Powrót do DESA.PL
17 of Liczba obiektów: 36
17
Iwona Demko | "Dla kobiet rodzących" z cyklu "Różowy kwadrat na białym tle", 2021/2022
Estymacja:
6,000 zł - 9,000 zł
Sprzedane
4,800 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Artysta
Iwona Demko (1974)
Wymiary
80 x 80 cm
Kategoria
Opis
satyna, patchwork wyszyty na zagruntowanym płótnie malarskim, 80 x 80 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Iwona Demko | 2021', na odwrociu papierowa nalepka z opisem pracy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Obraz „Dla kobiet rodzących” pochodzi z cyklu „Różowy kwadrat na białym tle” realizowanego przez artystkę od 2014. Wtedy to przy okazji powstawania cyklu po ponad 100 latach po namalowaniu przez Kazimierza Malewicza głośnego obrazu „Czarny kwadratu na białym tle” artystka napisała swój „Manifest supremacji kobiecości” jako jego feministyczną wersję. Malewicz twierdził, że w percepcji obrazu zawiera się supremacja czystego uczucia. Suprematyzm dążył do maksymalnego zredukowania formy do najprostszych znaków, do zerwania z narracją i przedmiotowością w sztuce. Najważniejsze miało być uczucie, które towarzyszyło w momencie obcowania z obrazem. Rozpoczyna się on takimi słowami: „Przez tysiąclecia zdominowane byłyśmy męskim światem, który musiałyśmy uznawać za własny. Męskie środki wyrazu, męskie problemy i męskie rozwiązania, sprowadzające świat i nasze życie do banalności niewartej uwagi. „Czarny kwadrat na białym tle” to odbicie biało-czarnego, uproszczonego, ujętego w schematy świata męskiego. A przecież świata nie można zredukować do czerni i bieli, dobrego i złego. Świata nie można opisać, bazując na dychotomii. Świat zawiera nieskończoną ilość odcieni. Sztuka to dziedzina magiczna, pozawerbalna, intuicyjna, dlatego miejsce kobiety jest w sztuce. A prawdziwe spełnienie kobiety to tworzenie dzieł sztuki. Jej przenikliwość, otwartość i uczuciowość to niezbędne elementy w doskonałej kreacji. OTO NASTĄPIŁ CZAS DLA KOBIETY I ŚWIATA WIDZIANEGO JEJ OCZAMI”.

Praca została wykonana jako patchwork, czyli różne kawałki satyny zostały ze sobą zszyte i dodatkowo przyszyte do zagruntowanego płótna malarskiego na krośnie. Kolory satyny zmieniają się w zależności od padania światła i perspektywy widzenia, co tworzy wrażenie przestrzenności i głębi. Jej sztandarowym kolorem wykorzystywanym na polu sztuki, ale również w życiu prywatnym jest róż. Oprócz barwy o wysokim natężeniu wszechobecny w twórczości Iwony Demko jest również motyw waginalny, co stanowi jej główną filozofię sztuki inspirowaną waginatyzmem (termin powstał z połączenia słów „wagina” i „fanatyzm”), czyli badaniami Catherine Blackledge o obsesyjnym kulcie waginy. Pierwszym manifestem waginatyzmu była jej praca dyplomowa Iwony Demko, w ramach której zrealizowała ołtarz w formie gigantycznej waginy.

W sztuce Demko wagina może być rozumiana jako brama, przez którą przychodzimy na świat, symbol szczęścia i matriarchalnego porządku, stanowiącego alternatywę dla patriarchalnej opresji. Kult waginy realizuje się w tym przypadku wyjątkowo dosłownie – pierwszym manifestem waginatyzmu była praca dyplomowa Demko, w ramach której przygotowała ona pstrokaty ołtarz w formie gigantycznej waginy.

O obrazach w przejmujący sposób, w odniesieniu do aktualnej sytuacji politycznej pisała Róża Wroniszewska: „Nabiera dzisiaj dodatkowego znaczenia, gdy zwłaszcza kobiety szukają schronienia dla siebie i dzieci uciekając przed ‘męskim światem wojny’. Kwadrat Iwony Demko jest patchworkiem, przez co sugeruje siłę do dalszych działań pomimo trudów, symbolicznego ‘zszywania’ własnej rzeczywistości wewnętrznej i zewnętrznej”.
Iwona Demko tworzy obiekty, instalacje, prace site-specific, wideo, prace w przestrzeni Internetu. Praktykuje sztukę partycypacyjną, empatię herstoryczną, działania postartystyczne, a ostatnio wikiartywizm. Jej kolor sztandarowy w życiu i sztuce to róż. Stosuje femmenizm, czyli przesadnie podkreśla swoją kobiecość w miejscach, gdzie nie jest ona szanowana (czyli wszędzie).

Dyplom uzyskała w 2001 roku na Wydziale Rzeźby w krakowskiej ASP, gdzie pracuje od 2008 roku. Obroniła tytuł doktory sztuk plastycznych rozprawą pt. "Waginatyzm" oraz pracą rzeźbiarską "Kaplica Waginy", a w 2016 otrzymała tytuł doktory habilitowanej. Była kuratorką wystaw feministycznych "Krzątaczki", "HERstoria sztuki", "Gastronomki".

Description:
"For women giving birth" from the series "Pink square on a white background"
, 80 x 80 cm; signed and dated on the reverse: 'Iwona Demko | 2021', paper label with artwork description on the reverse

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
satyna, patchwork wyszyty na zagruntowanym płótnie malarskim
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Iwona Demko | 2021'