5
Jerzy Kossak | "Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy", 1916
Estymacja:
55,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Artysta
Jerzy Kossak (1886 - 1955)
Wymiary
96 x 146 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 96 x 146 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Jerzy Kossak 1916.', na odwrociu stempel składu przyborów malarskich Iskra & Karmański z Krakowa, na ramie papierowa nalepka własnościowa z opisem: 'Własność | Bolesława Kamińskiego | z (trudno czytelnie)' oraz dołączona papierowa nalepka Okrężnej Wystawy Obrazów Krakowskich Artystów Malarzy
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Jerzy Kossak idzie śladami znakomitego dziada i ojca... Dziedziczy w całej pełni wielkie zdolności ojca, rozwinięte już dziś zadziwiająco. Uderza wprost w młodym artyście zdolność kompozycji, wyrażenia ruchu, panowania nad całością szeroko pomyślanych tematów. Tężyzna Kossakowska żyje tu w dalszym ciągu (...)” (Antoni Chołoniewski, Z recenzji wystawy Dziedzictwo talentu. Jadwiga Tetmajerówna i "trzeci" Kossak, „Świat” 1911 nr. 48, s. 4-5).
Juliusz Kossak wytrwale wierzył w talent swojego wnuka, Jerzego Kossaka. Jerzego i Juliusza wiązała głęboka więź i to właśnie dziadek zaszczepił w Jerzym umiłowanie malarstwa, gdyż to w jego pracowni przesiadywał wnuk pod nieobecność ojca. Jerzy nie wahał się przy wyborze malarstwa jako powołania zawodowego; tym bardziej nie miał wątpliwości w kwestii obranego kierunku artystycznego: pewnie podążał śladami dziadka i ojca, chwaląc polskie oręże i tworząc kompozycje historyczne. Zapewne przez wzgląd na tradycję malarską wyniesioną z domu, którą był przesiąknięty, nigdy nie dał się pociągnąć sztuce modernistów.
Jednym z pierwszych tematów, po który profesjonalnie sięgnął dwudziestokilkuletni Jerzy, były epizody historyczne z epopei napoleońskiej. Tymi przedstawieniami zyskał aprobatę ojca Wojciecha, który uprzednio był niechętny odbyciu przez syna studiów artystycznych na wysokim poziomie. Co ważniejsze, te prace wystawiał z sukcesem w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i Poznaniu. Prezentowana na aukcji monumentalna kompozycja jest wariantem pochodzącego z 1913 roku dzieła pod tytułem: „Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy”. Była to ulubiona kompozycja Jerzego Kossaka, bardzo udana pod względem artystycznym, dlatego też Jerzy Kossak chętnie powracał w późniejszych latach do tegoż motywu (Kazimierz Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław [i in.] 1992, s.18). Przedstawia pełną dramatyzmu scenę powrotu spod Moskwy. Napoleon powraca ze swoim wojskiem wśród tragicznych okoliczności: zgnieciona przegraną armia tuła się podczas zamieci, zimna i mrozu. Na tle chmur jawi się głowa Sfinksa, uznawanego w starożytnym Egipcie za symbol władzy królewskiej i monarszej potęgi, która nie zwiastuje jednakże zwycięstwa.
Jerzy Kossak kształcił się od najmłodszych lat w pracowni dziadka - Juliusza oraz ojca - Wojciecha. Na początku lat 20. XX wieku. Jerzy wraz z ojcem podróżował po dworach Wielkopolski, gdzie portretował tamtejsze ziemiaństwo. Obrazy Jerzego Kossaka (tak, jak jego dziadka i ojca) do dziś cieszą się dużym powodzeniem. Artysta podejmował tematykę bliską tęsknotom i sentymentom polskiego odbiorcy, utrwalał mit legionów polskich i zwycięskiej wojny z bolszewikami, malował także sceny rodzajowe z motywami trudów ułańskich, koni, spotkań żołnierzy i dziewcząt.
Jerzy Kossak kształcił się od najmłodszych lat w pracowni dziadka - Juliusza oraz ojca - Wojciecha. Na początku lat 20. XX wieku. Jerzy wraz z ojcem podróżował po dworach Wielkopolski, gdzie portretował tamtejsze ziemiaństwo. Obrazy Jerzego Kossaka (tak, jak jego dziadka i ojca) do dziś cieszą się dużym powodzeniem. Artysta podejmował tematykę bliską tęsknotom i sentymentom polskiego odbiorcy, utrwalał mit legionów polskich i zwycięskiej wojny z bolszewikami, malował także sceny rodzajowe z motywami trudów ułańskich, koni, spotkań żołnierzy i dziewcząt.
