Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 76
5
Salvador Dalí | "Kabinet antropomorficzny", 1973
Estymacja:
200,000 zł - 300,000 zł
Sprzedane
170,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Salvador Dalí (1904 - 1989)
Wymiary
30,9 x 59,5 x 22,5 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 30,9 x 59,5 x 22,5 cm, sygnowany: 'Dali', z tyłu znak odlewni: 'FONERIA | MIBROSA | BARCELONA' oraz numer edycji: '254/330'
edycja: 254/330

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


To tylko kilka cytatów, przypisywanych Salvadorowi Dali. Artysta-ekscentryk, posiadacz najbardziej rozpoznawalnych wąsów w historii, to postać, której nie trzeba nikomu przedstawiać. Zasłynął jako czołowy przedstawiciel surrealizmu, zdolny biznesmen i celebryta. Nie wszyscy wiedzą, że urodzony w 1904 legendarny artysta ma na swoim koncie projekty mebli, lamp, sukni czy wystaw sklepowych. To także on zaprojektował logo najbardziej znanego lizaka na świecie – Chupa Chups!
Myśląc o twórczości Salvadora Dalego, stają nam przed oczami topniejące zegary z obrazu „Trwałość pamięci”. Do ulubionych motywów artysty należały również półotwarte szafki i szuflady. Dali uwieczniał je, tworząc swoje najsłynniejsze obrazy, jak „Płonącą żyrafę” czy „Antropomorficzną szafkę”, a także mniej znane rzeźby i grafiki. W ten sposób nawiązywał do stworzonej przez Zygmunta Freuda teorii psychoanalizy, która leżała u podstaw surrealizmu. Podstawowym założeniem psychoanalizy jest istnienie nieświadomości. Teoria ta zakłada, że znaczna część naszego umysłu nigdy nie jest i nie stanie się świadoma. Także doświadczenia świadome mogą zostać zapomniane, czyli wyparte do nieświadomości, a mimo to pozostają aktywne i wpływają na treść i jakość życia. Częściowo otwarte, wystające z ludzkiego ciała szuflady miały symbolizować ukryte myśli i pragnienia, do których dotrzeć mogą wyłącznie psychoanalitycy.
Prezentowana podczas aukcji praca „Gabinet antropomorficzny” z 1973 to rzeźba przedstawiająca wspartą na dłoni siedzącą kobietę, z której ciała wyzierają puste, porozsuwane szuflady. To pełna charakteru wariacja na temat ukrytych pragnień. Kobieta-gabinet przykuwa uwagę swą niezwykłą ekspresją wyrazu. Jej głowa pochyla się do przodu, a włosy całkowicie zasłaniają twarz, nie wiemy, jak wygląda. Nie jesteśmy nawet pewni, czy to kobieta a nie mężczyzna. Rzeźba fascynuje swą tajemniczością.
W swoim podejściu do rzeźby Dali podążał za myślą, że rzeźba musi być przedłużeniem malarstwa oraz, że przesłaniem rzeźby jest jej obecność. Ta koncepcja znajduje odzwierciedlenie w „Gabinecie antropomorficznym”, gdzie artysta połączył swoją wizję z rzeczywistością, tworząc dzieło o równoczesnym charakterze abstrakcyjnym i konkretnym. Dali wykorzystał swój talent do wywoływania emocji. Zaszczepił u widza uczucie niepokoju i fascynacji. Przekształcając codzienne przedmioty, takie jak szafka, w antropomorficzne formy, prowokował pytania o relację człowieka z otaczającym go światem. Rzeźba, będąc doskonałym przykładem realizacji idei surrealizmu, angażuje widza w proces odkrywania głębszych znaczeń ukrytych pod pozornie prostym przedstawieniem. Słowo „pustka” doskonale opisuje wrażenie, jakie niesie ze sobą przesłanie rzeźby. Dali przedstawił kobietę w chwili rozpaczy i całkowitej dewastacji. Dali był zafascynowany kobietami. Był nieśmiały z natury, przez co dobrze odnajdował się w towarzystwie dużo młodszych kobiet. Kiedy miał ponad 60 lat został zapoznany z 17-letnią Mią Farrow. Z trudnych do wyjaśnienia dla otoczenia powodów ta dwójka natychmiast przypadła sobie do gustu. Znajomość trwała właściwie do śmierci malarza, a do historii przeszły ekstrawaganckie prezenty, którymi raczył swą młodą przyjaciółkę. Z okazji ślubu z Frankiem Sinatrą Dali podarował jej żywą sowę oraz kamień księżycowy. Dar nieco dziwaczny, choć zdecydowanie mniej ekstrawagancki niż „Przemoc w butelce”, którą Farrow otrzymała od niego w dniu swych 19 urodzin. Fikuśnie opakowany słój skrywał martwego szczura pożeranego przez jaszczurkę. Ciężko orzec, co autor instalacji miał na myśli. Z pewnością podświadomość Dalego skrywała wiele tajemnic…

Hiszpański malarz, grafik, dekorator, ilustrator i teoretyk malarstwa. Był czołowym przedstawicielem surrealizmu. W latach 1921-1926 uczęszczał do Akademii San Fernando w Madrycie. W 1926r. wyjechał do Paryża, gzdie poznał m.in. P. Picassa i T. Tzarę. Związany był z G. Eluard, która była jego muzą. Przyjaźnił się z F. G. Lorca, L. Bunuel`em i Albertini. Kilka lat przebywał w Ameryce. Od 1982r. po śmierci swojej partnerki życiowej, wiódł życie w odosobnieniu. Dzięki indywidualnej metodzie twórczej (paranoicznokrytycznej) do swojej twórczości wprowadził atmosferę niezwykłości i fantastyki. Wprowadził wirtuozerską technikę graniczącą z iluzjonizmem.

Description:
"Anthropomorphic Cabinet", 1973
patinated bronze, 30.9 x 59.5 x 22.5 cm; signed: 'Dali', numbered 254/330 and bears the foundry mark Foneria Mibrosa Barcelona
edition: 254/330,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany: 'Dali'
Proweniencja
zakup z odlewni Mibrosa w Barcelonie w 2011; Sotheby's, Nowy Jork, marzec 2021; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Beniamino Levi, The Dalí Universe, Londyn, 2000, poz. 80 i 81 (większy odlew); Robert i Nicolas Descharnes, Dalí. Le dur et le mou, sortilège et magie des formes, Paryż, 2004, poz. 683, s. 266 (il.); Françoise Lechien, Dalí, Dalí! ou l'éclosion apothéosique d'un sculpteur, Bruksela, 2004, ss. 77 i 80 (il.) (większy odlew)