25
Olga Niewska | "Strzelec", 1927
Estymacja:
22,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Olga Niewska (1898 - 1943)
Wymiary
42 x 30 x 19 cm
Kategoria
Opis
brąz, trawertyn, 42 x 30 x 19 cm, sygnowany i datowany na podstawie: 'Olga Niewska 1927', na tyle podstawy wycisk odlewni Braci Łopieńskich w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W 1919 roku Niewska jako jedna z pierwszych kobiet podjęła studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dostała się do pracowni wybitnego polskiego twórcy modernistycznego, Konstantego Laszczki. To pod okiem profesora ukształtował się jej indywidualny styl. Artystka uzupełniła swoją edukację jeszcze w latach 1926-28 w Paryżu, a dokładniej w Académie de la Grande Chaumière, gdzie zetknęła się z indywidualnością Antoine’a Bourdelle’a. To on wyznaczył ścieżkę, którą artystka podążyła dalej. Stworzona przez nią w tym czasie postać „Łuczniczki” i „Łucznika” (1927) to bodaj najlepsze dowody inspiracji dokonaniami Francuza. Artystka w Polsce doskonale odnalazła się jako twórczyni rzeźb o tematyce sportowej, które często funkcjonowały w przestrzeni publicznej jako rzeźba wolnostojąca albo też kameralne statuetki przyznawane w zawodach sportowych. Jej prace budziły zainteresowanie fundatorów poszczególnych nagród, jak i organizatorów zawodów. Prezentowany „Strzelec” został ufundowany przez Felicjana Sławoj-Składkowskiego, Ministra Spraw Wewnętrznych. Dynamiczny układ ciała znanych rzeźb sportowych Niewskiej takich jak „Łuczniczka” rezonuje w „Strzelcu, którego opływowe formy ciała i stroju strzelca z silnym optycznym akcentem w postaci karabinu jednoznacznie wskazują na art-décowską proweniencję tego dzieła. Choć dorobek Niewskiej uległ rozproszeniu czy zniszczeniu, do naszych czasów zachowały się liczne fotografie z warszawskiej pracowni artystki zlokalizowanej przy ulicy Zakroczymskiej – na dwóch z nich widoczny jest odlew „Strzelca”. Rzeźba ta zresztą eksponowana była na istotnej i cenionej w I połowie XX wieku imprezie, wystawie sztuki towarzyszącej Igrzyskom Olimpijskim (Amsterdam, 1928), gdzie Niewska została nagrodzona za „Łuczniczkę”.
Studiowała w latach 1919-1923 na wydziale rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Konstantego Laszczki. Debiutowała w 1920 roku wystawą w krakowskim Pałacu Sztuki. W kolejnych latach wystawiała regularnie w TPSP w Krakowie i w warszawskiej "Zachęcie". W 1922 roku pokazała na wystawie w Krakowie rzeźbę "Japończyk". Po ukończeniu studiów artystka przeniosła się do Warszawy, gdzie miała swoją pracownię. Rozgłos przyniosły jej rzeźba Marszałka Józefa Piłsudskiego (1926). W latach 1926-28 artystka wyjechała do Paryża, gdzie kontynuowała naukę u Emile'a A. Bourdelle' a. Obok rzeźby portretowej, Niewską inspirowała tematyka sportowa (tworzyła statuetki, puchary jako nagrody w zawodach sportowych) oraz animalistyczna (złoty medal za rzeźbę "Pelikan" na wystawie w Paryżu w 1937).
