26
Tomasz Ciecierski/Przemysław Matecki | "Always Look at the Left Side of Life", 2020
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Wymiary
130 x 110 x 11 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 130 x 110 x 11 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'P. MATECKI | OLEJ 2020 | T.CIECIERSKI',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Praca z cyklu „Always Look at the Left Side of Life” została stworzona przez Tomasza Ciecierskiego i Przemka Mateckiego jako wyraz wspólnego dla obu artystów światopoglądu politycznego. Dzięki wyważonej współpracy żaden artysta nie dominuje nad drugim, a sama praca balansuje między abstrakcją a figuracją, co jest charakterystyczne dla obu twórców.
Tomasz Ciecierski jest uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich malarzy. Po różnego rodzaju cyklach zgłębiających naturę malarstwa artysta zrezygnował z narracyjnego i figuratywnego sposobu obrazowania na rzecz form syntetycznych na granicy abstrakcji. Wiązało się to z odrzuceniem tradycyjnie pojmowanego obrazu. Ciecierski często wychodzi poza klasyczną formę, tworząc układy reliefowe z nakładanych na siebie warstwami małych olejnych płócien. Cała twórczość artysty skupia się wokół poszukiwania istoty samego malarstwa, bardzo refleksyjnie traktuje on samo medium. Istotne dla Ciecierskiego są techniki rysunkowe, które pojawiają się w pracach w formie dynamicznej i uproszczonej notacji figuralnej. Artysta wielokrotnie dokonywał rewizji zagadnień związanych z malarstwem, badając otoczenie malarza, a także jego narzędzia. Od początku twórczości bardzo świadomie poszukiwał malarskiej formy. Klasycznej spójności pozbawione były już jego wczesne prace składające się z niezależnych od siebie fragmentów. Poszczególne płótna ukazywały proces powstawania obrazu, a także sposób myślenia artysty w trakcie realizacji. Wypracował bardzo charakterystyczny dla siebie system pracy polegający na konstruowaniu prac z osobnych płócien lub kartek, które wspólnie tworzą większą całość. W ten sposób Ciecierski zestawia ze sobą różnorodne formalnie elementy w obrębie jednego dzieła. Tego rodzaju działania sprowadza do coraz bardziej syntetycznej formy, wykorzystując elementy figuratywne, abstrakcyjne, narracyjne, szeroki repertuar znaków jako zestawu powtarzalnych motywów, które wyklarowały się w procesach redukcji i konsolidacji.
Odniesienia do bliższej i dalszej historii malarstwa znajdziemy również w pracach Przemka Mateckiego. Artystę ciężko zaszufladkować, jego twórczość charakteryzuje eklektyczność, nieustannie porzuca on bezpieczną strefę malarskich tradycji, często sięgając po fotografię gazetową, wycinki z kolorowych magazynów i tworzy z nich materię malarską, wchodząc w obszar bliski kolażowi. Współczesna kultura wizualna jest dla Mateckiego rodzajem rezerwuaru-śmietnika motywów, po które sięga i wykorzystuje. W jego pracach możemy znaleźć odwołania do popkultury w formie wizerunków znanych piosenkarek, aktorek, postaci filmowych czy gwiazd polityki. Tracą one jednak swój ludzki charakter poprzez poddanie zabiegom, takim jak multiplikacja, czy przekształcenie w piktogramy. Najbardziej istotnym aspektem staje się moment wyabstrahowania, w którego wyniku fotografia czy postać tracą swój kontekst związany z kolorowym magazynem. Matecki często sięga po rozpoznawalne, fotograficzne motywy, które zanikają na rzecz malarskiej gry, tworząc swoiste kontrapunkty malarskich kompozycji lub podają się jej działaniu kamuflażu. Twórczość artysty często możemy określić malarstwem materii, w którym gest staje się uzmysłowieniem rzeczowości, kamuflażem czy też aktem negacji. Matecki postrzega świat z gazet jako karykaturalny, a to co maluje jest dla niego bliższe prawdy. To, co widzimy na fotografiach z kolorowych magazynów, jest tak zmienione przez programy graficzne, dostosowane do obowiązującego kanonu i kontekstu, że nie pozostaje już nic co możemy określić jako ludzkie, naturalne. Często wychodzi poza wycinki z gazet i sięga po konteksty z historii sztuki, jednocześnie myśląc o obrazie przede wszystkim w kategoriach abstrakcyjnego układu plam barwnych na płaszczyźnie.
Współpraca Ciecierskiego i Mateckiego zaowocowała cyklem prac związanych z wspólnym badaniem materii malarstwa. Podjęty eksperyment przekształca myśl zawartą w tytule w przedstawienie piktogramowe, zmultiplikowane, ukazane na różnych płaszczyznach i formatach.
