24
Stefan Chmielarski | "Bokser", 1931
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Stefan Chmielarski (1897 - 1971)
Wymiary
89 x 45,5 x 22,5 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 89 x 45,5 x 22,5 cm, sygnowany i opisany na podstawie: 'St.Chmielarski 5/8', odlew współczesny
edycja 5/8
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Aktywność sportowa cieszyła się popularnością w odrodzonym po 1918 państwie, gdyż istniała w narodzie niezwykle intensywna potrzeba oddechu, odnowy, także fizycznej, po zaborach i wojnie. Sport postrzegano jako szansę odrodzenia biologicznego oraz gwaranta sprawnego żołnierza, potrzebnego wobec niepewnej sytuacji politycznej i zagrożenia ze strony byłych zaborców. Kultura fizyczna wraz z kulturą duchową stanowiły dla polskiego społeczeństwa źródło dumy i radości. W II Rzeczypospolitej sport uprawiali niemal wszyscy, bez względu na pochodzenie, wykształcenie czy wykonywany zawód” (Michał Mazurkiewicz, Motywy sportowe w polskiej sztuce międzywojennej – rekonesans [w:] Acta Universitatis Wratislaviensis, No 3772 Literatura i Kultura Popularna XXII, Wrocław 2016).
Społeczne nastroje XX-lecia międzywojennego miały oczywiście odbicie w sztuce. Sport był bowiem jednym z najchętniej podejmowanych tematów nowej ikonografii, przede wszystkim przez grafików i rzeźbiarzy. Duża część artystów nawiązywała do klasycznych wzorców, skupiając się na ukazaniu harmonii proporcji ciała sportowca uchwyconego w statecznej pozie tuż przed startem. Natomiast znakomita część twórców starała się oddać atletyczną gibkości czy grę muskułów we fragmentarycznej sekwencji ruchu adekwatnej dla danej dyscypliny. Tak jest i w prezentowanym na aukcji „Bokserem”, który w pozycji gardy przygotowuje się, by oddać potężny cios. Uwiecznionym pięściarzem jest sława II Rzeczpospolitej – Henryk Chmielarski. Chłopak z robotniczej Łodzi od najmłodszych lat interesował się pięściarstwem. Osiągnął niebywałe sukcesy w tej dziedzinie: zdobył tytuł mistrza Europy w wadze średniej podczas Mistrzostw Europy w Mediolanie w 1937 czy zajął czwarte miejsce podczas berlińskich Igrzysk Olimpijskich w 1936. Autorem rzeźby jest członek przełomowej „Formy – Spółdzielni Rzeźbiarskiej” – Stefan Chmielarski. Założona przez absolwentów warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych grupa skupiała tak różnorodne osobowości artystyczne jak: Julia Keilowa, Alfons Karny, Antoni Kenar, Karol Tchorek czy Ludwika Nitschowa. Założeniem „Formy” było realizowanie we wszelakich formach rzeźbiarskich – również w obrębie architektury nagrobkowej czy małych form rzeźbiarskich jak nagrody za zawody sportowe, jakościowych dzieł w duchu polskiego stylu narodowego. Ponadto Chmielarski był absolwentem pracowni Tadeusza Breyera. Profesor od swych uczniów oczekiwał dobrego poczucia bryły obdarzonej poprawnymi proporcjami. Styl uczniów Beyera doskonale definiują słowa Zofii Norblin-Chrzanowskiej: „Uczniowie Breyera umieją rzeźbić. Tam każdy akt stoi, każdy człowiek zbudowany jest z doskonałą znajomością rzemiosła”(Zofia Norblin-Chrzanowska, Wystawa Akademii Sztuk Pięknych „Świat” 1934, nr 29, s. 56-57). Prezentowany „Bokser” zachwyca wyważeniem między zwartą bryłą rzeźbiarską i dynamiką gestów. Chmielarski w doskonały sposób połączył siłę, nie tylko materiału, ale również siłę fizyczną portretowanego olimpijczyka, ożywiając ją przez doskonale uchwycony ruch. Popularność prezentowanego odlewu potwierdza fakt, że „Bokser” był prezentowany w polskim pawilonie na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939, wśród ekspozycji poświęconym pracom sławnej odlewni Braci Łopieńskich.
