Powrót do DESA.PL
14 of Liczba obiektów: 58
14
Ryszard Woźniak (1956) | "Dziwny ląd", około1982
Estymacja:
25,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Ryszard Woźniak (1956)
Wymiary
70 x 55,5 cm
Opis
olej/płótno, 70 x 55,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odworciu: 'DZIWNY LĄD '82 | RYSZARD | WOŹNIAK', na odwrociu naklejka wystawowa z Galerii Arsenał w Białymstoku

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Namalowałem przed i po dyplomie kilkadziesiąt obrazów abstrakcyjnych, które później wyrzuciłem. Zostało kilka, zdjętych z blejtramów. Proces oduczania się tego, czego nauczono mnie i czego sam się nauczyłem na Akademii trwał dość długo. Aż w pewnym momencie zacząłem malować jak człowiek wolny. To znaczy, przestałem być czeladnikiem, a zacząłem – majstrem. A to wyzwolenie przyszło w czasie, kiedy nie było mi do śmiechu, podobnie jak większości Polaków”.

Ryszard Woźniak

DOBRO I ZŁO, ŚWIATŁO I CIEMNOŚĆ

Obraz „Dziwny Ląd” powstał w 1982 i należy do serii prac stanowiących reakcję Ryszarda Woźniaka na wprowadzenie stanu wojennego w Polsce. Inne jego dzieła z tego okresu to: „Zabieg”, „Prom kosmiczny Piekło – Niebo”, „Montaż głowicy”, „Trzygłowy egzekutor”, „Czerwony rogalik co na śniadanie” czy „Cichy odlot anioła – stróża”. W latach 1982-88 pracował na stanowisku wykładowcy w Pracowni Technologii i Technik Malarskich w warszawskiej ASP kierowanej przez Ryszarda Wojciechowskiego. W okresie tym, jako członek Gruppy, uczestniczył w większości ich wystaw oraz wystąpień, a także współtworzył ruch kultury niezależnej. Spośród wszystkich jej przedstawicieli Woźniak podejmował wątki pełne liryczności i metafizyki, choć opisywane przez krytyków również jako najbardziej ekspresyjne. Jak zauważa Anda Rottenberg: „Bowiem wbrew temu, co się chce myśleć o malarstwie, szczególnie o malarstwie Gruppy, sama umiejętność nie była dostatecznym powodem, by je uprawiać. Trzeba było czegoś więcej: potrzeby kwestionowania utartych prawd, ironicznego i przewrotnego orzekania o rzeczywistości, brania pod lupę żenujących sytuacji. Każdy z nich robił to na swój sposób, lecz jedynie Ryszard Woźniak konsekwentnie unikał pracy nad kształtowaniem własnego stylu, wejścia w koleinę, która go będzie prowadzić w stronę rutyny. Nie chciał tej koleiny wytyczać. Nie chciał też, by mu ją wytyczało jego malarstwo. Potrzebował ustawicznego zdziwienia, chciał być zaskakiwany przez rzeczywistość i dopiero ona miała mu podpowiadać formę obrazu” (Anda Rottenberg, „UNIKAĆ RUTYNY” [w:] Ryszard Woźniak. Pomocnicy. Galeria Sztuki Szokart, Poznań, 15-30.11.2022). Woźniak w latach 1992-2021 prowadził Pracownię Malarstwa na Uniwersytecie Zielonogórskim, gdzie m.in. realizuje autorską koncepcję „Sztuki sprzeciwu” i „Sztuki podziwu”, będącej pokłosiem dotychczasowych jego doświadczeń rzeczywistości. Obrazy malowane z natury pojawiły się w twórczości Woźniaka na czwartym roku studiów z malarstwa realizowanych pod kierunkiem Stefana Gierowskiego. Już w tych wczesnych dziełach można dostrzec syntetyczne podejście artysty do formy oraz wyczuć bezpośredni głos jego wyobraźni. Jednocześnie Woźniak poprzez swoje obrazy i teksty komentuje rzeczywistość i aktualne zjawiska z obszaru sztuki. Charakterystyczne podejście do harmonizacji form, w których punktem wyjścia była natura, jest również zauważalne w kompozycji dzieła „Dziwny Ląd”. Woźniak operuje tu metaforyką znaku, symbolu lub emblematu – charakterystycznymi wątkami dla jego wczesnego etapu twórczości. Jednocześnie jego postawa twórcza polega na konceptualnym wykorzystaniu obrazu jako nośnika sztuki. Twórczości malarskiej Woźniaka, będącej żywą reakcją na otaczającą go rzeczywistość, przez lata towarzyszyły również działania performatywne – od najprostszych form angażowania publiczności, do wielodniowych działań złożonych. Sam artysta, opisując te zdarzenia, używał terminu pseudoperformance.

Artysta w swojej twórczości podejmuje paraboliczną opowieść o złożoności natury i kondycji człowieczej, problemach dobra i zła. Ustala zależności między boskością a człowieczeństwem. Silne w działaniach Woźniaka pozostają również echa światopoglądu gnostyków i ich postawy, której źródło stanowią zmagające się ze sobą przeciwieństwa: dobro i zło, światło i ciemność.
Studiował w warszawskiej ASP w pracowni malarstwa S. Gierowskiego (dyplom w 1981). Od 1982 związany z Gruppą brał udział w niemal wszystkich jej wystawach i akcjach, współredagował jej pismo “Oj dobrze już”. W 1987 zdobył I nagrodę na II Biennale Młodych “Droga i Prawda” we Wrocławiu. W latach 1985-1989 (z przerwami) wraz z M. Sobczykiem pracował przy polichromii cerkwi neo-unickiej w Kostomłotach na Podlasiu. W 1986 wraz z Grzybem przebywał na stypendium w Berlinie Zachodnim. W 1991/92 wykładał w prywatnej Szkole Sztuki w Warszawie, założonej i prowadzonej przez J. Modzelewskiego i M. Sobczyka. Od 1992 prowadzi pracownię malarstwa w Instytucie Wychowania Plastycznego WSP w Zielonej Górze. W twórczości z lat 80. odnaleźć można komentarz do rzeczywistości PRL-u („Nowa fala popierdala”), tworzy też ekspresyjne prace w mocnej kolorystyce. Pod koniec lat 80-tych w jego malarstwie ujawnia się nurt symboliczny i metaforyczny. W latach 90-tych bierze udział w licznych performansach i instalacjach.

Description:
"Strange land", circa 1982
oil/canvas, 70 x 55.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'DZIWNY LAD '82 | RYSZARD | WOzNIAK', the sticker from exhibition in Arsenal Gallery in Bialystok on the reverse,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odworciu: 'DZIWNY LĄD '82 | RYSZARD | WOŹNIAK'
Proweniencja
dar od artysty, lata 80. XX w.; kolekcja Andy Rottenberg; Desa Unicum, 2017; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Entuzjazm sztuki, Galeria Awangarda, Wrocław 2003, s. nlb.
Wystawiany
„I wystąpienie Gruppy: Las, góra a nad górą chmura”, Pracownia Dziekanka, Warszawa, 14-21.01.1983; „II wystąpienie Gruppy: Las, góra a nad górą chmura a nad chmurą dziura”, BWA, Lublin, 9-13.03.1983; Ryszard Woźniak, BWA Arsenał, Białystok, 09.1991; Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom 11-30.11.1991; „Entuzjazm sztuki”, Galeria Awangarda BWA, Wrocław, 02-03.2003 (autorska replika obrazu)