Powrót do DESA.PL
11 of Liczba obiektów: 58
11
Paweł Kowalewski (1958) | "Męski poród", 1986
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
180,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Paweł Kowalewski (1958)
Wymiary
120 x 150 cm
Opis
olej/płótno, 120 x 150 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'P.K'86 | TYTUŁ: "MĘSKI PORÓD" | 150 x 120 OL/PŁ | PAWEŁ KOWALEWSKI 86',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Sens tego, co robię tkwi w tym, że to robię. Oto dewiza, którą powinni mieć wypisaną na czołach artyści. To bowiem, co czynią, jest absolutnie pozbawione sensu. Ze łzami w oczach wysłuchuję od paru lat bełkotliwych referatów i wypowiedzi, oglądam setki idiotycznych pokazów nikomu do niczego nie służących. Jedynie getto, czy jak kto woli koteria artystyczna, ekscytuje się tą nierealnością w kraju realnego socjalizmu. Sztuka bowiem straciła jakiekolwiek znaczenie, sale wystawowe zapełniają się wciąż tymi samymi ludźmi i stwarzają wrażenie, że cokolwiek się dzieje, że jeszcze nie zginęła. A tak naprawdę to tylko rytualna stypa”.

Paweł Kowalewski, „Odejście od siebie samego zakamuflowane chichotem”, „Oj dobrze już” nr 6, 1986

Od pierwszych lat swojej kariery artystycznej Paweł Kowalewski rozwijał „sztukę osobistą”. Jego inspiracje pozostawały w silnym połączeniu z życiem prywatnym. W 1983 powstała formacja artystyczna Gruppa. Paweł Kowalewski stworzył ją wraz z pięcioma malarzami z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Malowali oni antyestetyczne krzykliwe, figuratywne obrazy. Na tle szarości lat 80. pełne barw malarstwo członków tej formacji zdawało się wręcz krzyczeć kolorem. Swoista „Dzikość” malarstwa Gruppy była jednak nie tylko buntem przeciw stanowi wojennemu, ale także przeciwko banalności postawangardowej sztuki, która miała znamiona jałowego akademizmu. Gruppowcy odczuwali potrzebę zbiorowej działalności, dawania w sztuce upustu swoim emocjom i przekonaniom. Rzeczywistość odczuwali jako absurd i groteskę, czas pozbawiony prawdziwych wartości. Na brutalność w obszarze politycznym odpowiadali „dzikością” malarstwa. Wolność manifestowała się w ich pracach jako anarchia, jadowita prowokacja, gorzka ironia, niekiedy nawet jako obsceniczność. Malarze Gruppy nie chcieli funkcjonować w oficjalnym obiegu sztuki PRL, równocześnie obca im też była retoryka martyrologii artystów związanych z solidarnościowo- -kościelną opozycją. Dlatego właśnie granicznym momentem w twórczości Kowalewskiego był rok 1989, kiedy to Kowalewski wraz z członkami Gruppy zainicjował akcję wspólnego malowania przed stołecznym lokalem wyborczym Solidarności w Warszawie. Akcja o nazwie: „Głos przyrody na Solidarność” symbolicznie wieńczyła ich grupową karierę. Można powiedzieć, że artyści w latach 80. zaczynali jako nowicjusze, a kończyli swoją działalność jako uznani artyści. W 1992 w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki zorganizowano przekrojową, obszerną wystawę, która podsumowywała twórczość artystyczną Gruppy. Transformacja systemowa, a także koniec istnienia formacji, odcisnęły na twórczości Kowalewskiego widoczne zmiany. Na początku lat 90. artysta zaczął tworzyć płótna analityczne, strukturalne. W pracach malarskich z tego okresu artysta zderzał ze sobą XIX-wieczne wzory tapet z sarkastyczną wizją przyszłości. Prezentowane podczas aukcji dzieło pochodzi właśnie z tego interesującego okresu twórczości. Dzieło jest datowane na 1991 rok. Oprócz ciekawej techniki wykonania, równie intrygujący jest tytuł dzieła „Natura nasza jest w ruchu, zupełny odpoczynek to śmierć”.

Warto nadmienić, że po prezentacji swojego cyklu pt. „Fin de siècle” w warszawskiej galerii Appendix w 1992, Paweł Kowalewski został przyjęty do stajni francuskiego galernika Isy Brachota, jako drugi Polak (po Romanie Opałce). Jego prace zostały pokazane wówczas w galerii Brachot w Brukseli, równolegle z retrospektywą największej belgijskiej sławy, surrealisty Paula Delvaux. Wraz z cyklem „Fin de siècle” artysta zakończył pracę z medium malarskim. Od tego momentu skupił się na pracach o charakterze interdyscyplinarnym i o znamionach performance’u. Powstały wówczas najbardziej zaangażowane społecznie prace artysty. Napis „Europeans only” (Tylko dla Europejczyków), który artysta zobaczył w Muzeum Apartheidu w Johannesburgu wywarł to na nim ogromne wrażenie. Czego efektem było zainicjowanie w 2010 serii artystycznej „Forbidden/NIE WOLNO”, będącą dokumentacją zakazów i nakazów rejestrowanych podczas podróży artysty po całym świecie.
Studiował na warszawskiej ASP, gdzie w 1983 otrzymał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Malarstwa S. Gierowskiego. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa". W 1983 otrzymał dyplom (z wyróżnieniem) w pracowni malarstwa Stefana Gierowskiego w warszawskiej ASP. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa".

Description:
"Male childbirth", 1986
oil/canvas, 120 x 150 cm; signed, dated and described on the reverse: 'P.K'86 | TYTUL: "MESKI POROD" | 150 x 120 OL/PL | PAWEL KOWALEWSKI 86', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'P.K'86 | TYTUŁ: "MĘSKI PORÓD" | 150 x 120 OL/PŁ | PAWEŁ KOWALEWSKI 86'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska (zakup bezpośrednio od artysty)
Literatura
0
Wystawiany
0