29
Andrzej Cisowski (1962 - 2020) | "Wiwisektor", 2015
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Andrzej Cisowski (1962 - 2020)
Wymiary
190 x 300 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 190 x 300 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A.Cisowski 2015 "Wiwisektor" 190x300',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Andrzej Cisowski należy do grona artystów, w których twórczości wybrzmiewała fascynacja popkulturą i pop-artem. Cisowski jest także uznawany za jednego z najciekawszych artystów debiutujących w latach 80., reprezentujących rodzący się wówczas nurt malarstwa neoekspresjonistycznego.
Twórczość artysty kształtowała się na przestrzeni wielu lat pod wpływem różnych środowisk artystycznych. Cisowski rozpoczął naukę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego, którą kontynuował na Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie w pracowni Konrada Klaphecka i A.R. Pencka. Język artystycznej wypowiedzi Cisowskiego rozkwitał pod wpływem otaczających go inspiracji. Początkowo artysta był zainteresowany stylem neoekspresjonizmu niemieckiego oraz art brutem. Podczas studiów w Düsseldorfie zetknął się z malarstwem Jean-Michel Basquiata, do którego bywał porównywany. Jak sam powiedział w jednym z wywiadów: „Co ciekawe, wówczas nie znałem jeszcze jego twórczości, a wiele osób oglądających moje prace właśnie z nim mnie kojarzyło. Nie pozostawało mi nic innego, jak pójść do księgarni i dowiedzieć się czegoś o artyście, z którym byłem utożsamiany. W tej düsseldorfskiej księgarni doznałem niemal olśnienia, odkryłem sam dla siebie wielką indywidualność, prawdziwą gwiazdę sztuki, którą miałem okazję poznać na dwa miesiące przed jej śmiercią. Wtedy nastąpił prawdziwy zwrot w mojej twórczości, następny etap fascynacji ekspresją, ale ani nie niemiecką, ani polską. Zbliżyłem się do graffiti. Dużo pisałem na obrazach. Przyjąłem za dewizę nową zasadę: im bardziej zwariowanie, tym lepiej dla obrazu” (Krzysztof Stanisławski, Nowa ekspresja. 20 lat. Vol 2, [kat. wyst.] Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie, Olsztyn 2009, s. 111-112). Wielki wpływ na kształt jego twórczości miała także amerykańska kultura masowa wyrażana w filmach, kreskówkach, komiksach, reklamie, a nawet opakowaniach produktów. W latach 90. artysta zaczął eksperymentować z rozpoznawalnymi motywami. To w czasie pobytu w Nowym Jorku Cisowski uległ fascynacji kulturą popularną i nawiązującym do niej nurtem sztuki – pop-artem. Doświadczenia z podróży do Ameryki dodały mu swobody i poczucia wolności, co uwidoczniało się w jego pracach. Oparł wówczas swój indywidualny język artystycznej wypowiedzi na zabawie formą, techniką i kompozycją. Z powodzeniem zaczął przetwarzać rzeczy już powstałe, filtrując je przez swoją wyobraźnię i wrażliwość. Cisowski był zdania, że współczesna kultura masowa wyprodukowała już tak wiele symboli i kształtów, że nie ma sensu zaśmiecać ludzkiej wyobraźni kolejnymi. Ponadto był krytycznie nastawiony do komercjalizacji kultury wizualnej oraz nadmiaru wizerunków, informacji, plotek, twarzy znanych z show-biznesu czy polityki, które otaczają w nadmiarze każdego. Nie generował więc kolejnych nich, lecz korzystał z rozpoznawalnych postaci znanych z kreskówek, telewizji czy reklam. Inspirował się również filmem i fotografią oraz sztuką graffiti. Andrzej Cisowski pozostawał świadom otaczających go wpływów i tendencji, jednak postawił na swój własny język artystycznej wypowiedzi, w którym główną zasadą stał się brak wszelkich zasad. Cisowski był twórcą niezwykle oryginalnym i autentycznym.
Obrazy wychodzące spod ręki Cisowskiego można ulokować na granicy malarstwa figuratywnego i abstrakcji. Wyłania się z nich wizerunek współczesnej, powszechnej wyobraźni zatopionej w morzu kolorowych, lecz nonsensownych obrazów. Cisowski upatrywał w malarstwie siłę ujawniającą cały marazm dzisiejszego świata i zdolność wyrwania konsumentów z bierności i podświadomej podatności na wpływ wszechotaczających reklam. Wskazywał on na bezsens konsumpcjonizmu, nie siląc się na zbędną pompatyczność czy pretensjonalność. Za pomocą zróżnicowanej stylistyki zespalał lokalne symbole z uniwersalnymi mitami, których znaczenie pozostawało czytelne dla odbiorców z różnych kultur całego świata.
W latach 1982-87 studiował malarstwo w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego w warszawskiej ASP. Studia artystyczne kontynuuje w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie w pracowni Konrada Klaphecka i A.R. Pencka. W 1990 uzyskuje tytuł "Meisterschüller" w pracowni A.R. Pencka. Wystawy indywidualne w warszawskiej Pracowni Dziekanka, Galerii Sztuki Współczesnej, Galerii Brama, Galerii Zachęta, krakowskiej Galerii Zderzak, Galerie Walther, Galerie im Kinderspielhaus w Düsseldorfie, Galerie Gabriele Jeroch w Hanowerze, Galerie 86 w Trier, Galerie Walther d'Eendt w Amsterdamie, Cavin-Morris Gallery w Nowym Jorku. Brał udział w kilkunastu zbiorowych wystawach sztuki polskiej i niemieckiej w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Japonii, Korei Płd, USA.