Description:
"Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy", 1916
oil/canvas, 96 x 146 cm; sygnowany i datowany l.d.: 'Jerzy Kossak 1916.', na odwrociu stempel skladu przyborow malarskich Iskra & Karmanski z Krakowa, na ramie papierowa nalepka wlasnosciowa z opisem: 'Wlasnosc | Boleslawa Kaminskiego | z (trudno czytelnie)' oraz dolaczona papierowa nalepka Okreznej Wystawy Obrazow Krakowskich Artystow Malarzy,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Jerzy Kossak idzie śladami znakomitego dziada i ojca... Dziedziczy w całej pełni wielkie zdolności ojca, rozwinięte już dziś zadziwiająco. Uderza wprost w młodym artyście zdolność kompozycji, wyrażenia ruchu, panowania nad całością szeroko pomyślanych tematów. Tężyzna Kossakowska żyje tu w dalszym ciągu (...)” (Antoni Chołoniewski, Z recenzji wystawy Dziedzictwo talentu. Jadwiga Tetmajerówna i "trzeci" Kossak, „Świat” 1911 nr. 48, s. 4-5).
Juliusz Kossak wytrwale wierzył w talent swojego wnuka, Jerzego Kossaka. Jerzego i Juliusza wiązała głęboka więź i to właśnie dziadek zaszczepił w Jerzym umiłowanie malarstwa, gdyż to w jego pracowni przesiadywał wnuk pod nieobecność ojca. Jerzy nie wahał się przy wyborze malarstwa jako powołania zawodowego; tym bardziej nie miał wątpliwości w kwestii obranego kierunku artystycznego: pewnie podążał śladami dziadka i ojca, chwaląc polskie oręże i tworząc kompozycje historyczne. Zapewne przez wzgląd na tradycję malarską wyniesioną z domu, którą był przesiąknięty, nigdy nie dał się pociągnąć sztuce modernistów.
Jednym z pierwszych tematów, po który profesjonalnie sięgnął dwudziestokilkuletni Jerzy, były epizody historyczne z epopei napoleońskiej. Tymi przedstawieniami zyskał aprobatę ojca Wojciecha, który uprzednio był niechętny odbyciu przez syna studiów artystycznych na wysokim poziomie. Co ważniejsze, te prace wystawiał z sukcesem w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i Poznaniu. Prezentowana na aukcji monumentalna kompozycja jest wariantem pochodzącego z 1913 roku dzieła pod tytułem: „Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy”. Była to ulubiona kompozycja Jerzego Kossaka, bardzo udana pod względem artystycznym, dlatego też Jerzy Kossak chętnie powracał w późniejszych latach do tegoż motywu (Kazimierz Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław [i in.] 1992, s.18). Przedstawia pełną dramatyzmu scenę powrotu spod Moskwy. Napoleon powraca ze swoim wojskiem wśród tragicznych okoliczności: zgnieciona przegraną armia tuła się podczas zamieci, zimna i mrozu. Na tle chmur jawi się głowa Sfinksa, uznawanego w starożytnym Egipcie za symbol władzy królewskiej i monarszej potęgi, która nie zwiastuje jednakże zwycięstwa.
Jerzy Kossak kształcił się od najmłodszych lat w pracowni dziadka - Juliusza oraz ojca - Wojciecha. Na początku lat 20. XX wieku. Jerzy wraz z ojcem podróżował po dworach Wielkopolski, gdzie portretował tamtejsze ziemiaństwo. Obrazy Jerzego Kossaka (tak, jak jego dziadka i ojca) do dziś cieszą się dużym powodzeniem. Artysta podejmował tematykę bliską tęsknotom i sentymentom polskiego odbiorcy, utrwalał mit legionów polskich i zwycięskiej wojny z bolszewikami, malował także sceny rodzajowe z motywami trudów ułańskich, koni, spotkań żołnierzy i dziewcząt.
Jerzy Kossak kształcił się od najmłodszych lat w pracowni dziadka - Juliusza oraz ojca - Wojciecha. Na początku lat 20. XX wieku. Jerzy wraz z ojcem podróżował po dworach Wielkopolski, gdzie portretował tamtejsze ziemiaństwo. Obrazy Jerzego Kossaka (tak, jak jego dziadka i ojca) do dziś cieszą się dużym powodzeniem. Artysta podejmował tematykę bliską tęsknotom i sentymentom polskiego odbiorcy, utrwalał mit legionów polskich i zwycięskiej wojny z bolszewikami, malował także sceny rodzajowe z motywami trudów ułańskich, koni, spotkań żołnierzy i dziewcząt.
Description:
"Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy", 1916
oil/canvas, 96 x 146 cm; sygnowany i datowany l.d.: 'Jerzy Kossak 1916.', na odwrociu stempel skladu przyborow malarskich Iskra & Karmanski z Krakowa, na ramie papierowa nalepka wlasnosciowa z opisem: 'Wlasnosc | Boleslawa Kaminskiego | z (trudno czytelnie)' oraz dolaczona papierowa nalepka Okreznej Wystawy Obrazow Krakowskich Artystow Malarzy,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Jerzy Kossak 1916.'
Proweniencja
0
Literatura
porównaj: Kazimierz Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław [i in.] 1992, s. 92-93 (il.), poz. 55 i 56
Wystawiany
Okrężna Wystawa Obrazów Krakowskich Artystów Malarzy, Kraków, przed 1916 (?) (jako "Z odwrotu z pod Moskwy")