Powrót do DESA.PL
8105 of Liczba obiektów: 41
Obiekt jest zamknięty Fryderyk Pautsch | Portret Margit Tillowej, 1929
Fryderyk Pautsch | Portret Margit Tillowej, 1929 - 1Fryderyk Pautsch | Portret Margit Tillowej, 1929 - 2Fryderyk Pautsch | Portret Margit Tillowej, 1929 - 3Fryderyk Pautsch | Portret Margit Tillowej, 1929 - 4Fryderyk Pautsch | Portret Margit Tillowej, 1929 - 5Fryderyk Pautsch | Portret Margit Tillowej, 1929 - 6Fryderyk Pautsch | Portret Margit Tillowej, 1929 - 7Fryderyk Pautsch | Portret Margit Tillowej, 1929 - 8
8105
Fryderyk Pautsch | Portret Margit Tillowej, 1929
Cena wywoławcza: 11,000 zł
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Koniec wieku: malarstwo, grafika, rzemiosło artystyczne
Wymiary
129 x 100 cm
Opis
olej/płótno, 129 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'FPautsch | 929 | Kraków', na odwrociu na krośnie malarskim nalepka inwentarzowa z wypisaną na maszynie informacją o obrazie: 'Pautsch Fryderyk | Portret Margit Tillowej | N. D. 3075'; imię i nazwisko sportretowanej powtórzone na krośnie malarskim ołówkiem; na płótnie nalepka wywozowa (?) wydana przez krakowski urząd

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Fryderyk Pautsch był młodopolskim malarzem, który dał się poznać publiczności przede wszystkim jako artysta rodzajowy nurtu folklorystyczno-ekspresjonistycznego oraz portrecista. Początkowo Pautsch studiował prawo we Lwowie i Krakowie, od 1900 roku równolegle podjął studia artystyczne na Akademii Sztuk Pięknych. Kształcił się pod kierunkiem Józefa Unierzyskiego i Leona Wyczółkowskiego. Na przełomie 1905/1906 roku doskonalił swój warsztat malarski w paryskiej Académie Julian. Dla ukształtowania profilu jego twórczości istotny był pobyt w 1904 roku wraz z Władysławem Jarockim i Kazimierzem Sichulskim na Pokuciu, gdzie utrwalał w swych obrazach obyczaje, rytuały i wizerunki Hucułów; motywy te staną się dominujące w jego wczesnej twórczości, przepełnionej ikonografią kulturowej tradycji Huculszczyzny i Podhala. Po ukończeniu studiów osiadł we Lwowie. W 1908 roku wstąpił do Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, zaś w 1912 roku został członkiem wiedeńskiego ugrupowania „Hagenbund”. W 1919 roku zamieszkał w Poznaniu, gdzie pełnił funkcję dyrektora Szkoły Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego. W latach 20. XX wieku artysta wszedł do grona członków-założycieli poznańskiego ugrupowania „Świt”, równocześnie wstępując do paryskiego Société Nationale des Beaux-Arts. W 1925 został mianowany kierownikiem katedry malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Pautsch na etapie dojrzałej twórczości poświęcał się gatunkowi portretu. W owych wizerunkach starał się np. rozbudować tło, zasób rekwizytów, które dookreślały portretowaną osobą. Jego najsłynniejszą i najbardziej prestiżową realizacją portretową było stworzenie w latach 1908-10 galerii wizerunków przedstawicieli intelektualno-artystycznej elity Lwowa, m.in. Leopolda Staffa czy Jana Kasprowicza.
Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Unierzyskiego i Leona Wyczółkowskiego, a następnie kształcił się w paryskiej Académie Julian w klasie Jean-Paula Laurensa. Począwszy od 1903 roku często wyjeżdżał na Huculszczyznę, która stała się istotnym źródłem inspiracji w jego twórczości. W latach 1912-19 był profesorem malarstwa w Królewskiej Akademii Sztuki i Rzemiosła Artystycznego we Wrocławiu. Od 1919 kierował Szkołą Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu. Następnie został mianowany profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i innych stowarzyszeń twórczych. Malował rodzajowe sceny z życia Hucułów, kompozycje religijne, portrety, martwe natury i pejzaże.

Description:
Portrait of Margit Tillowa, 1929
oil/canvas, 129 x 100 cm; signed, dated and described lower right: 'FPautsch | 929 | Krakow', on the reverse on a painting loom an inventory sticker with information about the painting: 'Pautsch Fryderyk | Portret Margit Tillowej | N. D. 3075'; first and last name of the portrayed repeated on the loom with a pencil;on canvas, an export sticker (?) issued by the Krakow office,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'FPautsch | 929 | Kraków'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska; dom aukcyjny REMPEX, Warszawa, listopad 2018; kolekcja prywatna, Warszawa