Powrót do DESA.PL
31 of Liczba obiektów: 36
31
Małgorzata Markiewicz | "Benzedryna" z cyklu "Under toxic", 2016
Estymacja:
17,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
150 x 140 cm
Kategoria
Opis
kolaż tekstylny, dywan tkany maszynowo, elementy tkaniny drukowanej metodą sitodruku, 150 x 140 cm

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


UNDER TOXIC

Prezentowana praca pochodzi z serii zatytułowanej „Under Toxic”, które zostały zrealizowane w formie kolaży ściennych. Do nabytych dywanów z przedstawieniami scen rodzajowych, kiczowatymi wyobrażeniami szczęśliwych krain artystka wprowadza element niepokoju poprzez nałożenie na nie własnoręcznie stworzonych pajęczyn. Układ wzorów na gotowych elementach formują się na podstawie obserwacji o zaburzonych sieciach pająków poddanych działaniu różnych substancji psychoaktywnych stosowanych u ludzi w celu stymulacji bądź leczenia – takich jak wodzian chloralu, benzedryna, marihuana czy kofeina. Stąd też właśnie oryginalny tytuł pracy. Jak tłumaczy kuratorka Magda Kardasz w katalogu wystawy „Pimoa Chthulu” w Miejscu Projektów Zachęty w ubiegłym roku: „W opisach tych prac pojawiły się oczywiste odniesienia do mitu o Arachne jako metafory kobiecego losu i snucia sieci/tkania jako symbolu twórczości w ogóle. Sama artystka chętnie przywołuje wierzenia Indian Hopi i ich historię stworzenia świata przez Babkę Pajęczycę, która następnie nauczyła ludzi sztuki wyplatania koszy. Posługiwanie się techniką szydełkowania, szycia, przekształcanie ubrań w obiekty sztuki, poszerzanie granic pojęcia tkaniny artystycznej – to znaki firmowe Małgorzaty Markiewicz”. Pajęczyna pojawia się w twórczości Markiewicz wcześnie. Artystka wykonuje ją na szydełku, tradycyjnym kobiecym narzędziu do robótek, służącym do kreowania precyzyjnych, koronkowych elementów wystroju mieszkań czy ozdabiania ubrań. Artystka podejmuje tematy związane przede wszystkim z tożsamością i pozycją społeczną kobiety. Nierzadko odnosi się do typowo kobiecych, codziennych obowiązków domowych, biorąc na warsztat pozycję społeczną kobiety. Twórczość uprawiana przez Markiewicz bywa nazywana rzeźbą społeczną czy sztuką partycypacyjną. Współdziałanie i wynikające z niego międzyludzkie związki są dla autorki równie ważne, jak efekt, czyli samo dzieło sztuki.
Małgorzata Markiewicz (1979) studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz odbyła kurs podyplomowy na uczelni Konstfack w Sztokholmie. Należała do grupy feministycznej grzenda.pl oraz Stowarzyszenia Artystycznego "Ośrodek Zdrowia". Markiewicz tworzy obiekty i instalacje, zajmuje się tkaniną artystyczną oraz fotografią. W swych pracach wykorzystuje głównie tkaniny i gotowe ubrania, odwołując się do takich aspektów bycia kobietą, jak robótki ręczne, rodzina, ognisko domowe, macieżyństwo i erotyka. Poruszane przez nią problemy dotyczą tożsamości płciowej, ról kulturowych i pozycji kobiety w społeczeństwie. Wystawy indywidualne i grupowe artystki miały miejsce m.in. w Mathare Art Gallery (Nairobi, 2019), MOCAKu (Kraków, 2015), Botkyrka Konsthall (Sztokhlom, 2013), Matadero (Madryt, 2013), CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa, 2011), Studio Stefania Miscetti (Rzym, 2010), Gallery Turf (Londyn, 2007), Galerii Arsenał (Poznań, 2005), Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki (Warszawa, 2004).

Description:
"Benzedrine" from the series "Under toxic"
, 150 x 140 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
kolaż tekstylny, dywan tkany maszynowo, elementy tkaniny drukowanej metodą sitodruku
Wystawiany
„Małgorzata Markiewicz. Pimoa Chthulu”, Miejsce Projektów Zachęty, Warszawa, 25.02-8.05.2022