58
Paweł Jarodzki (1958 - 2021) | "Camouflage", 2020
Estymacja:
16,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Paweł Jarodzki (1958 - 2021)
Wymiary
70 x 100 cm
Kategoria
Opis
akryl, szablon/płótno, 70 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PAWEŁ JARODZKI | "Camouflage" | 2020',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
HAPPY THE END. COMING SOON!
Paweł Jarodzki w swoich działaniach świadomie podejmował pełną ironii rozgrywkę z powszechnie obowiązującymi schematami. Tworzył w różnych konwencjach stylistycznych, posługując się szablonem i cytatem. Świadomie również odrzucał poprawność rysunkową i formalną, akcentując programową antyestetykę. Na początku lat 80. wraz z Ewą Ciepielewską, Bożeną Grzyb, Arturem Gołackim i Andrzejem Jarodzkim zaczął wydawać magazyn Luxus, od którego zawiązali grupę artystyczną w 1984. Kolektyw ten miał decydujący wpływ na ówczesny kształt sceny artystycznej Wrocławia, a jego najbardziej aktywny okres przypada na lata 1984-88. Działania grupy o charakterystycznej estetyce oddziaływały na kształt alternatywnej sceny artystycznej Wrocławia, zarówno o silnej scenie muzycznej (m.in.: „Miki Mauzoleum”, Lech Janerka), jak i innych grup artystycznych łączących elementy plastyczne z muzyką i miejskim happeningiem (tj. „Poławiacze Pereł z Odry” czy „Karuzela Braders”). Tworzona przez nich sztuka popularna była prosta, dostępna dla wszystkich i tym samym daleka od obowiązującego wówczas artystycznego awangardowego „akademizmu” opartego na sztuce postkonceptualnej. Działania „Luxusu”, oparte na wyzwolonych społecznych emocjach, wywarły silny wpływ na polską sztukę współczesną od lat 80. po dziś.
Twórczość wrocławskich artystów reprezentujących ówczesne działania ekspresjonistyczne była przedmiotem licznych ekspozycji. Jedną z ważniejszych i pierwszych wystaw zorganizowanych po 20 latach od powstania formacji była „Republika bananowa. Ekspresja lat 80.”, której kuratorem była Jolanta Ciesielska – uczestniczka i naoczny świadek działań polskich artystów z końca XX wieku. W katalogu do ekspozycji nakreśla ona obraz twórców tych jako odważnych, dowcipnych i wyluzowanych, niepokornych, skłonnych do ryzyka i prowokacji. Byli oni również niezwykle aktywnymi uczestnikami kultury, co wyrażali poprzez wystawianie sztuk, druk ulotek, szablonów i plakatów, wydawanie pism artystycznych i informacyjnych, organizację festiwali, plenerów oraz manifestacji. Wtedy również powstawały liczne niezależne galerie sztuki i pracownie, będące ostoją na przekór ówczesnej rzeczywistości stanu wojennego.
W swojej twórczości Jarodzki często podejmował tematy naśladujące styl komunikatów reklamowych i medialnych nagłówków, umieszczając odbiorcę w centrum opowieści o wydarzeniach. W działaniach tych artysta był niezwykle konsekwentny, co można również zaobserwować w prezentowanym dziele. Obraz „Camouflage” powstał w nowej pracowni Jarodzkiego przy ul. Haukego-Bosaka we Wrocławiu, w której aktywnie podejmował działania twórcze do końca życia. W okresie lockdownów w 2020 i 2021 przestrzeń ta funkcjonowała jako otwarta pracownia, miejsce spotkań i rozmów, komentowania aktualnych wydarzeń, zbiórek na rzecz ofiar sytuacji na granicy polsko-białoruskiej. Jarodzki do pracowni tej przeprowadził się pod koniec 2019, gdzie bardzo intensywnie podejmował twórczość malarską. W okresie tym również w nowy sposób przekształcał techniki znane ze wcześniejszych jego prac przy użyciu wałka, układów parkietażowych, szablonów i rysunku z wolnej ręki, uzyskując w efekcie większą swobodę twórczą. „Camouflage” nawiązuje do bardziej znanego szablonu z tego okresu zatytułowanego „Happy The End. Coming Soon!”. Jarodzki umieszczał kilkakrotnie motyw ten na swoich płótnach i papierach. Jednocześnie działania te podejmują egzystencjalną refleksję ujmującą oczekiwanie na to, co nastąpi („Coming Soon”) i epickie zakończenie („The End”). Obraz jest również świadectwem niezwykłego zaangażowania artysty w komentowanie świata, budowanie publicznej debaty oraz świadomych postaw wobec ówczesnych wydarzeń. Kompozycję tworzy seria mikroskopowych zbliżeń groźnego wirusa SARS-CoV-2 mieniących się w nadanej im kolorystyce.
