Powrót do DESA.PL
8 of Liczba obiektów: 58
8
Ryszard Grzyb (1956) | "Nosorożec i motyle", 1991
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Ryszard Grzyb (1956)
Wymiary
220 x 230 cm
Opis
olej/płótno, 220 x 230 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Ryszard Grzyb | "Nosorożec i motyle" | 220 x 230 1991',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„A właśnie, że nie dla historyków sztuki, nie dla potomności, nie dla koneserów, nie ambitnie. A właśnie malować tak, żeby było ładnie, albo brzydko. Bez dupościsku, zwyczajnie. Niech to będzie bez ‘treści’, bez ‘Filozofii’, jakiejś historyjki o ptaszkach, nocniku, o pokazywaniu języka, o rybkach w akwarium, niech to będzie jak opowiadanie historyjek wymyślonych na poczekaniu”.

Ryszard Grzyb

PRZETWORZYĆ CIAŁO I MYŚLI W KSZTAŁT I KOLOR

Ryszard Grzyb jest malarzem i poetą, który swój styl malarski, ukształtowany podczas studiów artystycznych we Wrocławiu i Warszawie, traktuje jako sposób wypowiedzi artystycznej i filozofię życia. Aktywnie tworząc jeszcze przed 1980, stał się prekursorem Nowej ekspresji, z której w późniejszych latach stworzył całkowicie indywidualne formy. W latach 1982-92 aktywnie wystawiał i uczestniczył w akcjach Gruppy, której był członkiem wraz z Pawłem Kowalewskim, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem oraz Ryszardem Woźniakiem. Również był jednym ze współzałożycieli i wydawcą jej pisma zatytułowanego „Oj dobrze już”. Po rozpadzie grupy styl malarstwa jej członków uległ zmianie. Grzyb pozostał jednak konsekwentny w realizacji ekspresjonistycznych form oraz powtarzalności motywów – głównie zwierzęcych. Jak sam dodaje: „Nawet w formie, wydawałoby się bardziej spokojnej, zawsze pojawia się jakiś zgrzyt kolorystyczny, dziwne określenie formy. Jeśli nie w pierwszej warstwie, naskórkowej, to w tej drugiej, bardziej ukrytej. Na pewno jest to rodzaj ekspresjonizmu. Nawet w portretach czy martwych naturach jakiś dotyk ekspresjonizmu jest obecny. Na przykład przez to, że kolor jest ́przegięty’, przerysowany, zawsze jest tam coś takiego, co powinno być aktywne, co powinno wnosić energię, a nie być obojętne czy chłodne. To na pewno jest w większości moich obrazów” (Ryszard Grzyb, Ekspresja i poezja. Rozmowa Ryszarda Grzyba z Krzysztofem Stanisławskim [w:] KUNST DER FREIHEIT. Polska Nowa ekspresja lat 80. XX w. walcząca, kat. wyst., Kühlhaus Berlin, 2017, s. 92).

Malarstwo dla Ryszarda Grzyba było filozofią, przetworzeniem ciała i myśli w kształt i kolor. W swoich działaniach szczególnie dążył do odkrywania sfery przedpojęciowej. Artysta wydobywał formy za pomocą charakterystycznej dla jego twórczości fantazji połączonej z silną ekspresją, skłonnością do deformacji, gry form bliskiej abstrakcji geometrycznej czy motywami dodanymi spoza realności. Grzyb na miejscu odważnych manifestacji obyczajowych, społecznych, politycznych pokazuje refleksję i zadumę bliską duchowej intymności. Swoje odosobnienie często wyrażał w słowach własnej poezji. Jego indywidualne podejście do materii malarskiej było również przedmiotem badań licznych krytyków sztuki, wśród których znajduje się wypowiedź Krzysztofa Lipki: „Odnoszę wrażenie, że Ryszard Grzyb poszukuje tu pewnych aluzyjnych klimatów, które mogą usytuować jego indywidualny idiom wobec różnych tradycji i stworzyć specyficzną aurę zniuansowanej aluzji. Obok znanych z dorobku Grzyba akcentów azjatyckich, zwierzęcych czy pastoralnych, niektóre pomysły przywołują echa maniery art deco, inne odsyłają do Nachta, Grupy Cobra, Basquiata czy nawet Matisse’a. Na to dopiero nakłada się niepowtarzalna wrażliwość kolorystyczna z ciągłym i zawsze utrafionym poszukiwaniem niewyeksploatowanych zestawów odcieni rozmaitych barw. Grzyb nie boi się żadnych kolorystycznych połączeń, pod jego pędzlem dźwięczy prawdziwie i pięknie” (Krzysztof Lipka, „Zwierzę w klatce z człowieka”, czyli o portretach i parawanach Ryszarda Grzyba [w:] Ryszard Grzyb. Zwierzę w klatce z człowieka. Portrety i parawany, Galeria aTAK, Warszawa, 21.02-25.05.2014, s. 9).

W prezentowanym obrazie można dostrzec charakterystyczne dla twórczości Grzyba nawiązania do kultury azjatyckiej. Poprzez zastosowanie płaskich plam barwnych artysta sprowadził ukazane elementy zwierzęce i roślinne do kolorowego ornamentu. Poezja twórcy konsekwentnie implementowana w działalności artystycznej przyczynia się do wzajemnego nakładania się wizji operujących słowem i rzeczywistości malarskiej. W efekcie uzyskane formy współbrzmią poczuciem humoru, który chroni jego twórczość przed patosem oraz łatwości w operowaniu malarskimi środkami. Kompozycja zamyka się w poczuciu ładu, a elementy kolorystyczne wibrują czystymi tonami, nadając dziełu wyjątkowej narracji.
Ryszard Grzyb studiował w latach 1976-79 we wrocławskiej PWSSP w pracowni Z. Karpińskiego. Później przeniósł się na Wydział Malarstwa warszawskiej ASP do pracowni Ziemskiego, gdzie poznał W. Pawlaka i innych członków "Gruppy", którą wspólnie założyli w 1982 roku. Na początku malował "papiery" - kompozycje wykonane na kartonie temperą i gwaszem. Wspólnie z Woźniakiem wyjechali na stypendium do Berlina, gdzie Grzyb kontynuował malowanie ostrymi kolorami płaskich "papierów". Pod koniec lat 80., artysta zmienił styl, zajmując się bardziej malarstwem olejnym. Zajmuje się również grafiką reklamową.

Description:
"Rhinoceros and butterflies", 1991
oil/canvas, 220 x 230 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Ryszard Grzyb | "Nosorozec i motyle" | 220 x 230 1991', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Ryszard Grzyb | "Nosorożec i motyle" | 220 x 230 1991'
Proweniencja
Starmach Gallery, Kraków; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0