3
Leszek Sobocki (1934) | Z cyklu "Zuzia i starzec", 2014
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Leszek Sobocki (1934)
Wymiary
115 x 90 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 115 x 90 cm, sygnowany p.d.: 'SOBOCKI', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PINXIT; L. SOBOCKI| A.D 2014 | "ZUZIA I STARZEC"'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
NOWA HISTORIA „ZUZANNY I STARCÓW”
Historia „Zuzanny i starców” jest znanym motywem dla historii sztuki, z którego czerpało wielu artystów na przestrzeni wieków. Wywodzi się z Księgi Daniela będącej częścią Starego Testamentu. Tytułowa Zuzanna najczęściej jest przedstawiana w momencie brania kąpieli, kiedy rytuałowi przygląda się dwóch zakochanych w niej mężczyzn. Urażeni odrzuceniem zalotów podglądacze oskarżają kobietę o cudzołóstwo, za co grozi jej kara śmierci. Historia ma jednak pozytywne zakończenie: od ukamienowania Zuzannę chroni wstawiennictwo proroka Daniela. Dla wczesnych twórców motyw był przede wszystkim pretekstem do ukazania niecnych uczynków i działania na szkodę innych, w późniejszym okresie, temat stanowił przyczynek do studium kobiecego aktu. Temat ten w malarstwie był podejmowany między innymi przez Rembrandta, Tintoretta i Petera Paula Rubensa.
W pracy Sobockiego oczom widza ukazują się dwie postaci: starszego mężczyzny i młodej kobiety, osłaniającej swoje nagie ciało. Biorąc pod uwagę wcześniejszą twórczość artysty, można domniemywać, że modelem dla tytułowego ‘starca’ był sam malarz. Sobocki przez większą część aktywności malarskiej ukazywał bowiem własne oblicze. O tym czasie mówił: „Kiedyś odparowałem, zresztą bardzo prostackie, zarzuty o ‘narcyzm’ twierdzeniem, że Sobockiego wizerunek własny jest portretem rzeczywistości ogólnej, nie tylko poznaniem geografii własnego oblicza. Zresztą autoportrety nasycałem arsenałem wszelkich symboli, znaczeń, odniesień, by mogły stanowić stronę we wiadomym zwarciu. Podejrzewam, że dla wielu drażniące było zajęcie się wyłącznie sobą, propagowanie prywatności. (…) Po pierwszym okresie fascynacji umiejętnością warsztatową i radością życia następuje seria mrocznych portretów, gdzie prywatnością jest wypożyczone oblicze, które przyobleka w szaty mitów biblijnych. Dla mnie przejmującą rzeczą jest, że zawsze odnajduję żywego Rembrandta, uwalniając go z nałożonych szat. Ujawnia się prawdziwa twarz, o której można wiele powiedzieć” (Leszek Sobocki, Dlaczego przestałem malować autoportrety? [w:] Leszek Sobocki. Podobizny i znaki, katalog wystawy w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, Kraków 2018, s. 156).
Obraz został namalowany bardzo lekko, szeroko kładzionymi plamami barw. W porównaniu do innych, wcześniejszych dzieł Sobockiego, w przypadku cyklu „Zuzia i starcy” można zauważyć dużo większą swobodę malowania. Ekspresji dziełu dodaje kontrast pomiędzy nagim mężczyzną i zasłoniętą, młodą modelką, a sam kontekst historyczny nasuwa widzowi pytanie o istotę przedstawienia. Czy malując (domniemanie) swoją podobiznę, artysta stawia się w roli podglądającego opresora, czy przekornie gra z odbiorcą na polu znaczeń kulturowych?
