59
Karol Broniatowski (1945) | Centaur, 2009
Estymacja:
25,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Artysta
Karol Broniatowski (1945)
Wymiary
170 x 114 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
gwasz/papier, 170 x 114 cm (arkusz), sygnowany i datowany p.d.: 'K.Broniatowski | 2009',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Materiał ma wpływ na formę, na treść, która co prawda istnieje od początku, ale nie jest nieodwołalna. Prace, które ostatecznie powstają są konsekwencją tej mojej współpracy z materiałem”.
– KAROL BRONIATOWSKI
Karol Broniatowski jest artystą polskiego pochodzenia, który już od ponad 40 lat mieszka oraz tworzy w Berlinie. Twórca ukończył malarstwo na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz rzeźbę w pracowni wybitnego artysty oraz pedagoga – profesora Jerzego Jarnuszkiewicza. Broniatowski wraz ze swoimi rzeźbiarskim realizacjami reprezentował Polskę na XXXVI Biennale w Wenecji. Po tym wydarzeniu były one pokazywane m.in. w Sao Paolo, Filadelfii – w Philadelphia Bourse oraz w galeriach i instytucjach w Nowym Jorku, Antwerpii, Brukseli i innych. Artysta brał czynny udział w wielu konkursach na pomniki oraz rzeźby figuralne w przestrzeni publicznej. Jednym z najważniejszych projektów jest pomnik zrealizowany w 1991 na dworcu w berlińskim Grunewaldzie – miejscu, z którego dokonywano wywózek ludności żydowskiej. Autor posłużył się dwoma głównymi, zakonserwowanymi elementami zastanymi w miejscu kaźni, ale także niezwykle dyskretnymi elementami figuralnymi w formie śladów oraz odcisków sylwetek ludzkich. Puste miejsca stały się symbolem pamięci nieobecnych.
Głównym tematem twórczości Broniatowskiego, czy to rzeźbiarskiej, czy na papierze, jest ludzka postać. Od 1989 artysta tworzył gwasze utrzymane w kolorach czerwonym oraz czarnym. Technicznie należy wobec nich użyć określenia monotypie, czyli unikalne, pojedyncze odbitki. W swoich pracach artysta ukazał sylwetki oraz kontury powstających symultanicznie figur z brązu rzucanych na powierzchnie papierów. Proces, w którego efekcie powstają gwasze Broniatowskiego, jest ściśle powiązany z jego rzeźbiarską twórczością. Twórca początkowo odciska ręcznie wykonane oraz uformowane gliniane figury w wilgotnym gipsie. W efekcie opisanego procesu otrzymuje pustą formę, która stanowi negatyw jego rzeźby. Kolejnym etapem jest zalanie wnętrza formy silikonem oraz ściągnięcie go jak skórę. Odpowiednio ufarbowana służy artyście jako matryca do drukowania monotypii. Proces, za pomocą którego Broniatowski tworzy swoje spektakularne gwasze, znany jest z metody powielania rzeźb. W efekcie powstałe prace przywodzą na myśl szybko uchwycony na zawsze ślad
istnienia.
O multidyscyplinarnym charakterze twórczości Broniatowskiego przy jednoczesnej niezwykłej wirtuozerii, z jaką artysta posługuje się różnorodnych technikami, opowiadał Axel Feus: „Twórczość Broniatowskiego, biorąc pod uwagę jej zazębiające się tematy, jest jedyna w swoim rodzaju, zarówno w kontekście polskiego, niemieckiego, jak i międzynarodowego rzeźbiarstwa. Zawiera ona nie tylko refleksje i interpretacje na temat pokrewnych gatunków i nurtów sztuki, takich jak: performans, sztuka konceptualna, arte povera, minimalart, fotografia, grafika, planowanie przestrzeni miejskiej, sztuka w przestrzeni publicznej, czy fundamentalnych kwestii związanych z pomnikami i kulturą pamięci. Udziela
ona także odpowiedzi na zasadnicze pytania dotyczące samej dziedziny rzeźbiarstwa: od tworzenia mas plastycznych, ich powielania w formie pozytywów i negatywów aż do całkowitego braku formy, ich projekcji na płaszczyzny, czy
też wpływu sztuki antycznej na sztukę nowoczesną, a także kwestii interakcji między dziełem sztuki i jego odbiorcą” (Axel Feus, Karol Broniatowski – Obecność i nieobecność rzeźby, Porta Polonica, dostęp na: https://www.porta-polonica.