Description:
"Always Look at the Left Side of Life", 2020
oil/canvas, 130 x 110 x 11 cm; signed, dated and described on the reverse: 'P. MATECKI | OLEJ 2020 | T.CIECIERSKI', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Praca z cyklu „Always Look at the Left Side of Life” została stworzona przez Tomasza Ciecierskiego i Przemka Mateckiego jako wyraz wspólnego dla obu artystów światopoglądu politycznego. Dzięki wyważonej współpracy żaden artysta nie dominuje nad drugim, a sama praca balansuje między abstrakcją a figuracją, co jest charakterystyczne dla obu twórców.
Tomasz Ciecierski jest uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich malarzy. Po różnego rodzaju cyklach zgłębiających naturę malarstwa artysta zrezygnował z narracyjnego i figuratywnego sposobu obrazowania na rzecz form syntetycznych na granicy abstrakcji. Wiązało się to z odrzuceniem tradycyjnie pojmowanego obrazu. Ciecierski często wychodzi poza klasyczną formę, tworząc układy reliefowe z nakładanych na siebie warstwami małych olejnych płócien. Cała twórczość artysty skupia się wokół poszukiwania istoty samego malarstwa, bardzo refleksyjnie traktuje on samo medium. Istotne dla Ciecierskiego są techniki rysunkowe, które pojawiają się w pracach w formie dynamicznej i uproszczonej notacji figuralnej. Artysta wielokrotnie dokonywał rewizji zagadnień związanych z malarstwem, badając otoczenie malarza, a także jego narzędzia. Od początku twórczości bardzo świadomie poszukiwał malarskiej formy. Klasycznej spójności pozbawione były już jego wczesne prace składające się z niezależnych od siebie fragmentów. Poszczególne płótna ukazywały proces powstawania obrazu, a także sposób myślenia artysty w trakcie realizacji. Wypracował bardzo charakterystyczny dla siebie system pracy polegający na konstruowaniu prac z osobnych płócien lub kartek, które wspólnie tworzą większą całość. W ten sposób Ciecierski zestawia ze sobą różnorodne formalnie elementy w obrębie jednego dzieła. Tego rodzaju działania sprowadza do coraz bardziej syntetycznej formy, wykorzystując elementy figuratywne, abstrakcyjne, narracyjne, szeroki repertuar znaków jako zestawu powtarzalnych motywów, które wyklarowały się w procesach redukcji i konsolidacji.
Odniesienia do bliższej i dalszej historii malarstwa znajdziemy również w pracach Przemka Mateckiego. Artystę ciężko zaszufladkować, jego twórczość charakteryzuje eklektyczność, nieustannie porzuca on bezpieczną strefę malarskich tradycji, często sięgając po fotografię gazetową, wycinki z kolorowych magazynów i tworzy z nich materię malarską, wchodząc w obszar bliski kolażowi. Współczesna kultura wizualna jest dla Mateckiego rodzajem rezerwuaru-śmietnika motywów, po które sięga i wykorzystuje. W jego pracach możemy znaleźć odwołania do popkultury w formie wizerunków znanych piosenkarek, aktorek, postaci filmowych czy gwiazd polityki. Tracą one jednak swój ludzki charakter poprzez poddanie zabiegom, takim jak multiplikacja, czy przekształcenie w piktogramy. Najbardziej istotnym aspektem staje się moment wyabstrahowania, w którego wyniku fotografia czy postać tracą swój kontekst związany z kolorowym magazynem. Matecki często sięga po rozpoznawalne, fotograficzne motywy, które zanikają na rzecz malarskiej gry, tworząc swoiste kontrapunkty malarskich kompozycji lub podają się jej działaniu kamuflażu. Twórczość artysty często możemy określić malarstwem materii, w którym gest staje się uzmysłowieniem rzeczowości, kamuflażem czy też aktem negacji. Matecki postrzega świat z gazet jako karykaturalny, a to co maluje jest dla niego bliższe prawdy. To, co widzimy na fotografiach z kolorowych magazynów, jest tak zmienione przez programy graficzne, dostosowane do obowiązującego kanonu i kontekstu, że nie pozostaje już nic co możemy określić jako ludzkie, naturalne. Często wychodzi poza wycinki z gazet i sięga po konteksty z historii sztuki, jednocześnie myśląc o obrazie przede wszystkim w kategoriach abstrakcyjnego układu plam barwnych na płaszczyźnie.
Współpraca Ciecierskiego i Mateckiego zaowocowała cyklem prac związanych z wspólnym badaniem materii malarstwa. Podjęty eksperyment przekształca myśl zawartą w tytule w przedstawienie piktogramowe, zmultiplikowane, ukazane na różnych płaszczyznach i formatach.
Description:
"Always Look at the Left Side of Life", 2020
oil/canvas, 130 x 110 x 11 cm; signed, dated and described on the reverse: 'P. MATECKI | OLEJ 2020 | T.CIECIERSKI', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'P. MATECKI | OLEJ 2020 | T.CIECIERSKI'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
„Always Look at The Left Side of Life”, Wizytująca Galeria, Warszawa, 6.02-10.04.2021