Description:
"Shooter", 1927
bronze, travertine, 42 x 30 x 19 cm; signed and dated on the base: 'Olga Niewska 1927', on the back of the base there is an impression of the Lopienski Brothers foundry in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W 1919 roku Niewska jako jedna z pierwszych kobiet podjęła studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dostała się do pracowni wybitnego polskiego twórcy modernistycznego, Konstantego Laszczki. To pod okiem profesora ukształtował się jej indywidualny styl. Artystka uzupełniła swoją edukację jeszcze w latach 1926-28 w Paryżu, a dokładniej w Académie de la Grande Chaumière, gdzie zetknęła się z indywidualnością Antoine’a Bourdelle’a. To on wyznaczył ścieżkę, którą artystka podążyła dalej. Stworzona przez nią w tym czasie postać „Łuczniczki” i „Łucznika” (1927) to bodaj najlepsze dowody inspiracji dokonaniami Francuza. Artystka w Polsce doskonale odnalazła się jako twórczyni rzeźb o tematyce sportowej, które często funkcjonowały w przestrzeni publicznej jako rzeźba wolnostojąca albo też kameralne statuetki przyznawane w zawodach sportowych. Jej prace budziły zainteresowanie fundatorów poszczególnych nagród, jak i organizatorów zawodów. Prezentowany „Strzelec” został ufundowany przez Felicjana Sławoj-Składkowskiego, Ministra Spraw Wewnętrznych. Dynamiczny układ ciała znanych rzeźb sportowych Niewskiej takich jak „Łuczniczka” rezonuje w „Strzelcu, którego opływowe formy ciała i stroju strzelca z silnym optycznym akcentem w postaci karabinu jednoznacznie wskazują na art-décowską proweniencję tego dzieła. Choć dorobek Niewskiej uległ rozproszeniu czy zniszczeniu, do naszych czasów zachowały się liczne fotografie z warszawskiej pracowni artystki zlokalizowanej przy ulicy Zakroczymskiej – na dwóch z nich widoczny jest odlew „Strzelca”. Rzeźba ta zresztą eksponowana była na istotnej i cenionej w I połowie XX wieku imprezie, wystawie sztuki towarzyszącej Igrzyskom Olimpijskim (Amsterdam, 1928), gdzie Niewska została nagrodzona za „Łuczniczkę”.
Studiowała w latach 1919-1923 na wydziale rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Konstantego Laszczki. Debiutowała w 1920 roku wystawą w krakowskim Pałacu Sztuki. W kolejnych latach wystawiała regularnie w TPSP w Krakowie i w warszawskiej "Zachęcie". W 1922 roku pokazała na wystawie w Krakowie rzeźbę "Japończyk". Po ukończeniu studiów artystka przeniosła się do Warszawy, gdzie miała swoją pracownię. Rozgłos przyniosły jej rzeźba Marszałka Józefa Piłsudskiego (1926). W latach 1926-28 artystka wyjechała do Paryża, gdzie kontynuowała naukę u Emile'a A. Bourdelle' a. Obok rzeźby portretowej, Niewską inspirowała tematyka sportowa (tworzyła statuetki, puchary jako nagrody w zawodach sportowych) oraz animalistyczna (złoty medal za rzeźbę "Pelikan" na wystawie w Paryżu w 1937).
Description:
"Shooter", 1927
bronze, travertine, 42 x 30 x 19 cm; signed and dated on the base: 'Olga Niewska 1927', on the back of the base there is an impression of the Lopienski Brothers foundry in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
brąz, trawertyn
Sygnatura
sygnowany i datowany na podstawie: 'Olga Niewska 1927'
Proweniencja
0
Literatura
porównaj: Wojciech Przybyszewski, Olga Niewska. Piękno za kurtyną zapomnienia, Poznań 2001, s. 91-92 oraz il. 45; porównaj: "Strzelec" - rzeźba Olgi Niewskiej z 1927, widok rzeźby od tyłu [nagrodzona Nagrodą Ministra Spraw Wewnętrznych], Cyfrowe MNW; porównaj: Concours et exposition d'art olympique. Catalogue de l'exposition au Musée municipal d'Amsterdam, Amsterdam 1928, nr kat. 565 (jako "Le Tireur")
Wystawiany
Olimpijski Konkurs Sztuki i Literatury, Muzeum Miejskie, Amsterdam, 12 czerwca - 12 sierpnia 1928 (zapewne inny odlew)