Description:
From series "Zuzia i starzec", 2014
oil/canvas, 115 x 90 cm; signed lower right: 'SOBOCKI', signed, dated and described on the reverse: 'PINXIT; L. SOBOCKI| A.D 2014 | "ZUZIA I STARZEC"',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
NOWA HISTORIA „ZUZANNY I STARCÓW”
Historia „Zuzanny i starców” jest znanym motywem dla historii sztuki, z którego czerpało wielu artystów na przestrzeni wieków. Wywodzi się z Księgi Daniela będącej częścią Starego Testamentu. Tytułowa Zuzanna najczęściej jest przedstawiana w momencie brania kąpieli, kiedy rytuałowi przygląda się dwóch zakochanych w niej mężczyzn. Urażeni odrzuceniem zalotów podglądacze oskarżają kobietę o cudzołóstwo, za co grozi jej kara śmierci. Historia ma jednak pozytywne zakończenie: od ukamienowania Zuzannę chroni wstawiennictwo proroka Daniela. Dla wczesnych twórców motyw był przede wszystkim pretekstem do ukazania niecnych uczynków i działania na szkodę innych, w późniejszym okresie, temat stanowił przyczynek do studium kobiecego aktu. Temat ten w malarstwie był podejmowany między innymi przez Rembrandta, Tintoretta i Petera Paula Rubensa.
W pracy Sobockiego oczom widza ukazują się dwie postaci: starszego mężczyzny i młodej kobiety, osłaniającej swoje nagie ciało. Biorąc pod uwagę wcześniejszą twórczość artysty, można domniemywać, że modelem dla tytułowego ‘starca’ był sam malarz. Sobocki przez większą część aktywności malarskiej ukazywał bowiem własne oblicze. O tym czasie mówił: „Kiedyś odparowałem, zresztą bardzo prostackie, zarzuty o ‘narcyzm’ twierdzeniem, że Sobockiego wizerunek własny jest portretem rzeczywistości ogólnej, nie tylko poznaniem geografii własnego oblicza. Zresztą autoportrety nasycałem arsenałem wszelkich symboli, znaczeń, odniesień, by mogły stanowić stronę we wiadomym zwarciu. Podejrzewam, że dla wielu drażniące było zajęcie się wyłącznie sobą, propagowanie prywatności. (…) Po pierwszym okresie fascynacji umiejętnością warsztatową i radością życia następuje seria mrocznych portretów, gdzie prywatnością jest wypożyczone oblicze, które przyobleka w szaty mitów biblijnych. Dla mnie przejmującą rzeczą jest, że zawsze odnajduję żywego Rembrandta, uwalniając go z nałożonych szat. Ujawnia się prawdziwa twarz, o której można wiele powiedzieć” (Leszek Sobocki, Dlaczego przestałem malować autoportrety? [w:] Leszek Sobocki. Podobizny i znaki, katalog wystawy w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, Kraków 2018, s. 156).
Obraz został namalowany bardzo lekko, szeroko kładzionymi plamami barw. W porównaniu do innych, wcześniejszych dzieł Sobockiego, w przypadku cyklu „Zuzia i starcy” można zauważyć dużo większą swobodę malowania. Ekspresji dziełu dodaje kontrast pomiędzy nagim mężczyzną i zasłoniętą, młodą modelką, a sam kontekst historyczny nasuwa widzowi pytanie o istotę przedstawienia. Czy malując (domniemanie) swoją podobiznę, artysta stawia się w roli podglądającego opresora, czy przekornie gra z odbiorcą na polu znaczeń kulturowych?
Description:
From series "Zuzia i starzec", 2014
oil/canvas, 115 x 90 cm; signed lower right: 'SOBOCKI', signed, dated and described on the reverse: 'PINXIT; L. SOBOCKI| A.D 2014 | "ZUZIA I STARZEC"',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'SOBOCKI'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska (zakup bezpośrednio od artysty)
Literatura
Leszek Sobocki. Podobizny i znaki, katalog wystawy w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, Kraków 2018, poz. kat. 249, s. 219 (il.), 238 (spis prac)
Wystawiany
Leszek Sobocki. Retrospektywa, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, Częstochowa, luty-kwiecień 2018