Description:
"Wiwisektor", 2015
oil/canvas, 190 x 300 cm; signed, dated and described on the reverse: 'A.Cisowski 2015 "Wiwisektor" 190x300', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Andrzej Cisowski należy do grona artystów, w których twórczości wybrzmiewała fascynacja popkulturą i pop-artem. Cisowski jest także uznawany za jednego z najciekawszych artystów debiutujących w latach 80., reprezentujących rodzący się wówczas nurt malarstwa neoekspresjonistycznego.
Twórczość artysty kształtowała się na przestrzeni wielu lat pod wpływem różnych środowisk artystycznych. Cisowski rozpoczął naukę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego, którą kontynuował na Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie w pracowni Konrada Klaphecka i A.R. Pencka. Język artystycznej wypowiedzi Cisowskiego rozkwitał pod wpływem otaczających go inspiracji. Początkowo artysta był zainteresowany stylem neoekspresjonizmu niemieckiego oraz art brutem. Podczas studiów w Düsseldorfie zetknął się z malarstwem Jean-Michel Basquiata, do którego bywał porównywany. Jak sam powiedział w jednym z wywiadów: „Co ciekawe, wówczas nie znałem jeszcze jego twórczości, a wiele osób oglądających moje prace właśnie z nim mnie kojarzyło. Nie pozostawało mi nic innego, jak pójść do księgarni i dowiedzieć się czegoś o artyście, z którym byłem utożsamiany. W tej düsseldorfskiej księgarni doznałem niemal olśnienia, odkryłem sam dla siebie wielką indywidualność, prawdziwą gwiazdę sztuki, którą miałem okazję poznać na dwa miesiące przed jej śmiercią. Wtedy nastąpił prawdziwy zwrot w mojej twórczości, następny etap fascynacji ekspresją, ale ani nie niemiecką, ani polską. Zbliżyłem się do graffiti. Dużo pisałem na obrazach. Przyjąłem za dewizę nową zasadę: im bardziej zwariowanie, tym lepiej dla obrazu” (Krzysztof Stanisławski, Nowa ekspresja. 20 lat. Vol 2, [kat. wyst.] Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie, Olsztyn 2009, s. 111-112). Wielki wpływ na kształt jego twórczości miała także amerykańska kultura masowa wyrażana w filmach, kreskówkach, komiksach, reklamie, a nawet opakowaniach produktów. W latach 90. artysta zaczął eksperymentować z rozpoznawalnymi motywami. To w czasie pobytu w Nowym Jorku Cisowski uległ fascynacji kulturą popularną i nawiązującym do niej nurtem sztuki – pop-artem. Doświadczenia z podróży do Ameryki dodały mu swobody i poczucia wolności, co uwidoczniało się w jego pracach. Oparł wówczas swój indywidualny język artystycznej wypowiedzi na zabawie formą, techniką i kompozycją. Z powodzeniem zaczął przetwarzać rzeczy już powstałe, filtrując je przez swoją wyobraźnię i wrażliwość. Cisowski był zdania, że współczesna kultura masowa wyprodukowała już tak wiele symboli i kształtów, że nie ma sensu zaśmiecać ludzkiej wyobraźni kolejnymi. Ponadto był krytycznie nastawiony do komercjalizacji kultury wizualnej oraz nadmiaru wizerunków, informacji, plotek, twarzy znanych z show-biznesu czy polityki, które otaczają w nadmiarze każdego. Nie generował więc kolejnych nich, lecz korzystał z rozpoznawalnych postaci znanych z kreskówek, telewizji czy reklam. Inspirował się również filmem i fotografią oraz sztuką graffiti. Andrzej Cisowski pozostawał świadom otaczających go wpływów i tendencji, jednak postawił na swój własny język artystycznej wypowiedzi, w którym główną zasadą stał się brak wszelkich zasad. Cisowski był twórcą niezwykle oryginalnym i autentycznym.
Obrazy wychodzące spod ręki Cisowskiego można ulokować na granicy malarstwa figuratywnego i abstrakcji. Wyłania się z nich wizerunek współczesnej, powszechnej wyobraźni zatopionej w morzu kolorowych, lecz nonsensownych obrazów. Cisowski upatrywał w malarstwie siłę ujawniającą cały marazm dzisiejszego świata i zdolność wyrwania konsumentów z bierności i podświadomej podatności na wpływ wszechotaczających reklam. Wskazywał on na bezsens konsumpcjonizmu, nie siląc się na zbędną pompatyczność czy pretensjonalność. Za pomocą zróżnicowanej stylistyki zespalał lokalne symbole z uniwersalnymi mitami, których znaczenie pozostawało czytelne dla odbiorców z różnych kultur całego świata.
W latach 1982-87 studiował malarstwo w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego w warszawskiej ASP. Studia artystyczne kontynuuje w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie w pracowni Konrada Klaphecka i A.R. Pencka. W 1990 uzyskuje tytuł "Meisterschüller" w pracowni A.R. Pencka. Wystawy indywidualne w warszawskiej Pracowni Dziekanka, Galerii Sztuki Współczesnej, Galerii Brama, Galerii Zachęta, krakowskiej Galerii Zderzak, Galerie Walther, Galerie im Kinderspielhaus w Düsseldorfie, Galerie Gabriele Jeroch w Hanowerze, Galerie 86 w Trier, Galerie Walther d'Eendt w Amsterdamie, Cavin-Morris Gallery w Nowym Jorku. Brał udział w kilkunastu zbiorowych wystawach sztuki polskiej i niemieckiej w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Japonii, Korei Płd, USA.
Description:
"Wiwisektor", 2015
oil/canvas, 190 x 300 cm; signed, dated and described on the reverse: 'A.Cisowski 2015 "Wiwisektor" 190x300', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A.Cisowski 2015 "Wiwisektor" 190x300'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0