W latach 1979-84 studiował na Wydziale Malarstwa, Rzeźby i Grafiki w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu; dyplom uzyskał w 1984 roku w pracowni malarstwa doc. Konrada Jarodzkiego i doc. Leszka Kaćmy. Na początku lat 80. Paweł Jarodzki wraz z przyjaciółmi z tej samej pracowni (Ewą Ciepielewską, Bożeną Grzyb, Arturem Gołackim i Andrzejem Jarodzkim) zaczął wydawać fanzinowy magazyn, który nazwali LuXus. Podczas pracy nad magazynem artyści zawiązali grupę artystyczną LuXus. Od 1984 roku grupa zaczęła brać udział w wystawach i organizować różne akcje, a jej charakterystyczna estetyka miała wpływ na kształt artystycznej sceny Wrocławia. Jej najbardziej aktywny okres przypadł na lata 1984-88. Paweł Jarodzki uczestniczył we wszystkich wystąpieniach grupy, a od 1984 roku zaczął także wystawiać samodzielnie. Pracuje w różnych konwencjach stylistycznych, posługuje się szablonem i cytatem, świadomie odrzuca poprawność rysunkową i formalną, akcentując programową niemal antyestetyką. Obecnie jako profesor prowadzi pracownię multimediów na Wydziale Malarstwa i Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Jest też kuratorem BWA Awangarda we Wrocławiu.
Description:
"Camouflage", 2020
acrylic, stencil/canvas, 70 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PAWEL JARODZKI | "Camouflage" | 2020', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
HAPPY THE END. COMING SOON!
Paweł Jarodzki w swoich działaniach świadomie podejmował pełną ironii rozgrywkę z powszechnie obowiązującymi schematami. Tworzył w różnych konwencjach stylistycznych, posługując się szablonem i cytatem. Świadomie również odrzucał poprawność rysunkową i formalną, akcentując programową antyestetykę. Na początku lat 80. wraz z Ewą Ciepielewską, Bożeną Grzyb, Arturem Gołackim i Andrzejem Jarodzkim zaczął wydawać magazyn Luxus, od którego zawiązali grupę artystyczną w 1984. Kolektyw ten miał decydujący wpływ na ówczesny kształt sceny artystycznej Wrocławia, a jego najbardziej aktywny okres przypada na lata 1984-88. Działania grupy o charakterystycznej estetyce oddziaływały na kształt alternatywnej sceny artystycznej Wrocławia, zarówno o silnej scenie muzycznej (m.in.: „Miki Mauzoleum”, Lech Janerka), jak i innych grup artystycznych łączących elementy plastyczne z muzyką i miejskim happeningiem (tj. „Poławiacze Pereł z Odry” czy „Karuzela Braders”). Tworzona przez nich sztuka popularna była prosta, dostępna dla wszystkich i tym samym daleka od obowiązującego wówczas artystycznego awangardowego „akademizmu” opartego na sztuce postkonceptualnej. Działania „Luxusu”, oparte na wyzwolonych społecznych emocjach, wywarły silny wpływ na polską sztukę współczesną od lat 80. po dziś.
