Powrót do DESA.PL
2 of Liczba obiektów: 58
2
Zdzisław Nitka (1962) | "Serenata", 1993
Estymacja:
14,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Zdzisław Nitka (1962)
Wymiary
102 x 132 cm
Opis
olej/płótno, 102 x 132 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'Z. Nitka | SERENATA | '93', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Z. NITKA | 1993, 100X130 cm | "NAD JEZIOREM"'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Obrazy tego nurtu cechuje pewien ład geometryczny w komponowaniu widoków, harmonijnie kładzione ciepłe barwy, świadomie dobrane motywy prezentują tu rodzaj dystansu do przedstawianych tematów – są więc to prace o swoiście ściszonej ekspresyjności, choć niepozbawione wewnętrznej dynamiki i mocnego wyrazu kolorystycznego”.

Andrzej Saj, Neoekspresyjne trofea Zdzisława Nitki, „Format” nr 56, 2009, s. 16-17

OD NEUE WILDE DO ŻYWIOŁU I EKSPRESJI

Zdzisław Nitka od dzieciństwa był zafascynowany ekspresjonizmem. Jego twórczość najpełniej odzwierciedla tendencje ruchów niemieckich z pierwszych dwóch dziesięcioleci XX wieku, późniejszego ruchu Neue Wilde (z lat 80.) oraz twórczość indywidualności artystycznych tj. Edvarda Muncha, Vincenta van Gogha, Ernsta Ludwiga Kirchnera, czy też Sigmara Polke’a. Nitka, kiedy w wieku dwunastu lat zobaczył reprodukcję obrazu „Autoportret z obciętym uchem” van Gogha, postanowił w pełni oddać się sztuce. Jeszcze pod koniec studiów eksperymentował z różnymi stylistykami, aby finalnie wrócić do korzeni ekspresjonizmu. W 1985, 8 lat przed powstaniem obrazu „Serenata”, Ryszard Świerad porównał twórczość Nitki do twórczości Georga Baselitza. Wkrótce, w 1986 i 1987, artysta nawiązał korespondencję z samym Baselitzem, a także spotkał się z Edwardem Dwurnikiem. Prace artysty były również prezentowane podczas wystawy Młodej Plastyki Polskiej – Arsenał ’88, gdzie został wyróżniony przez jury pod przewodnictwem Romana Opałki. W późniejszym okresie Nitka zetknął się z twórczością Eugeniusza Markowskiego, który był promotorem jego doktoratu na warszawskiej ASP. Również dla Markowskiego, uważanego za guru młodych neokspresjonistów polskich, ówczesna nowa ekspresja była zastrzykiem energii twórczej oraz dowodem, że jego konsekwentna postawa twórcza była słuszna, wartościowa i inspirująca dla nowych pokoleń.

Motyw zwierząt (najczęściej psów) jest jednym z charakterystycznych tematów podejmowanym przez Nitkę w swoich dziełach. Jego surowa twórczość często budzi skojarzenia z tzw. sztuką prymitywną. Najistotniejszym elementem jest tu czysty, żywy kolor, oraz zdecydowanie zarysowany kontur. „Serenata” wyróżnia się znaczną ekspresją, gwałtownością linii oraz koloru. Elementy te przyczyniły się do uzyskania intensyfikacji przekazu zawartego w obrazie. Charakterystyczna szkicowość oraz spontaniczność w procesie tworzenia wyraża się poprzez drgające formy mające swe źródło w stylistyce Kirchnera oraz Rottluffa. Doświadczenie spuścizny niemieckich ekspresjonistów Nitka wzbogacił o nowe środki formalne, bazując w swoich działaniach na wrażliwości i emocjonalności w opisie fenomenu wewnętrznych przeżyć. Tym samym, jego malarstwo jest głęboko zakorzenione w ekspresjonizmie, a z drugiej wyrasta z ekspresji samego artysty przybierającego postawę obserwatora współczesnej kultury. Poprzez brutalne przedstawienia podejmuje on refleksję nad kondycją świata i społeczeństwa.

W ekspresjonistycznych obrazach Nitki, podejmujących trudne tematy, ujawnia się jego natura buntownika i kontestatora. W jego twórczości można odczuć także silną obecność warstwy narracyjnej, którą artysta buduje, ukazując sytuacje i twórców filozofii, polityki i sztuki. Poprzez liczne odwołania zbudował on autorski panteon wybitnych twórców: malarzy, pisarzy i filozofów. W kompozycje frontalne artysta wplata także słowa, jako dodatkowe wskazówki, co zbliża go do pewnej propagandowej plakatowości. Zastosowane uproszczenia kontrastuje on z bardzo żywiołowym, ekspresyjnym i niepokornym ruchem pędzla oraz nieoczywistymi zestawieniami barw. O uznanym dorobku artysty świadczą także liczne kolekcje muzealne, w których znajdują się jego obrazy: we Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Szczecinie, Radomiu, a także kolekcje prywatne w Polsce, Niemczech, Francji i USA.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Liceum Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Józefa Hałasa, u którego przyjmuje stanowisko asystenta. W 1997 roku założył z Jolantą Nitką Muzeum Ekspresjonistów w ich własnym domu Obecnie pracownik ASP we Wrocławiu.

Description:
"Serenate", 1993
oil/canvas, 102 x 132 cm; signed, dated and described lower right: 'Z. Nitka | SERENATA | '93', signed, dated and described on the reverse: 'Z. NITKA | 1993, 100X130 cm | "NAD JEZIOREM"',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'Z. Nitka | SERENATA | '93'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0