8107
Józef Mehoffer | Portret Haliny Żeleńskiej, lata 20. XX w.
Cena wywoławcza: 28,000 zł
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Koniec wieku: malarstwo, grafika, rzemiosło artystyczne
Artysta
Józef Mehoffer (1869 - 1946)
Wymiary
63 x 57 cm
Kategoria
Opis
węgiel/papier, 63 x 57 cm, sygnowany l.d.: 'Józef Mehoffer', opisany piórem na odwrociu: 'Halina Jentysówna córka Tadeusza i Julii z Szumowskich | I° Bardzińska | II° Żeleńska Władysławowa | rys. Józef Mehoffer'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Portret Haliny Jentysówny Żeleńskiej przedstawia pierwszą żonę Władysława Marcelego z Żeleńskich – polskiego prawnika, historyka oraz publicysty, którego ojciec Stanisław Gabriel, był bratem Tadeusza Boya-Żeleńskiego słynnego pisarza okresu Młodej Polski. Kontakty artysty z rodziną Żeleńskich były szczególnie bliskie, ze względu na jego współprace z pracownią witrażową Stanisława Gabriela Żeleńskiego, która miała swą siedzibę w Krakowie, przy ul. Krasińskiego 23. W latach 20. XX wieku Józef Mehoffer zajmował się między innymi pracami nad kartonami witraży do kaplicy Święto krzyskiej w katedrze na Wawelu. Ten pochodzący z lat 20. XX wieku dekoracyjny portret damy, przypada na dojrzały okres twórczości Mehoffera. Styl artysty cechował się w tym czasie mistrzowskim pociągnięciem kredki oraz swobodą rysunku. Pochodzące z tego czasu prace zgodne były z duchem modernizmu, nacechowane dekadenckim oraz zmysłowym nastrojem. Jednak w portretach kobiecych, które chętnie tworzył przez całe życie, oddawał również pełen uroku klimat belle époque. W portretach ukazał wyrafinowany styl bycia i ubioru kobiet z wyższych warstw społecznych. Potrafił oddać otaczającą je aurę zmysłowości i wytwornej elegancji. Jednym z elementów, które artysta najchętniej eksponował, były kobiece stroje, w których w pełni uwidaczniała się jego skłonność do dekoracyjności. W przypadku wizerunku Haliny Żeleńskiej Mehoffer miał również szansę ukazać swój talent rysunkowy. W sztuce portretowej udało mu się osiągać najwyższy poziom techniczny w werystycznym oddawaniu rysów fizjonomicznych i indywidualności modelki.
Był malarzem, grafikiem, dekoratorem, scenografem i pedagogiem. Malarstwa uczył się w latach 1887-94 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, równocześnie studiując prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kontynuował naukę w paryskich uczelniach: Académie Julian, Académie Colarossi (u P. - J. Blanca, G. Courtoisa) i École des Beaux-Arts (u Léona Bonnata). Po studiach w latach 1894-96 przebywał na zmianę w kraju, Paryżu i w Szwajcarii. Za projekt witraży do kolegiaty we Fryburgu otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie (realizacja witraży trwała do roku 1934). W roku 1896 zamieszkał w Krakowie, a od 1900 roku był wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych. Był członkiem i współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (1897). Malował dekoracyjne portrety, kompozycje symboliczne, pejzaże i martwe natury.
Description:
Portrait of Halina Zelenska, lata 20. XX w.
charcoal/paper, 63 x 57 cm; signed lower left: 'Jozef Mehoffer', described in pen on the reverse: 'Halina Jentysowna corka Tadeusza i Julii z Szumowskich | I° Bardzinska | II° Zelenska Wladyslawowa | rys. Jozef Mehoffer',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Portret Haliny Jentysówny Żeleńskiej przedstawia pierwszą żonę Władysława Marcelego z Żeleńskich – polskiego prawnika, historyka oraz publicysty, którego ojciec Stanisław Gabriel, był bratem Tadeusza Boya-Żeleńskiego słynnego pisarza okresu Młodej Polski. Kontakty artysty z rodziną Żeleńskich były szczególnie bliskie, ze względu na jego współprace z pracownią witrażową Stanisława Gabriela Żeleńskiego, która miała swą siedzibę w Krakowie, przy ul. Krasińskiego 23. W latach 20. XX wieku Józef Mehoffer zajmował się między innymi pracami nad kartonami witraży do kaplicy Święto krzyskiej w katedrze na Wawelu. Ten pochodzący z lat 20. XX wieku dekoracyjny portret damy, przypada na dojrzały okres twórczości Mehoffera. Styl artysty cechował się w tym czasie mistrzowskim pociągnięciem kredki oraz swobodą rysunku. Pochodzące z tego czasu prace zgodne były z duchem modernizmu, nacechowane dekadenckim oraz zmysłowym nastrojem. Jednak w portretach kobiecych, które chętnie tworzył przez całe życie, oddawał również pełen uroku klimat belle époque. W portretach ukazał wyrafinowany styl bycia i ubioru kobiet z wyższych warstw społecznych. Potrafił oddać otaczającą je aurę zmysłowości i wytwornej elegancji. Jednym z elementów, które artysta najchętniej eksponował, były kobiece stroje, w których w pełni uwidaczniała się jego skłonność do dekoracyjności. W przypadku wizerunku Haliny Żeleńskiej Mehoffer miał również szansę ukazać swój talent rysunkowy. W sztuce portretowej udało mu się osiągać najwyższy poziom techniczny w werystycznym oddawaniu rysów fizjonomicznych i indywidualności modelki.
Był malarzem, grafikiem, dekoratorem, scenografem i pedagogiem. Malarstwa uczył się w latach 1887-94 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, równocześnie studiując prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kontynuował naukę w paryskich uczelniach: Académie Julian, Académie Colarossi (u P. - J. Blanca, G. Courtoisa) i École des Beaux-Arts (u Léona Bonnata). Po studiach w latach 1894-96 przebywał na zmianę w kraju, Paryżu i w Szwajcarii. Za projekt witraży do kolegiaty we Fryburgu otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie (realizacja witraży trwała do roku 1934). W roku 1896 zamieszkał w Krakowie, a od 1900 roku był wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych. Był członkiem i współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (1897). Malował dekoracyjne portrety, kompozycje symboliczne, pejzaże i martwe natury.
Description:
Portrait of Halina Zelenska, lata 20. XX w.
charcoal/paper, 63 x 57 cm; signed lower left: 'Jozef Mehoffer', described in pen on the reverse: 'Halina Jentysowna corka Tadeusza i Julii z Szumowskich | I° Bardzinska | II° Zelenska Wladyslawowa | rys. Jozef Mehoffer',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
węgiel/papier
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Józef Mehoffer'
Proweniencja
z kolekcji Stanisława Żeleńskiego (1905-1981) i Janiny Sokołowskiej-Żeleńskiej (1900-1992), Warszawa; kolekcja prywatna, Warszawa