 1999, s. 368, nr kat. B.326 (il.); G. Bazin and H. Itsuki, Tamara de Lempicka, Tokyo, 1980, nr kat 102 (il.) (datowany 1958); Le Peintre, Paryż, czerwiec 1961; Carrefour, Paryż, czerwiec 1961
Wystawiany
Tamara Łempicka a art déco, Muzeum Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 17 września 2022 - 17 grudnia 2022; Tamara Łempicka: kobieta w podróży, Muzeum Narodowe w Lublinie,18 maja 2022 - 14 sierpnia 2022; Mistrzowie Szkoły Paryskiej z kolekcji Żerlicynów i Żarskich, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 6 października 2017 - 28 stycznia 2018;