35
Julian Boss-Gosławski | Robak, 2008
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
30 x 75 x 83 cm
Kategoria
Opis
metal, stal spawana, 30 x 75 x 83 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Julian Boss-Gosławski był związany ze środowiskiem poznańskich artystów, m.in. wraz z Alfredem Lenicą należał do awangardowej grupy „4F+R” (forma, farba, faktura, fantastyka + realizm), która deklarowała zerwanie z impresjonizmem, naturalizmem, eklektyzmem i wyjście ze sztuką na ulice, do zwykłych ludzi. Nowym nośnikiem miały być zdobycze surrealizmu, abstrakcjonizmu i ekspresjonizmu. Ten ostatni był mocno widoczny w działaniach rzeźbiarza, zwłaszcza ze względu na materiał, którego używał. Był to spawany metal. W pracach, które powstały między 1955 a 1965 wyraźnie widoczne były wpływy rzeźb angielskich rzeźbiarzy takich jak m.in. Lynn Chadwick, który eksperymentował z użyciem żelaza, brązu czy miedzi. Fascynacja tymi surowymi materiałami była szerszym zjawiskiem, które można łączyć z przeżyciami wojennymi i szukaniem nowej formy ekspresji bolesnej traumy, która dotknęła ludzkość. Poszarpane, ostre krawędzie metalu idealnie oddawały rozpad humanizmu i wszelkich norm społecznych. Dla Bossa-Gosławskiego to właśnie spawana stal stała się głównym środkiem wypowiedzi, i to właśnie w tej technice powstały prace o znaczących tytułach: „Ekshumowany” czy „Hiroszima”. Omawiane dzieło pochodzi z okresu, gdy bazując na tych wczesnych doświadczeniach z tworzywem, artysta odszedł w stronę sztuki mniej zaangażowanej. „Robak” jest eksperymentem formalnym, w którym artysta zgłębia możliwości wyrazowe tworzywa. Używa przy tym gotowych przedmiotów takich jak podkowa, zwoje drutu czy inne metalowe destrukty i konstruuje z nich nową jakość.
W latach 1946-50 studiował na Wydziale Rzeźby PWSP w Sopocie i Poznaniu. Po ukończeniu studiów został wykładowcą w PWSP w Poznaniu. Był członkiem awangardowej grupy poznańskich artystów 4F+R. Wcześnie zrezygnował z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Tworzył rzeźby z opalonego drewna i spawanego żelaza. Zwłaszcza spawana stal i inne metale stała się jego głównym środkiem wypowiedzi artystycznej. W tym czasie powstały takie rzeźby jak Ekshumowany, Hiroszima, Pancernik denny. Rzeźba Jeźdźcy, przedstawiająca postacie Bolesława Chrobrego i Ottona III wystawiona na Expo 2000 w Hanowerze. Na początku lat 70. XX wieku zamieszkał w Rybitwach nad Jeziorem Lednickim, gdzie miał swoją pracownię. Zajmował się również rzeźbiarstwem użytkowym. Przed warszawską Zachętą stoją monumentalne lampy jego autorstwa. W Poznaniu wykonał ozdobne kraty dla Szkoły Baletowej, Urzędu Miasta i Arsenału.
Description:
Worm, 2008
metal, steel, 30 x 75 x 83 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Julian Boss-Gosławski był związany ze środowiskiem poznańskich artystów, m.in. wraz z Alfredem Lenicą należał do awangardowej grupy „4F+R” (forma, farba, faktura, fantastyka + realizm), która deklarowała zerwanie z impresjonizmem, naturalizmem, eklektyzmem i wyjście ze sztuką na ulice, do zwykłych ludzi. Nowym nośnikiem miały być zdobycze surrealizmu, abstrakcjonizmu i ekspresjonizmu. Ten ostatni był mocno widoczny w działaniach rzeźbiarza, zwłaszcza ze względu na materiał, którego używał. Był to spawany metal. W pracach, które powstały między 1955 a 1965 wyraźnie widoczne były wpływy rzeźb angielskich rzeźbiarzy takich jak m.in. Lynn Chadwick, który eksperymentował z użyciem żelaza, brązu czy miedzi. Fascynacja tymi surowymi materiałami była szerszym zjawiskiem, które można łączyć z przeżyciami wojennymi i szukaniem nowej formy ekspresji bolesnej traumy, która dotknęła ludzkość. Poszarpane, ostre krawędzie metalu idealnie oddawały rozpad humanizmu i wszelkich norm społecznych. Dla Bossa-Gosławskiego to właśnie spawana stal stała się głównym środkiem wypowiedzi, i to właśnie w tej technice powstały prace o znaczących tytułach: „Ekshumowany” czy „Hiroszima”. Omawiane dzieło pochodzi z okresu, gdy bazując na tych wczesnych doświadczeniach z tworzywem, artysta odszedł w stronę sztuki mniej zaangażowanej. „Robak” jest eksperymentem formalnym, w którym artysta zgłębia możliwości wyrazowe tworzywa. Używa przy tym gotowych przedmiotów takich jak podkowa, zwoje drutu czy inne metalowe destrukty i konstruuje z nich nową jakość.
W latach 1946-50 studiował na Wydziale Rzeźby PWSP w Sopocie i Poznaniu. Po ukończeniu studiów został wykładowcą w PWSP w Poznaniu. Był członkiem awangardowej grupy poznańskich artystów 4F+R. Wcześnie zrezygnował z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Tworzył rzeźby z opalonego drewna i spawanego żelaza. Zwłaszcza spawana stal i inne metale stała się jego głównym środkiem wypowiedzi artystycznej. W tym czasie powstały takie rzeźby jak Ekshumowany, Hiroszima, Pancernik denny. Rzeźba Jeźdźcy, przedstawiająca postacie Bolesława Chrobrego i Ottona III wystawiona na Expo 2000 w Hanowerze. Na początku lat 70. XX wieku zamieszkał w Rybitwach nad Jeziorem Lednickim, gdzie miał swoją pracownię. Zajmował się również rzeźbiarstwem użytkowym. Przed warszawską Zachętą stoją monumentalne lampy jego autorstwa. W Poznaniu wykonał ozdobne kraty dla Szkoły Baletowej, Urzędu Miasta i Arsenału.
Description:
Worm, 2008
metal, steel, 30 x 75 x 83 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
metal, stal spawana
Literatura
Julian Boss-Gosławski. Cały ten złom, [red.] Magdalena Piłakowska, Poznań 2022, s. 107-108 (il.)
Wystawiany
Julian Boss-Gosławski. Cały ten złom, Galeria Piekary, Poznań, 19.08-07.10.2022