Powrót do DESA.PL
47 of Liczba obiektów: 58
47
Eugeniusz Minciel (1958) | "Strach", 2014
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
6,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Eugeniusz Minciel (1958)
Wymiary
61,5 x 46 cm
Opis
akryl, kredka/płótno, 61,5 x 46 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'MINCIEL | 2014' oraz opisany wewnątrz kompozycji u dołu: 'STRACH', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'MINCIEL | "STRACH" | 2014 | AKRYL, KREDKA'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Nie wolno się bać, strach zabija duszę. Strach to mała śmierć, a wielkie unicestwienie. Stawię mu czoła. Niech przejdzie po mnie i przeze mnie. A kiedy przejdzie, odwrócę oko swej jaźni na jego drogę. Którędy przeszedł strach, tam nie ma nic. Jestem tylko ja”.

Frank Herbert

Tekst pochodzi z litanii przeciwko strachowi Bene Gesserit – kobiecego zakonu posiadającego ogromną władzę w świecie „Diuny” autorstwa Franka Herberta . Rzadko kiedy zdanie z książki fantastycznej ma w sobie tyle mocy. Litania mówi prawdę. Przypomina, że strach jest paraliżującym uczuciem, które można, a nawet trzeba pokonać. Nie pochodzi on z zewnątrz, ale z nas samych. To w nas się rodzi i tylko my możemy go przezwyciężyć. Patrząc na prezentowany obraz pod tytułem „Strach” odczuwamy gonitwę myśli. Kontrastowe kolory jak biel i czerń oraz żółć i granat silnie wpływają na zmysły obserwatora. Dodatkowo na obrazie widnieje napis: STRACH, który nie pozostawia pytań o czym traktuje dzieło.

Moc pierwotnej energii obrazów Eugeniusza Minciela, jego swoisty „rozlewny charakter”, brak zahamowań i skrępowania tradycją, odwaga, unikanie nadmiernej refleksyjności oraz ironia to tylko skrótowy opis jego sztuki. Stając przed obrazami Eugeniusza Minciela, najistotniejsze staje się wewnętrzne nastawienie odbiorcy, otwarcie jego wrażliwości w sposób, który umożliwi odbiór jego malarstwa w jego istocie. Podobnie jak w jogińskiej metodzie śvasa-prśvasa (czyli wdechu-wydechu), oglądanie obrazów Eugeniusza Miniciela stać się może ćwiczeniem zbliżonym do sesji jogi. W którym łączą się ze sobą energie materii z duchową energią autora oraz poczucie piękna. Obrazy Minciela balansują na granicy między figuratywnością a abstrakcją. Jego twórczość umieszczano często w nurcie współczesnej ekspresji abstrakcyjnej, co nie jest zbyt trafne, gdyż taki sposób obrazowania zakłada pewnego rodzaju autoportretowy charakter. Obraz staje się wtedy czymś w rodzaju lustra, w którym mogą uzewnętrznić się przeżycia i emocje artysty. Minciel natomiast nie wydaje się zainteresowany tego rodzaju ekshibicjonizmem, stosuje on raczej wysublimowaną grę z widzem.
Studiował na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu w latach 1980- 1985. Otrzymał dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa prof. Wandy Gołkowskiej. Laureat drugiej nagrody jury na Krajowym Biennale Młodych „Droga i Prawda” we Wrocławiu. Była to jedna z pierwszych wystaw, na których zaistniała tzw. Nowa Ekspresja – trend w sztuce drugiej połowy XX wieku, którego twórcy skupiali się na wyrażaniu uczuć oraz emocji. Pomimo iż Minciel wziął udział w większości wystaw grupy od początku, przyjął pozycję outsidera. Jego prace wyróżniał własny, niezależny styl, który nawiązywał do abstrakcji. Zainspirowany niemiecką grupą artystyczną Neue Wilde („Nowi Dzicy”) Minciel przedstawiał na swoich płótnach rzeczywistość bez upiększania czy zacierania prawdy. Pozycję artysty podkreśla fakt, iż jego dzieła pojawiły się na najważniejszych pokoleniowych wystawach, m.in. „Realizm radykalny – abstrakcja konkretna” (Muzeum Narodowe w Warszawie, 1987) czy „Rozpoznanie – obrazy lat 90.” (Galeria Bunkier Sztuki w Krakowie, 1996). Prace artysty zostały zakupione m.in. przez Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Narodowe w Warszawie oraz Muzeum Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Description:
"Fear", 2014
acrylic, crayon/canvas, 61.5 x 46 cm; signed and dated lower left: 'MINCIEL | 2014' and described inside the composition lower: 'STRACH', signed and dated on the reverse: 'MINCIEL | "STRACH" | 2014 | AKRYL, KREDKA',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, kredka/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'MINCIEL | 2014' oraz opisany wewnątrz kompozycji u dołu: 'STRACH'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0