de/pl/atlas-miejsc-pami%C4%99ci/karol-broniatowski-obecnosc-i-nieobecnoscrzezby? page=5#body-top).
Studiował od roku 1964 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u profesora Jerzego Jarnuszkiewicza, studia ukończył w roku 1970. Tworzy przede wszystkim rzeźby postaci ludzkich z papieru gazetowego. W latach 1969-1974 stworzył trzy grupy po ok. 50 figur: kroczących aktów męskich i stojących aktów żeńskich z skrzyżowanymi nad głową ramionami. W roku 1972 przedstawił figury z papieru gazetowego na XXXVI Biennale w Wenecji, Biennale w Sao Paulo, a także w Filadelfii, Paryżu, Mannheimie oraz w galeriach w Nowym Jorku, Antwerpii, Gandawie i Brukseli. Dzięki stypendium DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) w 1976 roku przeprowadził się do Berlina Karol Broniatowski uczestniczył w wielu konkursach na pomniki. W roku 1991 stworzył „Pomnik deportowanych Żydów Berlina przy dworcu Berlin-Grunewald“ w postaci bloku betonu o długości 20 m z wgłębionymi sylwetkami ludzi. W roku 1996 na zlecenie Banku LGT w Liechtensteinie stworzył „stopę z Bendern“ – rzeźbę z brązu o wysokości 5,15 m wyobrażającą fragment stopy niewidzialnego giganta. Zajmuje się także grafiką i rysunkiem.
Description:
Centaur, 2009
gouache/paper, 170 x 114 cm (sheet); signed and dated lower right: 'K.Broniatowski | 2009', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Materiał ma wpływ na formę, na treść, która co prawda istnieje od początku, ale nie jest nieodwołalna. Prace, które ostatecznie powstają są konsekwencją tej mojej współpracy z materiałem”.
– KAROL BRONIATOWSKI
Karol Broniatowski jest artystą polskiego pochodzenia, który już od ponad 40 lat mieszka oraz tworzy w Berlinie. Twórca ukończył malarstwo na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz rzeźbę w pracowni wybitnego artysty oraz pedagoga – profesora Jerzego Jarnuszkiewicza. Broniatowski wraz ze swoimi rzeźbiarskim realizacjami reprezentował Polskę na XXXVI Biennale w Wenecji. Po tym wydarzeniu były one pokazywane m.in. w Sao Paolo, Filadelfii – w Philadelphia Bourse oraz w galeriach i instytucjach w Nowym Jorku, Antwerpii, Brukseli i innych. Artysta brał czynny udział w wielu konkursach na pomniki oraz rzeźby figuralne w przestrzeni publicznej. Jednym z najważniejszych projektów jest pomnik zrealizowany w 1991 na dworcu w berlińskim Grunewaldzie – miejscu, z którego dokonywano wywózek ludności żydowskiej. Autor posłużył się dwoma głównymi, zakonserwowanymi elementami zastanymi w miejscu kaźni, ale także niezwykle dyskretnymi elementami figuralnymi w formie śladów oraz odcisków sylwetek ludzkich. Puste miejsca stały się symbolem pamięci nieobecnych.