Twórczość wrocławskich artystów reprezentujących ówczesne działania ekspresjonistyczne była przedmiotem licznych ekspozycji. Jedną z ważniejszych i pierwszych wystaw zorganizowanych po 20 latach od powstania formacji była „Republika bananowa. Ekspresja lat 80.”, której kuratorem była Jolanta Ciesielska – uczestniczka i naoczny świadek działań polskich artystów z końca XX wieku. W katalogu do ekspozycji nakreśla ona obraz twórców tych jako odważnych, dowcipnych i wyluzowanych, niepokornych, skłonnych do ryzyka i prowokacji. Byli oni również niezwykle aktywnymi uczestnikami kultury, co wyrażali poprzez wystawianie sztuk, druk ulotek, szablonów i plakatów, wydawanie pism artystycznych i informacyjnych, organizację festiwali, plenerów oraz manifestacji. Wtedy również powstawały liczne niezależne galerie sztuki i pracownie, będące ostoją na przekór ówczesnej rzeczywistości stanu wojennego.
W swojej twórczości Jarodzki często podejmował tematy naśladujące styl komunikatów reklamowych i medialnych nagłówków, umieszczając odbiorcę w centrum opowieści o wydarzeniach. W działaniach tych artysta był niezwykle konsekwentny, co można również zaobserwować w prezentowanym dziele. Obraz „Camouflage” powstał w nowej pracowni Jarodzkiego przy ul. Haukego-Bosaka we Wrocławiu, w której aktywnie podejmował działania twórcze do końca życia. W okresie lockdownów w 2020 i 2021 przestrzeń ta funkcjonowała jako otwarta pracownia, miejsce spotkań i rozmów, komentowania aktualnych wydarzeń, zbiórek na rzecz ofiar sytuacji na granicy polsko-białoruskiej. Jarodzki do pracowni tej przeprowadził się pod koniec 2019, gdzie bardzo intensywnie podejmował twórczość malarską. W okresie tym również w nowy sposób przekształcał techniki znane ze wcześniejszych jego prac przy użyciu wałka, układów parkietażowych, szablonów i rysunku z wolnej ręki, uzyskując w efekcie większą swobodę twórczą. „Camouflage” nawiązuje do bardziej znanego szablonu z tego okresu zatytułowanego „Happy The End. Coming Soon!”. Jarodzki umieszczał kilkakrotnie motyw ten na swoich płótnach i papierach. Jednocześnie działania te podejmują egzystencjalną refleksję ujmującą oczekiwanie na to, co nastąpi („Coming Soon”) i epickie zakończenie („The End”). Obraz jest również świadectwem niezwykłego zaangażowania artysty w komentowanie świata, budowanie publicznej debaty oraz świadomych postaw wobec ówczesnych wydarzeń. Kompozycję tworzy seria mikroskopowych zbliżeń groźnego wirusa SARS-CoV-2 mieniących się w nadanej im kolorystyce.
W latach 1979-84 studiował na Wydziale Malarstwa, Rzeźby i Grafiki w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu; dyplom uzyskał w 1984 roku w pracowni malarstwa doc. Konrada Jarodzkiego i doc. Leszka Kaćmy. Na początku lat 80. Paweł Jarodzki wraz z przyjaciółmi z tej samej pracowni (Ewą Ciepielewską, Bożeną Grzyb, Arturem Gołackim i Andrzejem Jarodzkim) zaczął wydawać fanzinowy magazyn, który nazwali LuXus. Podczas pracy nad magazynem artyści zawiązali grupę artystyczną LuXus. Od 1984 roku grupa zaczęła brać udział w wystawach i organizować różne akcje, a jej charakterystyczna estetyka miała wpływ na kształt artystycznej sceny Wrocławia. Jej najbardziej aktywny okres przypadł na lata 1984-88. Paweł Jarodzki uczestniczył we wszystkich wystąpieniach grupy, a od 1984 roku zaczął także wystawiać samodzielnie. Pracuje w różnych konwencjach stylistycznych, posługuje się szablonem i cytatem, świadomie odrzuca poprawność rysunkową i formalną, akcentując programową niemal antyestetyką. Obecnie jako profesor prowadzi pracownię multimediów na Wydziale Malarstwa i Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Jest też kuratorem BWA Awangarda we Wrocławiu.
Description:
"Camouflage", 2020
acrylic, stencil/canvas, 70 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PAWEL JARODZKI | "Camouflage" | 2020', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, szablon/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PAWEŁ JARODZKI | "Camouflage" | 2020'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0