Description:
"Bokser", 1931
patinated bronze, 89 x 45.5 x 22.5 cm; signed and described on the base: 'St.Chmielarski 5/8', contemporary casting
edition: 5/8,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
edycja 5/8
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Aktywność sportowa cieszyła się popularnością w odrodzonym po 1918 państwie, gdyż istniała w narodzie niezwykle intensywna potrzeba oddechu, odnowy, także fizycznej, po zaborach i wojnie. Sport postrzegano jako szansę odrodzenia biologicznego oraz gwaranta sprawnego żołnierza, potrzebnego wobec niepewnej sytuacji politycznej i zagrożenia ze strony byłych zaborców. Kultura fizyczna wraz z kulturą duchową stanowiły dla polskiego społeczeństwa źródło dumy i radości. W II Rzeczypospolitej sport uprawiali niemal wszyscy, bez względu na pochodzenie, wykształcenie czy wykonywany zawód” (Michał Mazurkiewicz, Motywy sportowe w polskiej sztuce międzywojennej – rekonesans [w:] Acta Universitatis Wratislaviensis, No 3772 Literatura i Kultura Popularna XXII, Wrocław 2016).
Społeczne nastroje XX-lecia międzywojennego miały oczywiście odbicie w sztuce. Sport był bowiem jednym z najchętniej podejmowanych tematów nowej ikonografii, przede wszystkim przez grafików i rzeźbiarzy. Duża część artystów nawiązywała do klasycznych wzorców, skupiając się na ukazaniu harmonii proporcji ciała sportowca uchwyconego w statecznej pozie tuż przed startem. Natomiast znakomita część twórców starała się oddać atletyczną gibkości czy grę muskułów we fragmentarycznej sekwencji ruchu adekwatnej dla danej dyscypliny. Tak jest i w prezentowanym na aukcji „Bokserem”, który w pozycji gardy przygotowuje się, by oddać potężny cios. Uwiecznionym pięściarzem jest sława II Rzeczpospolitej – Henryk Chmielarski. Chłopak z robotniczej Łodzi od najmłodszych lat interesował się pięściarstwem. Osiągnął niebywałe sukcesy w tej dziedzinie: zdobył tytuł mistrza Europy w wadze średniej podczas Mistrzostw Europy w Mediolanie w 1937 czy zajął czwarte miejsce podczas berlińskich Igrzysk Olimpijskich w 1936. Autorem rzeźby jest członek przełomowej „Formy – Spółdzielni Rzeźbiarskiej” – Stefan Chmielarski. Założona przez absolwentów warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych grupa skupiała tak różnorodne osobowości artystyczne jak: Julia Keilowa, Alfons Karny, Antoni Kenar, Karol Tchorek czy Ludwika Nitschowa. Założeniem „Formy” było realizowanie we wszelakich formach rzeźbiarskich – również w obrębie architektury nagrobkowej czy małych form rzeźbiarskich jak nagrody za zawody sportowe, jakościowych dzieł w duchu polskiego stylu narodowego. Ponadto Chmielarski był absolwentem pracowni Tadeusza Breyera. Profesor od swych uczniów oczekiwał dobrego poczucia bryły obdarzonej poprawnymi proporcjami. Styl uczniów Beyera doskonale definiują słowa Zofii Norblin-Chrzanowskiej: „Uczniowie Breyera umieją rzeźbić. Tam każdy akt stoi, każdy człowiek zbudowany jest z doskonałą znajomością rzemiosła”(Zofia Norblin-Chrzanowska, Wystawa Akademii Sztuk Pięknych „Świat” 1934, nr 29, s. 56-57). Prezentowany „Bokser” zachwyca wyważeniem między zwartą bryłą rzeźbiarską i dynamiką gestów. Chmielarski w doskonały sposób połączył siłę, nie tylko materiału, ale również siłę fizyczną portretowanego olimpijczyka, ożywiając ją przez doskonale uchwycony ruch. Popularność prezentowanego odlewu potwierdza fakt, że „Bokser” był prezentowany w polskim pawilonie na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939, wśród ekspozycji poświęconym pracom sławnej odlewni Braci Łopieńskich.
Description:
"Bokser", 1931
patinated bronze, 89 x 45.5 x 22.5 cm; signed and described on the base: 'St.Chmielarski 5/8', contemporary casting
edition: 5/8,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany i opisany na podstawie: 'St.Chmielarski 5/8'
Literatura
160 lat firmy "Bracia Łopieńscy", Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2002, s. 41 (inny odlew)
Wystawiany
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Wielka Wystawa Wiosenna, Warszawa, maj 1931, poz. 224. (inny odlew) ; Ruchoma Wystawa Sztuki, kwiecień-czerwiec 1932, poz. 88. (inny odlew) ; Wystawa Światowa, 1939, Nowy Jork (inny odlew) ; 160 lat firmy "Bracia Łopieńscy", 3 października - 19 listopada 2022, Warszawa (inny odlew)