Głównym tematem twórczości Broniatowskiego, czy to rzeźbiarskiej, czy na papierze, jest ludzka postać. Od 1989 artysta tworzył gwasze utrzymane w kolorach czerwonym oraz czarnym. Technicznie należy wobec nich użyć określenia monotypie, czyli unikalne, pojedyncze odbitki. W swoich pracach artysta ukazał sylwetki oraz kontury powstających symultanicznie figur z brązu rzucanych na powierzchnie papierów. Proces, w którego efekcie powstają gwasze Broniatowskiego, jest ściśle powiązany z jego rzeźbiarską twórczością. Twórca początkowo odciska ręcznie wykonane oraz uformowane gliniane figury w wilgotnym gipsie. W efekcie opisanego procesu otrzymuje pustą formę, która stanowi negatyw jego rzeźby. Kolejnym etapem jest zalanie wnętrza formy silikonem oraz ściągnięcie go jak skórę. Odpowiednio ufarbowana służy artyście jako matryca do drukowania monotypii. Proces, za pomocą którego Broniatowski tworzy swoje spektakularne gwasze, znany jest z metody powielania rzeźb. W efekcie powstałe prace przywodzą na myśl szybko uchwycony na zawsze ślad
istnienia.
O multidyscyplinarnym charakterze twórczości Broniatowskiego przy jednoczesnej niezwykłej wirtuozerii, z jaką artysta posługuje się różnorodnych technikami, opowiadał Axel Feus: „Twórczość Broniatowskiego, biorąc pod uwagę jej zazębiające się tematy, jest jedyna w swoim rodzaju, zarówno w kontekście polskiego, niemieckiego, jak i międzynarodowego rzeźbiarstwa. Zawiera ona nie tylko refleksje i interpretacje na temat pokrewnych gatunków i nurtów sztuki, takich jak: performans, sztuka konceptualna, arte povera, minimalart, fotografia, grafika, planowanie przestrzeni miejskiej, sztuka w przestrzeni publicznej, czy fundamentalnych kwestii związanych z pomnikami i kulturą pamięci. Udziela
ona także odpowiedzi na zasadnicze pytania dotyczące samej dziedziny rzeźbiarstwa: od tworzenia mas plastycznych, ich powielania w formie pozytywów i negatywów aż do całkowitego braku formy, ich projekcji na płaszczyzny, czy
też wpływu sztuki antycznej na sztukę nowoczesną, a także kwestii interakcji między dziełem sztuki i jego odbiorcą” (Axel Feus, Karol Broniatowski – Obecność i nieobecność rzeźby, Porta Polonica, dostęp na: https://www.porta-polonica.
de/pl/atlas-miejsc-pami%C4%99ci/karol-broniatowski-obecnosc-i-nieobecnoscrzezby? page=5#body-top).
Studiował od roku 1964 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u profesora Jerzego Jarnuszkiewicza, studia ukończył w roku 1970. Tworzy przede wszystkim rzeźby postaci ludzkich z papieru gazetowego. W latach 1969-1974 stworzył trzy grupy po ok. 50 figur: kroczących aktów męskich i stojących aktów żeńskich z skrzyżowanymi nad głową ramionami. W roku 1972 przedstawił figury z papieru gazetowego na XXXVI Biennale w Wenecji, Biennale w Sao Paulo, a także w Filadelfii, Paryżu, Mannheimie oraz w galeriach w Nowym Jorku, Antwerpii, Gandawie i Brukseli. Dzięki stypendium DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) w 1976 roku przeprowadził się do Berlina Karol Broniatowski uczestniczył w wielu konkursach na pomniki. W roku 1991 stworzył „Pomnik deportowanych Żydów Berlina przy dworcu Berlin-Grunewald“ w postaci bloku betonu o długości 20 m z wgłębionymi sylwetkami ludzi. W roku 1996 na zlecenie Banku LGT w Liechtensteinie stworzył „stopę z Bendern“ – rzeźbę z brązu o wysokości 5,15 m wyobrażającą fragment stopy niewidzialnego giganta. Zajmuje się także grafiką i rysunkiem.
Description:
Centaur, 2009
gouache/paper, 170 x 114 cm (sheet); signed and dated lower right: 'K.Broniatowski | 2009', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
gwasz/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'K.Broniatowski | 2009'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0